Provade också en fulvariant i paint, där jag flyttade runt helt ogenerat, fönster och dörrar etc. är INTE korrigerade, jag försökte uppfylla så många av de där nio kraven som möjligt.

1. check
2. halvcheck
3. se ovan
4. check
5. check
6. check
7. check
8. check
9. check

Det kanske blir lite trångt runt bordet, alternativen kan då vara att gör hallen smalare, badrummet smalare eller klädvårdsrummet smalare. utrymmet under trappan skulle kunna utnyttjas till extra skåp både från garderoben i hallen och från badrummet, exempelvis för handduksskåp eller liknande.
 
  • mikael_l1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har jag ett förslag.
Jag går ett par år fram i tiden när barnen vill vara ifred... Eller rättare sagt, när Ni vuxna vill... :)

Observera den halvöppna trappen (första löpet) mot vardagsrummet med utrymme för teknik under. Vilplan är ganska behagligt i en trapp vill jag påstå. Helt rätt att satsa på en "icke-stängd" trappa hur som helst.

Spisfläkten göms i en nisch i ett av sovrummen uppe.

Tvättnedkast kan ske från klädkammaren ner i tvättstugan. Eller från badrummet alt 2.

Alternativet är som synes att byta plats på badrummet uppe och sovrummet längst bort till höger (övervån 2) om man vill underlätta VA. Anledningen till att jag la badrummet där är att jag tycker det vore trevligt med direktkontakt med balkongen. Allra helst om man har en bastu men även annars. Om man undviker att lägga ett sovrum direkt mot balkongen så slipper man störa detta om man vill ta ett glas vin med några vänner på balkongen. Om man lägger sitt eget sovrum där spelar det ju mindre roll.

Hoppas några ideer är till nytta.
 
  • undervån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervån 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Nu börjar det rulla in flera trevliga förslag.
Särskillt gillar vi lite av det vi ser på Anders_S och yens förslag.

Anders lösning på trappa har vi faktiskt varit inne på tidigare, men i ett annat hus, ska damma av skisserna, och se hur det funkar i rent tvåplanshus. (Ja vi har även varit inne på 1 1/2 och 1 3/4 planare, ja). Tjejen är rätt PÅ, med trappen där.

Men yens trapplösning är också spännande, men det är lite trångt. Vi ska nog försöka se vad det kan gå att utveckla kring det.

Båda förslagen (men främst Anders) tror jag ger bättre möjligheter till snyggare fönstersättning.

Vi ska grunna, rita och diskutera, så återkommer jag snart med lite fler skisser.

Jag tackar för allt engagemang än så länge. Jag tycker det är väldigt trevligt att ni även föreslår lite mer våldsamma förändringar. Jag tror det är rätt fas för det nu. Sen när grovjobbet är klart ska vi finputsa centimetrar och decimetrar samt de små funktionerna.

Det är givetvis fritt fram för fler förslag och åsikter.
 
Mikael_L
Jag kan också nämna att vi även kan tänka oss att byta plats på v-rum och kök, vi har provat lite sådana varianter, som har varit sådär.
 
Hmm, jag provade att rita om lite, jag har dock stulit lite rum av er vilket kanske inte är så poppis... jag tror dock att ni i längden blir nöjda över att inte ha så många rum där nere utan försöka få till yta. Här en botten- och en ovanvåning.
 
  • mikael_l2b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mikael_l2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försökte ta hänsyn till fönster också, jag tror det skulle gå att få till fasad med planlösningen ovan.
 
Mikael_L
yens skrev:
Hmm, jag provade att rita om lite, jag har dock stulit lite rum av er vilket kanske inte är så poppis... jag tror dock att ni i längden blir nöjda över att inte ha så många rum där nere utan försöka få till yta. Här en botten- och en ovanvåning.
Aha, är det du som stulit det ?!!! :eek:
Men då får du väl lämna igen det, basta !!!

Nädå, vi har nog också börjat luta åt att rationalisera bort ett rum, två små som därigenom blir knappt användbara eller ett fullt användbart, verkar vara valet ... ;)

Ikväll ska jag försöka rita nåt utifrån det här förslaget, men där vi byter plats på kök/v-rum.
 
Vilket program ritar Ni i?
 
Om du undrar vad Mikael ritar i så vet jag inte.

Jag ritar i "Punch - Home Design - AS4000".
 
Mikael_L googlar fram sina ritningar ifall ni förstår vad jag menar ;)
 
Mikael_L
Nädå, jag googlar inte fram dom, iså fall "Last softwar'ar" jag fram dom.

Jag kör nämligen Last software sketchup 5.0 hemma.

Men jag tror google sketchup 7 erbjuder mer funktioner, så jag borde överväga ett byte.
 
Jag har börjat med att försöka hitta någon sorts grundtema som passar tomten och era behov. På bifogad skiss ser du hur tomtens norra, östra och södra gräns ger stöd för en triangel med vinklarna 45+90+45 grader.

Kalla det gärna tomtens "hjärta": Man får en skyddad gård om man förbinder bostadshuset A och befintligt garage B med ett taktäckt "lider" C, som bildar väderskyddad uteplats och inramande entré från gatan. Den blå pilen visar besökarens ögonkontakt med husets entrédörr. Om ni behöver komplementytor (och om grannen i söder medger det) kan ni med fördel förlänga garaget inåt tomten.

Höga hus kastar långa skuggor. Därför föreslår jag ett och ett halv plan hellre än två. Och med stöd i triangeltemat passar det alldeles utmärkt med 45 graders takvinkel. Låga fasader ger innergården trevliga proportioner. Mur, plank eller spaljé under det täckta lidret hindrar insyn från gatan. Här inne skulle en liten porlande vattenkonst markera känslan av trygghet. Jag brukar tjata om poängen med trädgårdsplanering från första början. Den här utsatta tomten visar tydligt behovet av en genomtänkt tomt.

Verkar det okey så här långt? Jag väntar med att skissa inre planlösning.
 
Mikael_L skrev:
Jag kör nämligen Last software sketchup 5.0 hemma.
Jasså det finns fler Sketchup?! Visste nämligen att det var Sketchup du var en mästare på!

Jag försökte mig på Google Sketchup för att på skoj rita upp min verkstad som jag nu byggt. Gav upp efter en halvtimme; för svårt för en simpel datavetare som jag :surprised:
 
Kan trösta dig med att jag är en hyfsad datavetare, och jag går totalbet på google sketchup
 
Mikael_L
Google köpte programvaran sketchup från Last software, när den kommit till version 5.
Så google sketchup blev version 6. Och numera är det tydligen uppe i 7.0.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.