Nu behöver jag lite ögon med erfarenhet. När vi (behörig elektriker, min far och jag) drog om min huvudcentral och större delen av mina gamla spröda kablar, så märkte jag inte en sak som jag nu har funderat på:
En mindre kabel som jag tyvärr inte kan typen på rakt av, troligen EKK 3G1,5, ligger rätt så snävt in mot en porslinsskoning i inloppet av ett rör. Dessutom ligger trefasen till spisen (5G2,5) något spänd. Ska jag kapa den mindre kabeln och sätta en dosa, det är c:a 10 cm till kapslingen på centralen? Ska jag öht bry mig om spiskabeln? Kallflytning?
Edit: De tre FK på den första bilden är inte anslutna än, därav "nakenheten".
 
  • 3G1_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5G2_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad jag kan se så är det ett kabelskal som trätts över trådarna, är det så så är det ingen fara med att du ska få kallflytning. Kallflytning brukar man över huvud taget inte få i vanliga installationskablar utan det är mest i grövre kablar som problemet kan uppstå när dom trycker eller blir utsatta för höga tryck.
 
det är nog fk som han har satt på ett kabelhölje på.
 
det där är definitivt fel böjningsradie på kablarna, stor risk för att isolationen kallflyter i böjen. kabeln ser ju helt tillplattad ut, hur lyckas man med det? hammare?
jag skulle inte nöja mig, byt kabel! och är det trångt bakom centralen så får du bila ur i väggen så kablarna kan få mjukare böjar.
edit:
nu ploppade det upp 2 inlägg till, men om det är så som ni säger att det är ett kabbelhölje över FK så är situationen något lugnare, men inte helt bra ändå tycker jag...
 
Om vi spekulerar i att det inte är kabelskal? Jag tror att det är befintliga kablar som har anslutits till den nya centralen, därav de snäva böjarna.
Jag kan inte bila bakom centralen, så då får det nog bli dosor (inte någon stor grej iofs eftersom centralen sitter i ett skåp med obscent mycket plats i en stor källare) med ny kabel in till centralen; jag har både 3G1,5 och 5G2,5 hemma. Godkänns detta av den samlade expertisen?
(Har naturligtvis central JFB)
 
sitter inte centralen över de här rörutloppen? eller sitter den bredvid`?
om den sitter över så är det väl ingen stor grej att bila ur lite bakom..
om den sitter bredvid så är det ju inte så svårt att få till en mjuk radie på kablarna som kommer ut ur rören, man sätter första klammret en decimeter ifrån rörutloppet så kan kabeln svänga ut mjukt.
 
100% EKK-skal alternativt isolerslang trädd över FK, alltså ingen fara.
 
Jag har mycket svårt att tro att man kan få en kabel att se ut som på bilden så jag är fortfarande övertygad om kabelskal, men om det är kabel kan man ju bila ur någon cm precis i rörutloppet och det ska inte vara nått problem med bockningsradie och kallflytning
 
Kabelskal över FK.

110 % säker, öppna centralen eller dosan och ta en bild på det.
 
Jag är på semester hos föräldrarna, men lovar att återkomma med förklarande info.
 
Svaret är:
Alla rätt till yrkesmänniskorna. Det är kabelskal (som då förmodligen bara kan öppnas med verktyg;)).
Rätt skönt.
 
ja då är ju lungt, hade det vart en ekk som såg ut så så hade det nog redan vart kortis i den...
 
Tack för insatserna!:D
Jo, jag inser det i efterhand. Skomakarens ungar, eller barnbarn... under tiden som jag har ignorerat min egen central har jag istället bearbetat min svärfar för att han ska installera en JFB till sin mycket prydliga gängsäkringscentral.
Följdfråga (om nu någon följer tråden): Ska få nytt badrum i källaren, inkl. golvvärme och ett jordat uttag (i typ zon 9, eller något sånt, långt borta i alla fall). Ska man komplettera med en 10mA JFB, eller personskydd?
 
Allt utanför zon 2 som ligger i samma rum räknas som zon 3.. Men en JFB på 30 mA räcker gott! En personskyddsautomat är väl en 2 pols dvärgbrytare kombinerad med JFB?!
 
Jag har ju en central 30mA JFB, även om källarBR kommer att ligga på en undercentral. Jag tyckte mig ana att någon på forumet förespråkade 10mA just i badrum och det skulle kanske vara fint, möjligen en aning over-kill med en 10mA JFB i undercentralen. Förresten, finns det personskydd med det utlösningsvillkoret?
Jag överdrev zontänkandet lite, ja...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.