Borde man byta ut en jordfelsbrytare som ser ut så här? Den ser inte så frisk ut.

Dels är den sotig och sen ser nollskruven helt sned ut?

Varför har den blivit så?
 
  • DSC_5799.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_5802.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nollan har varit dåligt spänd, så det har blivit varmgång.
Jag hade definitivt bytat.
 
Stäng av och dra åt skruven NU!

Tappar du nollan brinner all elektronik du har i huset. Det andra alternativet är brand i centralen.
 
byt även nollledaren...
 
Bryt huvudbrytaren och åtgärda på momangen, kan bli väldigt dyrt annars!
 
mycke_nu skrev:
Stäng av och dra åt skruven NU!

Tappar du nollan brinner all elektronik du har i huset. Det andra alternativet är brand i centralen.
Det 3e alternativet är att huset brinner.

Om du har dålig kontakt i nollan så får du vad som helst mellan 0 och 400V i dina vägguttag. En elpryl som är avsedd för 230V men utsätts för 400 blir i bästa fall förstörd, men det finns skapligt stor sannolikhet att den brinner med öppen låga som kan tända resten av huset.
 
Ska nolledaren vara 6 mm2 eller 2.5 mm2 till 25 Amp huvudsäkring? Jag funderar på om elektrikern har använt för klen kabelarea och det är det som är anledningen?
 
6 mm2, men det är säkerligen glapp vid skruven.
 
Bloink skrev:
Nollan har varit dåligt spänd, så det har blivit varmgång.
Och för oss som inte är elektriker så kommer följdfrågan -- va?

Jag gissar vilt:

Dålig anslutning ger ökad impedans vilket ger effektförlust i anslutningspunkten i form av värme. Värmen leder till oxidation av ledare och förbindningen samt påverkar isolationsmaterialet. Resultatet är ändå högre impedans, ändå mer värme osv. Vid ordentlig klappkontakt blir det gnisstbildning pågrund av överslag vilket ger ungefär samma resultat fast med ett snabbare förlopp. Ungefär på samma sätt som kontaktblecken i kontaktorer och andra elektromekaniska konstruktioner "bräns/svetsas" sönder med tiden.

Eller är det någon annat som händer?
 
Redigerat:
Det var väl helt rätt senario.

Protte
 
Det är när det gått så långt att det börjar uppstå små ljusbågar som det blir riktigt intressant! Då stiger temperaturen snabbt och isoleringen kolnar. :D

Jag råkade för några år sedan ut för att botten i en diazed blivit bränd så kraftigt att det började bli ljusbågar mellan botten och säkringen. Efter hand som temperaturen ökade och minskade så började anslutningsskruven för fasen att bli glapp och det blev ljusbågar där också. När jag började leta på felet, pga att det blinkade spontant i lamoprna och en del datorer började konstra, så hade ca 15 cm av isoleringen på kaben hunnit förkolna. Sensmoralen? Byt aldrig diazedsäkringar under last!
 
Var med om precis det igår.

En 80A servicesäkring gänga 4 som det blivit rejält med varmgång i. Det fräste och flög svetsloppor, i mörkret blev hela kapslingen upplyst av svetsningen som pågick.
När strömmen blivit bruten och jag öppnade så hade hela 35mm2 RK:n brunnit av.
Riktigt mäktigt att se, då förstår man hur farligt det är....
 
Se bilder.

Nu är jordfelsbrytaren och noll-ledaren utbytta. Tur är det, den har ju gått varm i nolle-anslutningen och det har brunnit upp ett par cm av isoleringen. När jag drog lite grann i ledaren så satt den ordentligt fast först men när jag lirkade lite så lossnade den.

Detta började med att det var en auktoriserad elektriker här i torsdags och drog en ny grupp till en ny varmvattenberedare. Dagen efter började det surra i skåpet. När jag öppnade såg jag det här. JFB har suttit där fem år tidigare utan problem. Antingen så har han sabbat till nollanslutningen, eller också så fanns felet redan när han kom och han märkte ingenting av att hela kåken höll på att brinna upp.

Skruven är helt sned och går inte ens att få loss. Antingen var den dåligt dragen, eller också har någon dragit sönder den.

Det jag inte riktigt förstår är om han var extremt klantig eller om han bara hade otur?

För säkerhets skull så ska jag gå tillbaka till min gamla regel att aldrig ta den BILLIGASTE offerten utan den NÄST BILLIGASTE.
 
  • DSC_5946.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_5947.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hade jag varit dig så hade jag reklamerat jobbet och sett till så att elektrikern som kopplade in varmvattenberedaren fick betala kalaset om han nu varit på jordfelsbrytaren av någon anledning.

Bara för att skruven inte går att rubba nu betyder inte att den suttit fast innan - jag har själv varit med om att skruvar blivit så varma att de smält samman med godset vilket troligtvis hänt här.

Vi svenskar är alldeles för dåliga på att klaga direkt, oftast så skriver vi av oss eller pratar av oss hos vänner och bekanta istället för att gå på källan till problemet....
 
Skruven måste ju vara feldragen. Den sitter ju helt snett! Dissekera jordfelsbrytaren eller reklamera till tillverkaren (kan ju vara ett konstruktionsfel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.