Allmänt finns en god regel om finish att fundera på vilka byggdelar med vilka man kommer i närmast kontakt. Typ närkontakt av första, andra och tredje graden.

Mesta krutet lägger man på handtag, trappräcken och sådant snickeri som du både tar i och ser alldeles intill dina ögon. Sådant som man vanligen bara kan ser på avstånd hamnar i andra prioritet. Minst betydelse får dolda byggdetaljer, och sällan besökta ställen.
 
Dr Jekyll: Tar exemplet från stolarna jag har hemma och en bild på en MDF-lucka till ett kök...

Jag valde stolarna hemma för det totala formspråket som jag gillar skarpt. Detta trots att jag inte gillar dessa rundningar som för mig avspeglar en lägre grad av (modernt) hantverk.
 
  • Frässpår.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, då förstår jag vilken rundning du menar, innerhörnen. Håller helt med! Jag har gjort det någon gång då jag haft bråttom, rundade innerhörn ser verkligen inte trevligt ut. Inte heller funktionellt på saker som utsätts för väta, mer ändträ blir synligt.

Jag börjar nästan bli lite rädd för mig själv, börjar tycka att frästa profiler är fula på exempelvis möbler... plockar oftare och oftare fram handhyvlarna. Var ska det sluta? Det går ju inte och handhyvla hela huset... :-/
 
Inte? ;)
 
Dr_Jerkyll skrev:
Ah, då förstår jag vilken rundning du menar, innerhörnen. Håller helt med! Jag har gjort det någon gång då jag haft bråttom, rundade innerhörn ser verkligen inte trevligt ut. Inte heller funktionellt på saker som utsätts för väta, mer ändträ blir synligt.

Jag börjar nästan bli lite rädd för mig själv, börjar tycka att frästa profiler är fula på exempelvis möbler... plockar oftare och oftare fram handhyvlarna. Var ska det sluta? Det går ju inte och handhyvla hela huset... :-/
Eftersom man är verktygsanal så slits man mellan att få använda sina festool och att använda sina handhyvlar - inte enkelt det där, förstår dig Jerkyll. Och dig såklart Herr Roslagen - det var ju ditt issue från början!

Håller helt med att det ser knasigt ut med kontinuerliga frässpår. De tillfällen sådant uppstår och man inte använder kontraprofilstål brukar jag snida till mötet för hand.
(för er som inte är så fräsiga så kanske en länk förklarar lite vad en kontraprofilfräs är http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat1n-kat123n-kat195n)
Samma gäller grövre delar, köper jag en sågad stock så snyggar jag gärna till den med en bila...

Så för att knyta till trådens fråga; Ja, detaljerna spelar stor roll.
 
Redigerat:
Rokoko, då? Grejen med många stilepoker är att de just vill dölja faktiskt använda material. Bara genom att vända uppochner på stol kan du avgöra om det är en stilimitation från 1880 eller 1980.

Där någonstans låter jag "frimärkssamlarna" bråka med varandra.
 
billy_baver skrev:
Rokoko, då? Grejen med många stilepoker är att de just vill dölja faktiskt använda material. Bara genom att vända uppochner på stol kan du avgöra om det är en stilimitation från 1880 eller 1980.

Där någonstans låter jag "frimärkssamlarna" bråka med varandra.
Vad menar du?
 
Jag menar precis det jag skriver: Många äldre stilideal gör sitt bästa för att gömma det hantverk och det material ur vilka de är formade. Det verkar lite överdrivet att tillkämpa sig 1700-talets halvt bortglömda hantverksmetoder, enkom för att uppnå ett resultat som 1700-talets hantverkare gjorde sitt allra bästa för att dölja. Ungefär som att misshandla en nytillverkad allmogebyrå och borra den med falska små maskhål...
 
billy_baver skrev:
Jag menar precis det jag skriver: Många äldre stilideal gör sitt bästa för att gömma det hantverk och det material ur vilka de är formade. Det verkar lite överdrivet att tillkämpa sig 1700-talets halvt bortglömda hantverksmetoder, enkom för att uppnå ett resultat som 1700-talets hantverkare gjorde sitt allra bästa för att dölja. Ungefär som att misshandla en nytillverkad allmogebyrå och borra den med falska små maskhål...
Sant - men det är ju inte patina och slitaget vi pratar om utan hantverkarmetoderna - och de vill jag nog påstå att du aldrig kan få ur mig, i alla fall, med något förnuft-snack :)
(vad jag menar är att det är känslan att veta hur det är gjort snarare än vad man kan se - jag är också emot lättbetongblock i väggar med motiveringen att de ändå inte syns)
 
frolsson skrev:
Sant - men det är ju inte patina och slitaget vi pratar om utan hantverkarmetoderna - och de vill jag nog påstå att du aldrig kan få ur mig, i alla fall, med något förnuft-snack :)
(vad jag menar är att det är känslan att veta hur det är gjort snarare än vad man kan se - jag är också emot lättbetongblock i väggar med motiveringen att de ändå inte syns)
Var och en må bli salig på sitt sätt...... :)

Men där någonstans går gränsen för vad du kan kräva av andra, icke lika händiga och hantverksintresserade renoverare....

