Nån som byggt? Vad hittar man bra skarvbara rör, som tål 10 bar övertryck och inte rostar?
Tanken är att montera i hela källaren med uttag på strategiska platser, t ex vid mekbänk, dörren ut mm. Letat en del, men verkar svårt om man inte skall ha rostfritt eller koppar, och ingen kan svara på hur mycket tryck de tål. Vattenrör är testade till 6 bar, lyckades nån klämma ur sig. Inte hela världen om det inte finns, då drar jag slang istället, men då måste man ju ha mycket fler fästen.

/C
 
Har inte byggt, nej men blårör fixar väl det du eftersöker? Rostar sönder gör de efter 40-60 år kanske fast då är väl det inte ditt bekymmer?
 
På jobbet används stål/järn-rör till tryckluft, så det måste ju funka?
Vattenrör borde ju tåla mer än 6kilos tryck tycker jag eftersom det är högre tryck än så i det kommunala vattensysytemet?
 
Tjena
Vanliga blå vattenrör satt det här i mitt hus när jag flyttade in,så det funkar.På firman drog jag med armerad plastslang och satte upp det med gummiklammor.Det blir nog billigast så.Men man får tänka på att inte montera slangen för spänd mellan klammorna för när det blir tryck i slangen så blir den större i dia och slangen drar ihop sig på längden. / Mats
 
Jag har byggt mitt lilla system med vanliga blårör, inga större konstigheter, och än har inga rör smällt sönder för mig.
 
Dum fråga kanske men vad är blårör?
 
Ahhha, tack Immobil
 
Det är ju lite bängligt att gänga och eller svetsa stålrör och dessutom så rostar det i rörsystemet och så kommer det en rostflaga och sätter igen en ventil eller ett filter.

Jag installerade med pneumatikrör (15 mm utv, 12,5 inv)(de är också blå) och konkopplingar, ingen rost och det blir helt tätt. Det är nu så länge sedan att jag ska inte säga något om priset, men det är oerhört lättjobbat och enkelt att ändra.

Protte
 
Verkar som vanliga kopparrör för vatten med lödda överlappande skarvar är en smutt lösning. Alla möjliga kopplingar finns ju också. Skall se om jag kan skramla fram spec från nån månglare.
 
Kolla rinkaby rör de har bra priser....

Slang funkar men du tappar en del "knuff" i tex muttermaskin när du ska dra loss muttern till kopplingskorgen eller drevet på hojen :)....

Jag skulle dessutom rekomendera att du väljer 18mm (skulle bli förvånad om jag inte blir emotsagd men även det bidrar till att behålla "knuffet")....

Ytterliggare ett tips är att dra det i en slinga runt då får du matning från två håll återigen mer "knuff".....

JW
 
Slyngel skrev:
Ytterliggare ett tips är att dra det i en slinga runt då får du matning från två håll återigen mer "knuff".....
Det va fyndigt, tack för tipset! ;)
 
Jag drog om i verkstaden i somras. Använde då mest förzinkade stålrör som finns hos VVS-grossisterna. Man använder samma klämringskopplingar som till kopparrör. Skillnaden är att dessa rören är mycket billigare.

Tror att de egentligen är tänkta att användas till värmesystem och så, när man vill ha ett snabbare system än gängade "blårör".
Om du vill använda gängade rör så finns ju galvade istället för de blå, så slipper du rosten.

En fördel med de rören jag nämner först är att man kan blanda koppar, stål och t.o.m. PEX med samma kopplingar. Jag har vissa delar av installationen som drogs med PEX för 5 år sen, och de klarar trycket hittills (10 bar i mitt fall).
 
Är lite nyfiken på varför man tappar "knuff" i maskinen med slang.Jag förstår om man har en för klen slang. Mats
 
Det blir lite som en gummisnodd.....

tänk dig en bogseringslina av den älder typen då blir det ett jälvla ryck om man inte är fösiktig...
En elastisk lina smyger igång....

Har du en slang som flexar så blir det lie samma sak fast har vill du ha rycket i början... för att slå loss muttern m den sitter hårt...

Sen är det naturligtvis grader i helvete har du en kompresssor som komenserar så kvittar det ju och det blir ju betydligt billigare med en slanginstalation....

JW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.