isolde skrev:
Ja, det trodde jag också, tills offerten på deras träfönster med 3-glas visade sig vara något dyrare än Elitfönsters dito med aluminium. 30% kampanj, ni vet ;)
Man ska vara mycket noga med att inte förhasta sig när man jämför till synes likvärdiga produkter. Min offertförfrågan gällde utåtgående 3-glasfönster, med aluminiumutsida, U-värde 1,2. Under tiden den årliga kampanjen pågår blir polska fönster garanterat dyrare.
Ratos ägda "fönstergiganten" Inwido som äger bl.a. Elitfönster äger Sokółka som är en av polens största träfönstertillverkare (även stora på pvc, men lite dyra). Jag vet inte vart de fönster du fått pris på är tillverkade. Men är de av tilt/turn typ och har beslag från Winkhaus så skulle jag inte säga tvärsäkert att de är tillverkade i Sverige, inte ens om de var av skandinavisk typ skulle jag vara säker. Är dom svensk tillverkade, så kanske nästa fråga är -Hur länge till? Jag vet att bl.a. att Norsjöfönster och Ostvik fönster som ägs av Inwido skär kraftigt. Inwido ägda Lenhovda (2), (Åshammar).

Här finns priser på dessa polska trä/alu -fönster. Ett 12x12 tilt/turn kostar 1019zloty (3100kr), de tar 495zloty för Aluplast IDEAL 4000 fönster (hälften och fortfarande inte billigt för profilen). Elitfönstret, det polska trä/alu fönstret och det tysk/polska pvc fönstret är tre olika produkter med olika priser och det är upp till var och en att välja. Men pvc och deras priser är det som kostar minst och behandlas här..
 
Redigerat:
Hej Jav du undrar hur länge vi har fönstertillverkning i Sverige till, om dom har sådande konsumenter som du så kan de slå igen i morgon,för du ser bara till priset kan du spara några kroner så gör du det tittar inte på kvalite tänker inte på Sverige tänker inte på miljön med dina plastfönster,tillverkningsindustrin är motorn i Svensk eknomi, intresant vart dina barn och barnbarn ska jobba någon stans med dej som konsument .
 
Skumpen skrev:
Hej Jav du undrar hur länge vi har fönstertillverkning i Sverige till, om dom har sådande konsumenter som du så kan de slå igen i morgon,för du ser bara till priset kan du spara några kroner så gör du det tittar inte på kvalite tänker inte på Sverige tänker inte på miljön med dina plastfönster,tillverkningsindustrin är motorn i Svensk eknomi, intresant vart dina barn och barnbarn ska jobba någon stans med dej som konsument .
Skulle du köpa en Volvo (premium) om den kostade 4ggr mer än en likvärdig hyundai (budget)? Eller en Saab (premium) som var dubbelt så dyr som en likvärdig Audi (utländsk premium)? Gällde den prissättningen skulle fordonskrisen varit ett faktum för många år sedan. Svensk industri ska givetvis vara konkurrenskraftig på en konkurrensutsatt marknad. Du köper vad du vill och jag köper vad jag vill. Jag hade gärna köpt svenskt, men har inte 200-300tkr att lägga på svenska premiumfönster. Tills vidare kör jag fortsatt Saab eftersom de gör bra bilar till skäligt pris.

Angående miljö så är det inte så att träfönster har mindre påverkan på miljön. PVC görs av Koksalt (57%) och naturgas eller olja (43%) De närmsta 50 åren behöver plastfönstrets beslag lite olja, kanske kan jag torka av karmen med vatten och diskmedel, ev byta någon trasig list. Sedan brinner de upp eller ännu hellre återvinns till nya pvc produkter. Under den tiden har träfönstret målats flera gånger, halvfulla färgburkar har lämnats och åtskilliga penslar har doppats i målarrens. Eftersom jag har pengar över när jag köpt pvc fönster kan jag lägga dem på andra energisparande investeringar och göra en miljömässigt bättre totallösning. halleluja :)
 
Redigerat:
Jav skrev:
Här finns priser på dessa polska trä/alu -fönster. Ett 12x12 tilt/turn kostar 1019zloty (3100kr)
Vi kanske borde starta en ny tråd om utländska träfönster är av intresse.

Ja, och se vad du jämför med:
- två-glasfönster (THERMOFLOAT 4/16Ar/4T (Us=1,1W/m2K)), dessutom inåtgående. De flesta är intresserade av fönster som ser ut och fungerar som traditionella svenska träfönster.

