Mikael_L
Billy.Mja.

Eller snarare,... nu är vi lite chockade. :D

Vi tackar. Nu har vi lite att tänka på och prata om.

Jag kan i alla fall ta ett par invändningar direkt. Garaget är redan byggt, och står nog lite längre in på tomten än din skiss. Och med garaget är drygt 40kvm av tillåtna 50kvm sidobyggnad taget.
Det känns inte som att en byggnad med gårdsrum på det här viset passar in bland de omgivande fastigheterna. Alla andra har byggt betydligt vanligare och tråkigare, med bara ett hus + ett garage rakt upp och ner. Det omöjliggör knappast för oss att vara mer kreativa, men men.
En del av hur vi tänkt hus och garageplaceringen har att göra med att när man kommer på infartsgatan söderifrån så ska man se huset bra, så fort man kommit tillräckligt nära. ja alltså det är ju målet med resan, för den som är på väg dit, så det borde kännas lite välkomnande, typ. Gavelställda hus på smala tomter t.ex. brukar ju aldrig kännas välkomnande.

På uppsidan av ditt förslag har vi:
att vi själva har funderat över hur ordna lite privathet på tomten.
Att vi tittat och grunnat lite på vinkelhus, liknande de två översta "hus"-kropparna i ditt förslag, men däremot inte den sista delen som sammanbinder till garaget.
Likaså har det även funderats på något liknande ditt förslag, men mellan hus och garage där det är som närmast mellan, längst in på tomten.
Att det, vissa dagar, är rätt blåsigt där, och jag tror vinden kommer oftare från väst - nordväst - norr, än andra håll. Din gårdsinramning skulle nog göra underverk mot detta.

Men som sagt, vi har inte förkastat än, för det ligger helt klart en del mycket goda värden i ditt förslag.

Förövrigt, 1,5 plan kontra 2 plan och skuggor.
Båda har ju ungefär samma nockhöjd, så det är väl bara när solen står riktigt högt som det har betydelse.
Vår "ursprungliga" 2-planare börjar ju inte producera skuggor på tomten förrän kl 6 em, och då står väl solen såpass lågt att det inte blir någon skillnad ifall det var 1,5 plan, eller?
 
Mikael_L
En variant är ju förståss att ställa bostadshuset längs gatan istället, ha vardagsrum mot gatan och kök/matplats in mot gården.
Något avskiljande, mot gaturummet, mellan hus och garage blir nog lättare då, då det inte blir lika dominerande.
Men tomten kommer bli rätt hårt skuggad i eftermiddagssolen under vår/höst då.
 
Får man vara så fräck och fråga vad ni har för budget och hur mkt av tomten som ni får bebygga
 
Redigerat:
Mikael_L
Fråga får man väl alltid. ;)

Den är ju inte så exakt fastställd, men budgeten gäller endast material och kommer knappast gå under halvmiljonen, men vi har väl tänkt klara oss (ganska långt?) under miljonen åtminstånde.

Tomten är ca 1300kvm, detaljplan stipulerar max 250kvm byggarea, 50 kvm sidobyggnader, tvåplan, ej inredd vind, max hushöjd 6 meter (sidobyggnad, max 3 m). Ej källare.
 
Mikael_L
Jag hann inte med så många ritningar igår.
Men jag skickar upp denna, och området till höger går fortfarande att förändras hårdare, framförallt om det gynnar fönstersättningen på fasaden.

Nu kommer man åt både tvättstuga och ett förråd direkt ifrån groventren åt öster.

Sen finns det en liten toa + ett litet förråd bakom köket, det behöver givetvis inte vara en toa, men bara som förslag.
 
  • planlosn-BV#4.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle hellre "gömma" groventren då den iaf hos mig har en förmåga att bli lite rörig och smutsig. Skönt att slippa se.. Och inte förlorar du något på att göra så?
Så varför inte låta vänstra väggen i tvättstugan fortsätta genom den långa korridoren?
Vidare skulle jag nog skippa en toalett mitt i vardagsrummet och hellre använda detta utrymme till något spännande istället. Ett vinrum eller teknikutrymme känns roligare än en toalett. ;)
Sen skulle jag även överväga skjutdörrar i hallen för att slippa se "röran" från både köket och vardagsrummet.
 
Mikael_L
imported_Anders_S skrev:
Vidare skulle jag nog skippa en toalett mitt i vardagsrummet och hellre använda detta utrymme till något spännande istället. Ett vinrum eller teknikutrymme känns roligare än en toalett. ;).
Jag håller med om att det inte är helt idealt. Och var ska dörren till det andra lilla utrymmet vara? Den måste i så fall bli mot v-rummet och ta bort mer väggyta som det redan är så ont om.

Men vi har helt säkert inte tänkt färdigt än. :)
Men jag har ett annat köksförslag också, taget ifrån en tidigare planlösning, där detta lilla "toa eller vad det nu blir -utrymme" inte alls finns.

Sen har vi att snurra runt lite mha yens trapplösning med.

