Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag lider verkligen med byggaren. Bygga ett helt nytt hus i betong som möglar invändigt första vintern och som tycks dra orimligt mycket energi.

Varför skulle huset börja mögla för att man valt "orimligt stora fönsterytor"?
Varför skulle huset börja mögla av en för klen ventilation? Dessutom enbart på vintern när ventilationsbehovet ut fuktsynpunkt är betydligt lägre än på sommaren pga uteluftens lägre fuktighet.

Stämmer det som Heda skriver att du haft 80-85% relativ luftfuktighet inne? Det kan ju inte stämma med tanke på att luften ute ligger på runt 90% men vid betydligt lägre temperatur.
Kunde ni ens torka tvätt under denna tid?

Jag tycker att 20500kwh per år är för mycket för ett nytt "välisolerat" hus.
 
Kave skrev:
Varför skulle huset börja mögla av en för klen ventilation? Dessutom enbart på vintern när ventilationsbehovet ut fuktsynpunkt är betydligt lägre än på sommaren pga uteluftens lägre fuktighet.
För att det blir fuktigt inne såklart och då möglar det.
Byggfukt måste ventileras ut och mänsklig aktivitet såsom duschning,matlagning och andning fuktar luften.
Om ventilationsflödet är för lågt så stiger fukthalten i luften inomhus till nivåer då mögeltillväxt kan ske.

Kave skrev:
Stämmer det som Heda skriver att du haft 80-85% relativ luftfuktighet inne? Det kan ju inte stämma med tanke på att luften ute ligger på runt 90% men vid betydligt lägre temperatur.

Varför kan inte det stämma ? Ventilerar man inte tillräckligt så stiger fukthalten i ett modernt hus utan självdragsventilation.
 
Hej,
nej det stämmer inte.

Hade det stämt skulle vi i så fall haft vatten rinnande längs med våra fönsters insidor - vilket vi inte hade. Om man läser Hedared SoBs text noga finner man att de 85% RF kommer ifrån baklängesberäkningar som Heda gjort (jag antar att de utgått ifrån en temperaturdifferens på väggpunkter om 3-4 grader och räknat på från vilken RF man får en fuktutfällning för en sådan tempskillnad - men det är som sagt min gissning bara).

Tiden det handlar om mätte vi upp cirka 40-50% RF med en gammal hårhygrometer som visar sig ligga 10-15 procentenheter högre än den mätare vi skaffat nu (digital - ITW, JT-817). då vi körde ventilationen på reducerat fart under termografin steg RF på hårhygrometern till 65%.

Enligt vår nya mätare håller vi 25-40% RF över vintern. Något som vi också meddelat Hedareds.

må väl

per

PS. jo, vi både kunde och kan tvätta och torka densamma också
 
Redigerat:
Hur kunde mögeltillväxt ske vid 40-50% RF ?
 
D
Jomen Per, det är ju *DU* som har hävdat att du har fått kondensering på väggytor som är 4 grader kallare än rumstemperaturen. Du tyckte säkert det var ett dräpande argument då, och insåg inte att du gjorde självmål...

Det är för att undvika sådant som jag egentligen tycker att du gjorde klokare i att avstå från att skriva om detta ärende tills det är avgjort rättsligt, då du annars kan försvaga din argumentation oavsiktligt.
 
Redigerat av moderator:
Nej Ridax.

Det är HedaKristofer som tolkar de data vi ställt till deras och tingets förfogande - och tolkar dessa till att bli att vi påstår att en ∆t om 4° alltid ger utfällning. Det har vi aldrig påstått.

Tempvärdet kommer av den tempskillnad som våra termografier visade på för vissa köldpunkter vid ett tillfälle. Det är ju fullt möjligt att högre differenser nås vid andra tillfällen. Dessutom vet ju du, från vår tidigare kommunikation i denna tråd att mycket större skillnader (∆t=10°) också uppmättes över andra köldpunkter.

/per
 
somelvis skrev:
Hur kunde mögeltillväxt ske vid 40-50% RF ?
Hej,
vid 50% RF inomhus når du 100% - utfällning - vid en ∆t över köldpunkter på väggen om 11-12°, 90% vid ∆t 10° och 80% vid ∆t 8°. Detta är cirkavärden. Det varierar lite med vilken temperatur du startar ifrån.

må väl

per
 
somelvis skrev:
För att det blir fuktigt inne såklart och då möglar det.
Byggfukt måste ventileras ut och mänsklig aktivitet såsom duschning,matlagning och andning fuktar luften.
Om ventilationsflödet är för lågt så stiger fukthalten i luften inomhus till nivåer då mögeltillväxt kan ske.

Varför kan inte det stämma ? Ventilerar man inte tillräckligt så stiger fukthalten i ett modernt hus utan självdragsventilation.
Nu hade ju Per ventilerat ut byggfukten. Med ditt resonemang skulle alla tilläggsisolerade torp som fått nya fönster och dörrar och som antingen bebos av snåla 35 åringar eller 55+ åringar ha mögeltillväxt inne på sensommaren och hösten.
Detta eftersom självdrag i princip inte fungerar på sommaren och de flesta hus ovan inte har friskluftsventiler alt är de helt stänga, packade med isolering etc etc.

