JanneSjo skrev:
- frågan är om tillverkaren även har tångampere sensorer eller kanske sådana man sätter i vägguttaget att komplettera blinkmötaren med -
Jo det var ju en sådan jag också länkade till i inlägg #1.

Det här med att ha möjlighet att känna av 9 blinksensorer och vad det ska kunna användas till. Det enda rimliga jag kan komma på är ett hyreshus där samtilga elmätare i den trappuppgången är placerade i ett gemensamt elskåp. Då kan hyresvärden snabbt lägga på förbrukningen på hyran.
 
läste just bruksanvisningen på Conrad delen:

Via radio-control, the device can receive data from up to 12 measuring sensors of type ]”ES-1” (socket sensor), ”ES-2” (electricity meter reading sensor), ”ES-3” (top hat rail sensor), ”ES-4” (gas meter sensor) and “ES-5” (solar feed sensor), as well as calculate and display the[/ata for each sensor depending on the selection så det verkar som det finns flera olika sensorer
sökte på en sensor fann bl ahttp://www.shoppinghuset.se/product...er=active_sorter&companyDir=ASC&companyPage=3[/FONT]

där det finns sensorer för uttag , för att sätta i proppskåpet mm
kanske en lösning iallafall
 
Redigerat:
Kan nämna att Classe fått in en 3-fas logger för 595:- med historik. Tyvärr verkar det ej gå att tanka ur till PC.

Trådlös El-Energimätare
En unik produkt som hjälper dig att se ditt hus eller lägenhets totala elförbrukning. El-Energimätaren består av tre st. givare, sändare och en displayenhet. Sändaren placeras i elskåpet och sänder trådlöst din elförbrukning till displayenheten. Tydlig display som visar kostnad, förbrukning i kWh, genomsnittlig förbrukning samt historik. Drivs av totalt sex st. batterier typ LR6/AA (medföljer ej). Storlek på displayenhet 110x80x30 mm.
364000_X_2009-02-10_092149_240.jpg
364000_X_2009-02-10_092155_701.jpg
364000_X_2009-02-10_092158_831.jpg
 
Snorunge skrev:
Tyvärr verkar det ej gå att tanka ur till PC.
Tillverkaren verkar ha en sådan produkt på gång. :)

e2_pic_big.jpg

e2_pic1.jpg
 
Snorunge skrev:
Då så.

Nu hittade jag det jag sökte med hjälp av länken från saabdea. Hittade ett engelskt företag vars konstruktörer är fullständigt insnöade på Sherlook Holmes. Mätutrustningen (hårdvaran) kallar man för "Wattson" och programmet (mjukvaran) kallar man för "Holmes". Företaget heter DIYKYOTO.


Så fungerar den:

Mätresultatet blir inte korrekt, men nästan. Amperemätningen sker med små klämmor (tångamperemätare) och den levereras bara med 1 klämma. Man får köpa till 2 klämmor om man vill mäta 3-fas. Dessa klämmor sätts på resp kablar in i centralen. sitter ca 50 cm sladd på varje klämma. Mitt elskåp sitter på baksidan av garaget så jag borrade hål in till garaget och satte sändaren där. Batterierna ska räcka 6 mån. Den ligger och sänder varje 6: sekund till mottagaren (Wattson) som jag har inne i huset (20 m med flera väggar).
Spänningsmätning har man skippat, utan kör med en konstant på 230 volt. Därmed behövs ingen galvanisk inkoppling av den här utrustningen.

Innomhusdelen (Wattson) loggar var 5:e minut. Det blir 288 mätvärden varje dygn. Det sitter ett 32 kb minne i den så det ska räcka i 28 dagar. Mao så måste man tanka ur den oftare än 28 dagar för att inte förlora mätdata. Tanka ur Wattson gör man med Holmes via usb. I Holmes kan man mata in kWh priset och vad jag tror är fasta avgifter. Programmet är lite buggigt ännu, men det kommer väl uppdateringar senare hoppa jag. Givetvis finns en massa trendkurvor, men också kan man regga sig på deras server och få ett konto som Holmes loggar in på och sänder över alla mätvärden.

Det roliga med det är att alla användare kan kolla varandras energijakt. Även oreggade kan kolla vad vi miljömuppar håller på med. Det är flest engelsmän som kör den. När jag kom med förstördes all statistik. Hittade en norrman som också hade en hemsk förbrukning.

Den som vill kolla kan kolla mitt konto här.

Norrmannen har ni här.

Nu är det nån bugg i visningen för energy för beräkningen (värdet blir 12 ggr för högt) Jag har angett kWh priset till 1,155 kr.
Ställer man in visningsspannet < 12h visar den med 5 min upplösning.
Ställer man in visningsspannet < 4 dygn visar den med 1h upplösning.

Tryck på "welcome" under "community" och scrolla längst ner på sidan så kan man kolla övriga användare.

Ska logga utetempen så småningom.
Den finns på en svensk nätbutik nu... Cleanshift.se om du fortfarande är sugen på att mäta elförbrukningen!
 
Snorunge> Har du gjort några jämförelser mot din riktiga elmätares registreringar?
Jag tänker på att eftersom den inte har någon spänningsanslutning kan den ju inte visa helt rätt både med tanke på effektfaktor och spänningsvariationer. Men den bör ju åtminstone inte visa i underkant gentemot faktisk förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.