Och sen bubblaren Billy_Bäver. Det kanske blir ett helt annat hus plötsligt. ;)

Men ang det, så har jag kollat solhöjder och skugglängder och så inatt.
Om inte sketchup lurar mig, så ger ett 8 meter högt hus (och det blir nockhöjden både på 1,5 och 2-planare) en skugga på ca 6,5 m kl 1200 midsommar, men 30 meter kl 17 i mitten av augusti. Dvs, ett hus som står längs vägen skymmer solen i princip hela tomten redan kl 5 på em redan i mitten av agusti. Även om vi så bara sätter ett 2-meters plank så blir skuggan redan där 7 meter in på tomten (kl17, augusti)
 
Mikael_L
billy_baver skrev:
Kalla det gärna tomtens "hjärta": Man får en skyddad gård om man förbinder bostadshuset A och befintligt garage B med ett taktäckt "lider" C, som bildar väderskyddad uteplats och inramande entré från gatan.
Om man söker bygglov för ett sådant hus och "lider", räknas lidret som komplementbyggnad eller kan man få det att räknas till huvudbyggnaden?
 
Jag är lite "orolig" över måtten på badrummet, med tanke på reglerna kring en handikappanpassad toa på bottenvåningen, jag är osäker på om det badrummet håller. Har ni funderat på det?

Jag har inte rört vänsterdelen i den här varianten, utan bara högerdelen. Den dag som ovanvåningen ska vara "ungdomsavdelning" tror jag det kommer kännas lite pluttigt med ett sovrum på 9 kvm, på det här sättet får man en liten hörna på ca 3 kvm extra, dessutom ytterligare ett fönster i sovrummet + att man kan nå klädkammaren från sovrummet för att ta ut grejer, och från tvättstugan för att lägga dit det igen, det eviga kretsloppet... ;-)
 
  • mikael_l3.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte faktiskt också på badrummets mått. Lite väl snålt med 1,70 (om det ens går med tanke på kraven).
 
Jag tycker att du ligger rätt på tomten med huvudbyggnaden, Den bör gavelställas mot gatan. Min omsorg om skuggbildningen handlar inte bara om er egen, utan också om grannens trädgård.

Bifogar nya skisser. Som du ser har jag jobbat med förhöjt fasadliv, som en kompromiss. Jag har också redovisat förslag på markbeläggning och struktur för perennrabatter, för att du lättare ska se hur temat välkomnar besökaren med öppen famn. I den runda ytan kan man anlägga spegeldamm med springbrunn.

Istället för ett "slutet" lider har jag ritat in en "öppen" pergola. Med bara ett fast skärmtak närmast huset borde du knappast utmana planbestämmelserna.
 
Efter bäverns tjusiga skisser så är det knappt så att man vågar visa sin superfula paint skiss, :cool: men jag kör iaf :) planlosn-BV#4-kop.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ska kanske förklara mig lite....har inte ett dugg koll på mått och sånt här,mer tänkt som en inspiration.

Runt, över köksdelen slingrar det en trappa,typ den som jag visade i en tidigare länk. Detta gör att du kan ha öppet under den övre delen av trappan, där kan du då ha en barbänk. Att ha en bänk åt det hållet skapar en fyrkant runt köket, där du kan se alla vare sig du sitter i baren, köksbordet lr lagar mat.

Jag har tagit bort lite av garderoben och gjort sovrummet lite djupare så ni får bra plats om ni vuxna vill flytta ner. Det kan kännas lite konstigt att planera för det när man har småbarn, man tänker ofrivilligt att man alltid vill vara nära sina barn :) men lovar, tro en mamma till tre tonåringar, snabbare än vad ni tror så kommer ni och barnen vilja att ni flyttar ner ;)

Jag har även tagit bort en liten bit av garderoben och gjort en....vad jag nu har döpt till en...."Anders-slatt" Där du kan sätta in tvättmaskin, torktumlare,lådor och skåp. Kolla in Anders tråd under "hemma hos"
 
Mikael_L
Jadu herr Bäver.
Det här tror vi mer på.

Men vi har ett par frågor. Under pergolan, men mer utbrett, ligger det ett rutnät. Ska det symbolisera ett trädäck eller?

Taket över uteplatsen, tänkte du att det är husets tak som är utdraget dit eller är det ett tak anslutande mot fasaden och lägre takvinkel.

Ang skydda grannar mot skugga, så behöver vi nog inte bemöda oss alltför mycket.
Förmiddagsskuggan ligger ut på vägen, stör alltså inte så mycket.
Mitt på dagen är skuggan ganska kort, bortåt halva året, så huset skuggar inte så väldigt mycket av tomten i norr.
Slutligen, kvällsskuggen, faller i huvudsak på vår egen tomt, Huset i öster ligger dessutom lite högre upp.
 
"Rutmönstret" är stenläggning. I några av rutorna planterar du perenner, i andra lägger du (gat-)sten. Enkelt grundtema med bara ett fåtal material och former. Jag kan skicka detaljerat mönsterförslag om du vill.

Taket över uteplatsen ansluter till husets fasad. Kan också utföras som balkong för andravåningen (vilket man på vissa villkor får bygga utöver max byggarea).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.