Vill gärna återkomma till den vanliga frågan:

Vad bör ett rimligt m2 pris vara på ett 1 1/2 plans lättbetonghus/Leca ( ca 35 cm) med gjuten platta och golvvärme. Standard i övre genomsnitt, dvs kakel/klinker/14 mm parkett, kök typ Marbodal/maskiner typ Siemens, värmepump, öppen spis, bad/dusch ( ej bastu). Boyta 200 m2. Garage eller tomtpris medräknas ej och byggyta ca 135 m2.

Kom igen, ordet är fritt och jag är tacksam för alla svar ( helt ok med förslag på leverantör/byggare på Österlen ).
 
Jag skulle tro att du hamnar på ett m2-pris på ca 20 000:-. Inte under. Troligen något över.

bengan6
 
Tack Bengan för ditt svar, men tror du verkligen det behöver kosta så pass.
Jag hade hoppats på erfarenheter under 15 000. Vad bygger du ditt antagande på??
 
Kontrollera med olika firmor och se vad det kostar.
Haaks, Örementhus och Roxistenhus, Alfastenhus mm är några som bygger i lättbetong i skåne...
När vi byggde i lättbetong för 2,5år sedan låg väl kvm priset på 14500kr
 
Hej Trendig
Jag bygger inte mitt svar på antagande, utan på erfarenhet. Jag har gjort kalkyler på ett antal hus byggda i lättbetong. Att komma under 20000:-/m2 är svårt. Framförallt om du skall köpa ett nyckelfärdigt hus.
Men gör som Maggan9 skriver. Kontakta några byggare i Skåne. Mina kontakter finns bara i Stockholmsområdet och Värmland/Örebro.

bengan6
 
Det går säkert att få strax under 20' per kvm om man snålar på inredningsmaterial.

Det finns golv som kostar 200 kr / kvm, andra som kostar 3.000 (material + arbete) att lägga (ex granit med fix, m.m) + slipning à 400 kr/kvm...

Det finns enkelt Biltema väggkakel eller dyr marmormosaik à 4.000 kr/kvm.

Du kan köpa ett billigt Ikea kök för 50.000 eller dyrt Boffi kök för över 500.000 och välja vitvaror för 45.000 eller vitvaror för 200.000.

Varje köpare väljer fritt efter smak och plånbok.

Så frågan om kvm pris är ganska ointressant annat än om man talar om stomme med innerväggar utan ytskikt. Då kan du kanske landa på 14-16'.
 
Jag fick en offert på en tillbyggnad på 60kv i botten och den landade på 217 000. Ink dränering, platta, väggar, tak. Utan fönster, dörrar, el och ytmaterial (färg, tapeter osv).

Man kan bygga billig...

Detta är utan uppvärming och pris för vvs osv.
 
Ja. det var billigt

men vad kostar det när det är färdigt?? Det är ju det som är intressant.
 
Nu är det en tillbyggnad utan badrum o kök, men jag tror det hamnar på 4-500'. Men då gör jag allt inne själv.
 
Det verkar som tråden har spårat ur. Frågan var ju från början vad ett konjunkturanpassat
m2-pris var för ett komplett hus. Då är det ju ingen ide att tala om en stomme på en tillbyggnad, vad den skulle kosta samt att en massa grejer inte ingår samt att en massa jobb skall utföras i egen regi.
 
ja jag tycker inte heller det har vart många svar för trådskaparen att läsa, men att det måste kosta mer än 20000 kr per m2 kan väl jag säga är fel av egen erfarenhet.

ok jag har inte beställt mitt hus utav ett husföretag eller byggföretag heller för den delen, utan jag har byggt det i egen regi med hjälp av olika hantverkare oxo såklart.

men jag vet precis vad jag lagt ut o vad det skulle kostat om jag skulle betalat för varenda timme jag själv lagt ner.

om jag som sagt skulle betalat en firma för varenda timme som är lagd så hamnar det på ca 17500 kr m2, men jag vill påstå att jag har riktigt hög standard jämfört med att beställa ett hus i grundutförande. jag skulle lätt kunnat kapa kostnader på material så att det hamna på 15000kr färdigbyggt.

men visst, säg att jag har lite fel då, men mellan 15000 till 20000 kr tror jag intervallet är iaf.

mvh daniel
 
Du har ju tydligen byggt i egen regi. Och har hamnat på en kostnad av 17500:-/m2.
Om du då anlitar ett byggföretag eller en entreprenadfirma för en totalentreprenad, så tillkommer i deras kalkyl ett entreprenörsarvode på 12-15 %. Då hamnar du på en kostnad på cirka 20000:-/m2.
Det blir ju givetvis billigare om man kan bygga i egen regi. Det gäller bara att ha kunskapen, de rätta kontakterna, rätta inköpskanaler mm.
Men, som du säkert sett på detta forum, finns det mängder av människor som inte klarar av allt jobb, som ett husbygge trots allt innebär.
Jag kan tillägga att jag själv nyligen byggt ett hus. I egen regi, med mycket egen insats. Framförallt som byggledare och kvalitetsansvarig. Men även som snickare. Och lite rörpulare, mm mm. Det hamnade på ca 12000:-/m2. Jag har viss erfarenhet av byggnation efter 40 år i branchen.
 
bengan6: jag påstår inte att du har fel på något sätt, det du skriver är helt rätt, men att det troligtvis kostar mer än 20000kr per m2 har jag svårt att köpa, åtminstone vad gäller ett någorlunda standardhus i lättbetong.

att köpa ett hus för på 200 m2 för 4 miljoner i utgångsläge tycker åtminstone jag är dyrt.

i mitt antagande hade jag ju lagt på ca 2000 egna timmar utöver de ungj 1000 jag säkert anlitat. standardhuset hade säkert klarat sig på på strax över 2000 timmar.

jaja, vi är fortfarande överens att det ligger i intervallet 15 tusen till strax över 20 tusen kr per m2 för att beställa ett nyckelfärdigt hus.

mvh daniel
 
Hej!

Är i slutfasen av mitt byggprojekt, två plan med 155m2 i varje plan totalt 310m2 varav 220m2 är boyta. 350mm isoblock från maxit, platsgjutet mellanbjälklag. Normal standard invändigt.
Slutsumma 2600000:- inklusive grävmaskin...
Har dock lagt ner många timmar själv men visst går det att bygga stenhus under 10.000:- kvadraten.

Mvh Mattias
 
Va? Har du köpt grävmaskin också??:confused:

Nej, skämt åsido. Det var duktigt gjort. Hur många timmar har du lagt ner själv tror du?
Jag förmodar att du har gjort det mesta själv, kanske med hjälp av hyggliga kompisar också.

Om du läst tråden från början, så har vi pratat om vad det kostar att bygga med en firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.