Jag har fortfarande svårt att se hur en målad gipsskiva möglar i ett nybygge med mekanisk ventilation, om än undermålig, dessutom vintertid när fukten inomhus torde vara som lägst.

Jag förordar också givetvis ventilation, men om så den mekaniska ventilationen var hälften av den normenliga, dvs komplett luftbyte var fjärde timma, så har jag väldigt svårt för att förstå datt husen skulle börja mögla på den invändiga gipsbeklädnaden.

Per, menar du att ni då hade 65% RLF inne på vintern första året eller var det 55%?
Det låter anmärkningsvärt högt, även med en reducerad ventilation.
Min högst okvalificerade gissning är att byggfukten inte torkats bort innan innerbeklädnaden tog vid samt att byggelementen är tveksamt isolerade.
Dock tror jag inte du vinner någon rättegång på detta.
 
Redigerat:
D
Altlså, vem som helst som har en inomhushygrometer kan nog intyga att det är VÄLDIGT SVÅRT att på naturlig väg nå en rH på 65% inomhus i en uppvärmd bostad under vintern i Sverige (annat än t.ex. badrum vid duschning naturligtvis).

Något MÅSTE helt enkelt ha varit fel för att uppnå en sådan luftfuktighet. Det kan inga väggar i världen bortförklara eller åstadkomma. Det enda väggarna kan göra är att fuktproblemen accentueras/synliggörs.

Dåligt uttorkad platta (byggfukt) samt dålig ventilation låter som troliga förklaringar till detta. Hur kan det sedan komma sig att du nu under samma säsonger efterföljande år har fått en mycket lägre rH utan att ha redovisat några åtgärder?
 
Nej Ridax - jag har inte fått lägre RF i huset över tiden.
Den enkla sanningen är att hårhygrometern visar för höga värden.
För att få fram värden som man kan lita på har jag i dag mätt upp verklig RF genom psykrometri.
Temperaturen inomhus var 21,0° Temperatursänkningen blev 9,0 grader (jag upprepade mätningarna tre ggr med samma resultat). Sänkningen motsvarar ett RF om 32%. Hårhygrometern visar samtidigt på 45-46%.
Nu vet jag inte hur hårhygrometerns fel skalar vid högre respektive lägre RF-värden. Min ITW JD-817, digitala hygrometer visar inte heller helt rätt. Den säger 28% RF, men den kommer närmare sanningen än hårhygrometern i alla fall.
/per

EDIT - tydligen tenderar psykrometermätningar att ge för höga RF-värden ju lägre verkligt RF som skall mätas. Här kommer en länk till data i ämnet från ett projektarbete från Umeå universitet: http://www.acc.umu.se/~erikas/psykro/psykrores.htm
Min ITW-mätare är kanske bättre än jag trodde?
 
Redigerat:
D
Jaha... och vid 21 graders temperatur och 28% rH så kondenserar fukten vid knappt 2 grader. Observera att det är du själv som påstår att fukten kondenserar. Inte kan jag se att du har några 2 grader vid köksbänkshörnet, men du får gärna placera en termometer där och visa att så är fallet.

Någonstans går inte alla fakta som du presenterar ihop helt enkelt... Antingen är det fel som du skriver på din hemsida att fukten kondenserar. I så fall bör du korrigera din hemsida. Eller också är det korrekt, och i så fall stämmer inte de temperaturer som du presenterar. Eller också är de korrekta och i så fall stämmer inte luftfuktigheten som du presenterar.

Jag tycker det här är ett stort problem, att fakta du presenterar inte går ihop och att du hela tiden förändrar fakta för att passa just den situation/argumentation som du just för tillfället befinner dig i.
 
Kave skrev:
Nu hade ju Per ventilerat ut byggfukten.
Undrar hur det har gått till med ett ventilationsaggregat som har kapacitet för ca 170 m2 när Per har ett hus på 260 m2 ?
Läste någonstans att det heller inte gått på maxkapacitet.... Blir liksom lite svårt att ventilera extra då och få bort ev. byggfukt.....
 
Somelvis,
det är sant att vi inte kan forcera flödet med det aggregat vi har eftersom vi redan går på max för att uppfylla min. ventflöden enligt VVS-konsultens spec. Å andra sidan säger BBR att detta krav skall uppfyllas då alla rum används samtidigt - något som hittills aldrig skett. Så enligt den definitionen har vi faktiskt till och med en överkapacitet. (men om alla rum används, ligger vi precis jäms med)

Byggfukten värmdes/ventilerades och avfuktades bort långt innan vi flyttade in i huset - dvs ingen annan fuktlast fanns då i huset.

må väl

per
 
Per_Kylsten skrev:
Jag kan rapportera att vi nu har en ny tid i tinget. Den 14 april.
Så hur gick det?
 
Vi är fler som är intresserade, hur har det gått för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.