Om materialet är funktionellt ihop med huset ifråga, och dessutom inte syns, så är det helt OK för min del. Men jag är inte vertygs-. och hantverksnörd. ;) Mitt problem är att över huvudtaget få någonting gjort med tillgängliga medel innan kåken ramlar ihop.

För övrigt håller jag med Bävern att ju synligare en detalj är desto viktigare är dess utförande! Tack och lov är mitt hus inte så gammalt så att jag behöver ha handhyvlat och handsmitt. ;)
 
Redigerat:
nyacks skrev:
Nä jag har personligen fått mig en liten tankeställare nu när vi äntligen fått tag på ett hus att jobba vidare på. köpte ett hus från -26, 1m tjock natursstensgrund, reveterat, orginal panel i hall och trappan, inga "nya" utbyggnader etc etc.

säljarna var ett par som båda var byggnadsingenjörer och de hade lagt ner mycket tid och omtanke på byggnadsvård. Det var närmare 100 pers och tittade. För oss som var "byggnadsvårdsintresserade" hade det ett mycket stort värde alla de grejerna som de hade gjort. Vi var dock de enda som bjöd på huset då de andra intressenterna tyckte "det är för mycket att göra om man skall göra det modernt" " det är inte tilläggsisolerat" "alldeles för litet" "för litet badrum"

Sedan att väldigt många av de dyra grejerna var gjorda betydde väldigt lite för folk.. renoverad murstock, nytt tak, renoverad puts..

man riskerar väldigt mycket fortfarande genom att återställa och byggnadsvårda om man inte kan hitta köpare som lägger samma värde på det.

en annan grej är ju också att många byggnadsvårdare vill göra det mesta själva, köpa ett hus som är totalt färdig återställt är nog inte många som är villiga att betala för.

våra säljare var väldigt besvikna på att de fick sålt deras hus för ett väldigt lågt pris men de sken upp riktigt rejält när jag började fråga om gamla foton, ritningar etc etc

det jag ville få sagt iaf är att vi kommer gå vidare med detta hus med att sätta våra detaljer på huset men kommer inte riva upp och ändra på allt det de förra ägarna har börjat på
Tyckte detta var ett väldigt intressant inlägg!
Hade förväntat mig fler reaktioner.....:confused:
Många frågor i mitt huvud. Har jag råd att byggnadsvårda? Vem byggnadsvårdar jag för? och varför? Marknaden har sin egen logik, som vi inte rår på.....:mad:
 
Sommartorparn skrev:
Var och en må bli salig på sitt sätt...... :)

Men där någonstans går gränsen för vad du kan kräva av andra, icke lika händiga och hantverksintresserade renoverare....
Ja - kanske bra med ett förtydligande - jag kräver inte att alla andra skall ha samma hållning som jag. Jag är glad att det finns så många som ägnar sig åt byggnadsvård i den mån de orkar, kan och har ekonomisk möjlighet till.
Det handlar snarare om personlig tillfredsställelse :)
 
billy_baver skrev:
Jag menar precis det jag skriver: Många äldre stilideal gör sitt bästa för att gömma det hantverk och det material ur vilka de är formade. Det verkar lite överdrivet att tillkämpa sig 1700-talets halvt bortglömda hantverksmetoder, enkom för att uppnå ett resultat som 1700-talets hantverkare gjorde sitt allra bästa för att dölja. Ungefär som att misshandla en nytillverkad allmogebyrå och borra den med falska små maskhål...
No offense, men du kan vara lite luddig i formuleringarna ibland.
Jag håller inte med dig. Det skulle ju som att vara att köpa laminatmöbler bara för att det är "överdrivet att tillkämpa sig" en sådan hantverksmetod som mahognyådring av en furumöbel. Helt olika saker och icket jämförtbart i min mening, inte heller med att antikbehandla en möbel.
 
Men att borra små maskhål... det gränsar ju till fetishism. Att ens komma på tanken är ju genialt...

...och så härligt dumt.

Men en nytillverkad allmogebyrå måste väl oxå vara avlutad? hehe
 
Anders_Roslagen skrev:
Men att borra små maskhål... det gränsar ju till fetishism. Att ens komma på tanken är ju genialt...

...och så härligt dumt.

Men en nytillverkad allmogebyrå måste väl oxå vara avlutad? hehe
Jodå, jag har sett sådana möbler. I en mycket exklusiv möbelaffär. Sisådär en 6-8 år sedan. Antikbehandlat kallades det. Såg avlutade och maskstungna ut (naturligtvis inte äkta maskstunget...)

Och jag som har tillräckligt av de äkta hålen skulle inte ens komma på tanken att köpa en sådan möbel.....:eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.