- PRACTIC plus:
(Uw) 1,4-1,5 W/m2K för hela konstruktionen
Garanti 5 år
EJ varmkant, kostar extra.

Just nu kan du få ett 12x12 vridfönster, tre-glas, U=1,2 från fonsterbolaget.se för 3813 kr inkl. moms.

Alltså, för 700kr extra får du svenskt 3-glasfönster med aluminiumutsida. Vad vill Sokolka ha för 3-glas?
Slutligen ska man väga in ytterligare en faktor. Svenska ÅF brukar bjuda på frakten, eller prissätta den mycket förmånligt. T ex fonsterbolaget.se:

"Vi levererar dina 3-glasfönster till följande kostnad inklusive moms:
Leveranser i Sverige med Östersund/Sundsvall som gräns i norr.
Frakt- och expeditionsavgift för fönster och fönsterdörrar: 545kr/leverans oavsett antal."


Vad kostar frakten från Polen? Vill gärna se en kalkyl där likvärdiga polska fönster, inklusive frakt, blir billigare än svenska.

Sokolka må vara Polens största träfönstertillverkare (källa?), men det säger ingenting om kvaliteten. För två år sedan kikade jag på deras fönster i Warszawa (ul. Radzyminska) och rent subjektivt var de inte jämförbara med svenska fönster när det gäller måleriarbetet. Det såg ut som om de haft för bråttom, och lagt på alldeles för mycket färg åt gången. Det brukar resultera i att färgen rinner och ytan blir allt annat än slät. Det finns många andra fönstertillverkare i Polen som enligt mig, gör finare fönster än Sokolka, men de kostar också därefter.
 
isolde skrev:
Vi kanske borde starta en ny tråd om utländska träfönster är av intresse.
Det vore nog inte så dumt, är ju egentligen lite of topic här. .

isolde skrev:
Ja, och se vad du jämför med:
Jag är medveten om att det inte är likadana fönster, det skriver jag även i slutet av min post. Men det är ett exempel på polska priser (förmodligen inte de lägsta) från samma koncern som äger många svenska fabriker. Jag har ingen koll på träfönster, jag vet bara att de kostar mycket mer än plastfönster.

isolde skrev:
Just nu kan du få ett 12x12 vridfönster, tre-glas, U=1,2 från fonsterbolaget.se för 3813 kr inkl. moms.
Verkar som ett bra pris på den svenska marknaden (utan att jag är vidare insatt), men fortfarande ett väldigt högt pris i jämförelse med PVC fönster. En rolig detalj i sammanhanget är att fonsterbolaget.se säljer fönster från ERA Fönster som är en del av .. .. Träfönsterimperiet Inwido! Man undrar nästan om det finns någon fristående träfönstertillverkare som inte är Danska VKR (som äger "Svenska" Fönster)] eller Inwido?

isolde skrev:
Vad kostar frakten från Polen?
Jag har inte en aning, men tusentals kr ska man nog räkna med. Det beror nog på hur man löser frakten, har man möjlighet att köra en större skåpbil ev med andra lönsamma importvaror? Kanske den som kör ändå ska till Tyskland med sin kompis som hämtar en bil där? Men att det är en kostnad att räkna med är säkert.

isolde skrev:
Sokolka må vara Polens största träfönstertillverkare (källa?)
Fel av mig, det är rättat, till en av polens största (det var iaf så de flesta skrev vid förvärvet 2006). I sammanhanget inte opartiska Inwido skriver på sin hemsida "polens ledande träfönstertillverkare". Har i ärlighetens namn ingen som helst koll på om det finns fabriker med fler anställda eller högre omsättning. Syftet var att peka på att den största? (eller VKR?) träfönster aktören i noden (nordeuropa?) förvärvar i Polen och läger ner i Sverige med argument som "produktionskapacitet finns inom andra delar av koncernen".
 
Redigerat:
jawen skrev:
Även Drutex.pl har mycket bra fönster, företaget Menta fönster säljer PVC-fönster från just Drutex för ca dubbla priset.

Drutex har också sedan nyligen ett 0,7 u-värdes fönster till försäljning, som inte kostar mycket mera än ett vanligt 1,2 u-värdes fönster
MvH jawen
Har tittat in på Menta Fönsters sida som nu är uppdaterad med de fönster som du nämner, referensfönstret 12x12 t/t kostar där 2535kr (3029 med 2:1 spröjs)

Drutex 412, 1250kr
Oknobud 412, 1250kr
Bud-Mar 412, 1250kr

Det verkar som om Drutex tillverkar GL-System profilen som med andra ord är polsk till motsats till andra profiler som oftast är tyska. Man ligger på samma relativt låga pris hos samtliga återförsäljare. Max tjocklek på glaskasset 32mm begränsar möjligheten för 3-glas, men med dyrare kryptongas kan man klara sig på 2*10mm och ändå få bra Uw. Profil/båg -tjocklek på 70mm bör ge Uf på ca 1,3. Två tätningslister.
 
