Håller på att titta på ett radhus som är till försäljning.
Det är besiktigat av säljaren och det är flera punkter som är lite oklara i besiktningsprotokollet och där det behövs en utförligare besiktning.
Vi har absolut tänkt ta in en egen besiktningsman och utföra en egen besiktning om vi skulle vinna budgivningen.
Min fråga är nu om det går att skriva in något i köpekontraktet som säger att man kan häva köpet om det skulle visa sig att det är saker som framkommer under den besiktningen som inte har uppdagats tidigare?
 
Mäklaren är i detta opratisk. Be denne om råd. Man kan skriva in en klausul som gör det möjligt att häva köpet om besiktningen visar på sådana brister att det kostar mer än vad som man borde kunnat förvänta sig.
Det är vanligt att man skriver att brister som understiger ett visst belopp inte tas hänsyn till (t.ex. under 20000 kr/st)
 
Åh vad bra! Eftersom det står att det behövs ytterliggare besiktning för att kunna avgöra hur mycket brister det är så är det svårt att beräkna innan.
 
säljaren kan dock neka till att gå med på det och kanske välja en köpare som bjuder lägre summa än er fast utan denna klausul. Men gör denne det så kan man ana ugglor i mossan ändå..
 
Thomas59
Fabrikör Stava skrev:
Mäklaren är i detta opratisk. Be denne om råd. Man kan skriva in en klausul som gör det möjligt att häva köpet om besiktningen visar på sådana brister att det kostar mer än vad som man borde kunnat förvänta sig.
Det är vanligt att man skriver att brister som understiger ett visst belopp inte tas hänsyn till (t.ex. under 20000 kr/st)
Hrrmmm opartisk, nja i teorin kanske.

Ni behöver inte fråga mäklaren utan kräv en besiktningsklausul med möjlighet att hoppa av utan kostnad för er, ja förutom besiktningen då. Ofta finns denna klausul redan i de standardkontrakt som maklarna använder.

Jag har givit exempel från en s´ådan klausul i ett av mina tidigare inlägg men hittar det inte just nu.

Klausulen ska ge er rätt att hoppa av om ni inte är nöjda med vad som framkommer vid besiktningen. Det är INTE längre vanligt att man har en beloppsgräns.

Beloppsgränserna gav upphov till en mängd tolkningstvister och i vissa fall hade man satt beloppsgränsen PER FEL så hade man 20 000 kr i beloppsgräns och 10 fel som kostar 19 900 kr att åtgärda så kunde man inte hoppa av. DETTA HAR MAN SLUTAT MED.

Nu kanske mäklaren (den opartiska;)) försöker få med en sådan formulering men det ska ni INTE godkänna.
 
Thomas59 skrev:
Hrrmmm opartisk, nja i teorin kanske.

Ni behöver inte fråga mäklaren utan kräv en besiktningsklausul med möjlighet att hoppa av utan kostnad för er, ja förutom besiktningen då. Ofta finns denna klausul redan i de standardkontrakt som maklarna använder.

Jag har givit exempel från en s´ådan klausul i ett av mina tidigare inlägg men hittar det inte just nu.

Klausulen ska ge er rätt att hoppa av om ni inte är nöjda med vad som framkommer vid besiktningen. Det är INTE längre vanligt att man har en beloppsgräns.

Beloppsgränserna gav upphov till en mängd tolkningstvister och i vissa fall hade man satt beloppsgränsen PER FEL så hade man 20 000 kr i beloppsgräns och 10 fel som kostar 19 900 kr att åtgärda så kunde man inte hoppa av. DETTA HAR MAN SLUTAT MED.

Nu kanske mäklaren (den opartiska;)) försöker få med en sådan formulering men det ska ni INTE godkänna.

Jag var mäklare i mitten av 90-talet. Då skrev man sådana klausuler men man kanske har slutat med det, jag har inte följt mäklarnämndens råd på länge. Men hur gör då med småfel?
Kan man därmed neka att fullfölja ett köp om bristen endast kostar 5000 kr att åtgärda? Hur gör man avvägningen?
 
Thomas59
Fabrikör Stava skrev:
Jag var mäklare i mitten av 90-talet. Då skrev man sådana klausuler men man kanske har slutat med det, jag har inte följt mäklarnämndens råd på länge. Men hur gör då med småfel?
Kan man därmed neka att fullfölja ett köp om bristen endast kostar 5000 kr att åtgärda? Hur gör man avvägningen?

Ja i princip så är det upp till köparen att avgöra om man vill fullfölja köpet. Någon beloppsgräns brukar INTE finnas. Man skulle kunna kalla det öppet köp,

Säljaren är bunden av avtalet men inte köparen.
 
Thomas59 skrev:
Säljaren är bunden av avtalet men inte köparen.
Finns det ingen risk att sådan avtal anses oskäliga och därmed inte giltiga?
 
Fabrikör Stava skrev:
Kan man därmed neka att fullfölja ett köp om bristen endast kostar 5000 kr att åtgärda? Hur gör man avvägningen?
Känns ju kanske dumt att hoppa av för en 5.000-kronorsgrej när en besiktning kostar ännu mer. Kritikerna brukar ju kalla det här för orimligt fördelaktigt för köparen, men faktum är ju att så gott som alla faktiskt vill ha fastigheten de skrivit kontrakt på och att anlita en besiktningsman är ju inte gratis.
 
Pratade med mäklaren nyss och hon tyckte att vi kunde göra en utökad besiktning med Anticimex som har gjort den första undersökning (då gjorde de någon nivå2 besiktning åt säljaren). Men är det inte bättre att använda en annan besiktningsfirma för att jämföra?
 
Tycker att du borde kunna anlita samma firma men var med och ställ många frågor. Det ligger i Anticimex intresse att också ta vara på bägges intressen.
 
Förresten, är det mögel eller fuktproblem som ev. är felet? Beroende på fel kan jag kanske svara än tydligare.
 
Både fukt och mögel!

Där det står att det ska utredas vidare är följande:

Fuktfläckar på betongbjälklaget noterades i utrymmet vid entrén. Den delen av krypgrunden är ej besiktningsbar pga öppning saknas. Endast besiktigad gm ventilhål från hjärtväggen i krypgrunden.'
För att utreda orsaken till och omfattning av de fuktfläckar som upptäckts så rekommenderas en fördjupad undersökning.

Sen finns även följande noterat:
Mikrobiell påväxt finns på yttertakspanelen. Enstaka brädor har rest sig från takstolen. Fördjupad undersökning rekommenderas.
 
Sen är det förhöjda fuktvärden i tvättstuga och badrum vid badkaret, där dom oxå rekommenderas fördjupad undersökning.
 
Jag tycker att du gott kan använda anticimex till att göra en fördjupad undersökning. För att få ett fullgott svar innebär det ev. att man måste bryta upp golv eller plank för at verkligen kunna konstatera hur genomgripande skadan är.

Här kan du utnyttja läget emot säljaren. Det negativa som än framkommer är mäklaren och säljaren skyldig att framföra till andra spekulanter. Om du är skicklig och har tur kan du få ned priset o gambla på att skadan inte är så farlig. Att gambla gör man bara om man tror att man kan reparera skadan mycket billigare än vad du får ned priset med.

Om du återkopplar med huskonstruktion o bilder senare kanske det går att rådgöra mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.