Hej
Vårt hus är från 1964, 1,5 plan med taklutning 45 ° på Falsterbonästet.
Underlagspapp och enkupigt tegel, Cimbrishamne.
Ytan är ca 200 m².
För ca 7 år sedan hade några meter av en tegelrad på norrsidan kasat ner en bit.
Det konstaterades att ett par meter av horisontellt läkt var uppruttet.
Vi har en hel del björkar i området och man ser vid pannbyte att det samlas mycket björkfrön på läkten med fukt, som har svårt att torka ut. Dessutom är ju våra pannor långt ifrån så vältäckande som ex.vis betongpannor.
Hur länge brukar undelagspappen egentligen stoppa ?

Frågan är alltså om det är dags att byta takpappen under pannorna och om man skall välja ett annat alternativ än bef pannor.

Hälsningar
Axelman
 
  • Gilla
ChallIs Karlsson
  • Laddar…
ja vårat tak bytte vi ifjoj,då var pappen sen -46 o fortfarande tät.
 
Mitt tak har av allt att döma legat på plats sedan nådens år 1937, pannorna är fräscha, det jag har sett av underlagspappen är att den är hel men en aning torr på solsidan.
Hade ett litet läckage när ett par pannor for vid nån av stormarna, droppade in vid en spikskalle. Klockan var elva på kvällen så jag ställde en diskbalja under uppe på vinden, ställde väckarklockan på två och då hade det svällt en aning och var tätt. Var veredd på att börja byta papp men efter ett par nya beg pannor har det varit tätt.
Har inga planer på att riva av taket, det får gå "on condition" med ettt öga på sig.
 
Hej
Tack för svar.
Jag är mest rädd för att läkten är så dåliga att pannorna när som helst kan börja kasa ner.
Jag är förstås orolig för läckage också.
Varför använder man inte läkt av plast eller komposit.
De träläkt som man ser verkar ju oftast vara av usel kvalitet.

/axelman
 
Här byttes taket ganska omgående när jag fick klart för mig att villaförsäkringen normalt inte täcker några skador som uppkommer på grund av läckage från taket.
 
axelman skrev:
Varför använder man inte läkt av plast eller komposit.
Ja, eller tryckimpregnerat.
 
Varför använder man inte läkt av plast eller komposit.
De träläkt som man ser verkar ju oftast vara av usel kvalitet.
visserligen men man kan välja lite bättre läkt än byggmax och olja in den som jag gjorde... tar lite tid men förlänger livslängden markant
obs inte linolja!!!
 
när jag bytte tak på mitt hus -55 upptäckte jag att de hade målat en del läkt med falurödfärg och en del inte. de delarna som inte var målade hade betydligt sämre skick. så jag målade mina i en blandning av trätjära och balsamterpentin. så länge man har tegelpannor så kommer det in fukt(ut också) och annat jox.
 
Intressant fråga, jag funderade precis på samma sak. Någonstans hörde jag att man bör byta taket vart 30:surprised:nde år?
 
Vår papp och läkte är från -47 verkar kunna hålla ett bra tag till faktiskt. Så länge man har koll på pannorna och byter/lägger rätt dom så tror jag det inte är nån större fara.
 
Redigerat:
Hej
Tack för synpunkter.
Har någon vetskap om vad det kan kosta att plocka ner pannorna, lägga ny papp, montera nya läkt och slutligen plocka upp pannorna igen ?
Ungefär per kvadratmeter ?

/axelman
 
Gör du jobbet själv är det inte så många kronor.
Hitta någon firma som vill ta ner pannorna hela och lägga upp beg pannor kan bli svårt, hantverkare vill höra kras i contailnern och sälja nytt, tyvärr.
 
Som sagt, att plocka ner och upp pannor kostar nog minst lika mycket som att lägga dit nya. Priserna varierar väldigt. 400-500 kr/m² är nog inte en orimlig siffra.
I söder där du är torde det ju vara lite billigare med tanke på all utländsk arbetskraft som florerar.
 
GoForIt skrev:
Som sagt, att plocka ner och upp pannor kostar nog minst lika mycket som att lägga dit nya. Priserna varierar väldigt. 400-500 kr/m² är nog inte en orimlig siffra.
I söder där du är torde det ju vara lite billigare med tanke på all utländsk arbetskraft som florerar.
ja, det stämmer.. Arbetskostnaden med att bära omkring gamla pannor upp & ner går nästan jämt ut med priset på nya pannor..
 
Finns det dessutom inga (eller väldigt få) reservpannor, så får man ju vara välidgt försiktig vilket ju ökar arbetskostnaden ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.