Redigerat:
Slänger upp priser på Salamander 3D, en tre-list profil på 76mm (Uf=1,3).

(1440kr) 473, 478, 481, 499, 517, 585, 649 (1980kr)

Länkar även pris på en fin profil som tyvärr inte är så vanlig bland prislistorna, Schüco's 82mm profil med tre lister och Uf=1,1

551, 551 (1680kr)
 
Redigerat:
Har någon handlat från polen och kan rekommendera ett företag som har bra kvalitet och hyfsade priser?
Jag behöver köpa 11 fönster samt en altandörr snarast och det verkar bli mycket billigare att köpa de från Polen om man läst denna tråd.

Tacksam för hjälp...


Mvh
Leon
 
www.brafönster.se säljer PVC fönster från Polen. Vet ej om de är billiga men de har ett prisexempel på deras sida
1-luft fast fönster. 1 000 x 1 200mm. 1 740:- inkl. moms.



1-luft öppningsbart Dreh-kipp. 1 000 x 1 200mm. 2 965:- inkl. moms.



Fönsterdörr, utåtgående, helglasad eller med fyllning. 1 000 x 2 100mm. 6 000:- inkl. moms.



Skjutparti, 1-rörlig del och 1 fast del, full isolerat. 2 000 x 2 100mm. 14 200:- inkl. moms.



Priserna är ordinarie pris, exkl. frakt.

Rabatter lämnas beroende på antal enheter.

Vid objekt är det helt andra priser och vi bjuder på frakten.
 
chamme skrev:
[länk] säljer PVC fönster från Polen. Vet ej om de är billiga men de har ett prisexempel på deras sida
Rehau profiler 60-70mm finns många som säljer dom i polen. Har sett en del monterade i industrilokaler här hemma.

Lite svårt att jämföra priserna rakt av, men ett polskt standardfönster O14-15 är 900x1200 och kostar 300-400 (900- 1300kr) som fast (stałe, fix) kanske 250?-350 (800-1000kr)

I stället för skjutparti skulle jag nog satsa på lite smalare dubbel dörr, BD15-16 (1800x2150) kostar ca1000zl (3000kr),annars får du punga 3000zl för skjutpartiet hos Komsta (men fortfarande mindre än 14000kr)

Lite länkar till prislistor på fönster med Rehau pofiler, priser som vanligt på12x12 tilt/turn, profiler 3-5kammare, 60-70mm:

WróbelOkna(klicka cennik),360/425zl (1050/1200kr)
Vestplast, 431zl (1250kr)
Jar-Eko
Inzyniera (pdf)
Orsus, 415-487zl (pdf)
Komsta, 594zl (1700kr) (pdf, har allt! lite högre pris)
OK-modul (pdf, slovakisk)
 
Redigerat:
Finns det inga sidor på antingen tyska eller engelska? Min polska är jävligt begränsad. Har fått en offert från en svenktillverkare men är inte sugen på att lägga upp 150k (7 st 14x13 och en skjutdörr)
 
Jag skickade iväg ett mail till några av de polska tillverkarna som står listade på denna tråd; Masbud
Roltex
Twojeokna
Topplast
Trans-fair

Mailet är på engelska. Jag har inte fått några svar än. Är det någon som vet om det är ledtiderna eller språket som är problemet. Jag skickade mailet förra torsdagen (09-03-26). Någon med erfarenhet?
 
santos skrev:
Finns det inga sidor på antingen tyska eller engelska? Min polska är jävligt begränsad. Har fått en offert från en svenktillverkare men är inte sugen på att lägga upp 150k (7 st 14x13 och en skjutdörr)
Prova googla med tyska eller engelska ord med tillägget site:.pl

PVC Windows site:.pl
fenster preis site:.pl
 
Redigerat:
Är det någon som har handlat från Polen ännu?
Jag behöver ett 20 tal fönster + 3 altan dörrar.
Kan man åka ner dit och finna vad man söker?
Då jag håller på att bygga nytt kan jag flexa lite med måtten.
Men vill ha spröjs i flera av fönstrena.
Skulle vara tacksam om någon som har handlat där kunde komma med lite tipps
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.