11 024 läst · 20 svar
11k läst
20 svar
Stavparkett och vattenburen golvvärme
Sida 1 av 2
Hej!
Jonas
- Funkar det att ha vattenburen golvvärem och stavparkett (typ fiskbensmönster?
- Om det funkar: hur bör det byggas upp om det är cc 60 mellan golvbjälkarna? Jag skulle helst vilja köra med 20mm slang. Erfarenheter?
Jonas
Du kan limma staven med MS-lim på vanlig 22 golvspån. Alternativt spika eller limma på flytande undergolv av plywood, kolla länken för mer info http://www.woodia.se/srl/127/. Golvvärmerören i exempelvis grova spridningsplåtar direkt mellan bjälklaget eller tunnare på nedsänkt eller överliggande glespanel.
Jag fortsätter lite på den här tråden med några fler frågor på samma ämne.
Hur stort golv kan man täcka med samma rörslinga? (20mm)
När man säger 20x2mm PEX rör, är då ytterdiametern 20mm och rör godset 2mm?
Om jag lägger glespanel + fördelningsplåt + PEX rör + diff.spärr. Kan jag då lägga parkett direkt ovanpå eller måste jag ha spånplatta/gips ovanpå? Jag vill minimera bygghöjden och maximera värmeflödet uppåt.
Dessa frågor kanske ger lite klarhet till dig också Sixten08
Hälsningar
Johan
Hur stort golv kan man täcka med samma rörslinga? (20mm)
När man säger 20x2mm PEX rör, är då ytterdiametern 20mm och rör godset 2mm?
Om jag lägger glespanel + fördelningsplåt + PEX rör + diff.spärr. Kan jag då lägga parkett direkt ovanpå eller måste jag ha spånplatta/gips ovanpå? Jag vill minimera bygghöjden och maximera värmeflödet uppåt.
Dessa frågor kanske ger lite klarhet till dig också Sixten08
Hälsningar
Johan
Redigerat:
Hej!
Bra frågor, ju lägre bygghöjd och ju mindre isolerande material desto bättre. Gips är ju tunnare och känns mindre isolerande, så är detta ett alternativ, så är det att föredra. Spånskiva innebär ju 22 + 16 = 38 mm till 22 + 20 = 44 mm trä vilket nästan motsvarar den isolering jag har i ytterväggarna
Baloomannen: är du också inne på stavparkett (typ fiskbensmönster) också eller har du planer på annan parkett?
Hälsningar
Jonas
Bra frågor, ju lägre bygghöjd och ju mindre isolerande material desto bättre. Gips är ju tunnare och känns mindre isolerande, så är detta ett alternativ, så är det att föredra. Spånskiva innebär ju 22 + 16 = 38 mm till 22 + 20 = 44 mm trä vilket nästan motsvarar den isolering jag har i ytterväggarna
Baloomannen: är du också inne på stavparkett (typ fiskbensmönster) också eller har du planer på annan parkett?
Hälsningar
Jonas
Redigerat:
4m meter rör per kvm, cirka 90-100meter per slinga för 20mm slang ger 25kvm per slinga utan att installera extra stora cirkulationspumpar.BalooMannen skrev:Jag fortsätter lite på den här tråden med några fler frågor på samma ämne.
Hur stort golv kan man täcka med samma rörslinga? (20mm)
När man säger 20x2mm PEX rör, är då ytterdiametern 20mm och rör godset 2mm?
Om jag lägger glespanel + fördelningsplåt + PEX rör + diff.spärr. Kan jag då lägga parkett direkt ovanpå eller måste jag ha spånplatta/gips ovanpå? Jag vill minimera bygghöjden och maximera värmeflödet uppåt.
Dessa frågor kanske ger lite klarhet till dig också Sixten08
Hälsningar
Johan
Ja, ytterdia är 20mm och slangväggarna är 2mm.
Golvkonstruktionen under ett stavparkettgolv vill jag inte säga något om.
Jag tycker ni ska fundera på om ni verkligen måste ha värme under just stavparketten. Jag har skippat element i vardagsrum/matsal, cirka 45kvm, och har inte brutit upp golvet för att lägga rör. Det funkar dock utmärkt tack vare en relativt öppen planlösning, inte ens kallras vid fönster. Skönt att gå på också, tack vare oljat golv....
Tack för infon, jag vill bara ha vanlig parkett. Stavparkett kan bli otroligt vackert men just nu måste jag prioritera annat först.betula skrev:
Hej!
Hälsningar
Jonas
En bra synpunkt. Men eftersom det ändå måste isoleras eftersom vi idag har fruktansvärt kalla golv idag (krypgrund 1/3 och 2/3 källare) så var min tanke att lägga in golvvärme när man ändå håller på. Är det en bra idé eller skall jag isolera och köra utan golvvärme. Hur hade ni gjort? Radiatorerna kommer jag att behålla då det blir riktigt kallt (huset är 100 år gammalt och inte för välisolerat).MathiasS skrev:Jag tycker ni ska fundera på om ni verkligen måste ha värme under just stavparketten. Jag har skippat element i vardagsrum/matsal, cirka 45kvm, och har inte brutit upp golvet för att lägga rör. Det funkar dock utmärkt tack vare en relativt öppen planlösning, inte ens kallras vid fönster. Skönt att gå på också, tack vare oljat golv....
Hälsningar
Jonas
Sixren08, undergolv av plywood är det tunnaste du kan använda t.ex. björkplywood 8+6 mm i förband, dyrt men tunnt. Lägg på lite i tjocklek och kör med vanlig furu plywood istället. Ligger golvvärmen i nedsänkt glespanel parallelt med bjälklaget får du en bygghöjd på 8+6+16=30 mm, dvs 6 mm lägre än vanlig lamellparkett på 22 mm spån, värmeöverföringen därefter.
Om vi optimerar på annat sätt, och prioriterar bästa möjliga golvvärme funktion i första hand och i andra hand bygghöjd. Om vi börjar med en spårad golvspån med 17 mm slang. Vad behöver jag då ha ovanpå för att kunna lägga stavparkett? Plywood? Golvgips? Vad krävs och vilken tjocklek?
Mvh
Jonas
Mvh
Jonas
Håller med föregående talare, två lager plywood är en väl beprövad lösning på betongplatta. Plywooden läggs i förband så att en stum kaka bildas som man kan spika parketten i. Tjockleken på plywooden styrs främst av spikarna som inte får gå igenom den underliggande plastfolien, har du 14-15 mm så räcker det gott.
Värmeöverföringen blir varken bättre eller sämre med glespanel eller spårad spånskiva. Totalt lär du ha ca: 30 mm över golvvärmen i vilket fall, och det funkar för komfortvärme i vilket fall.
Värmeöverföringen blir varken bättre eller sämre med glespanel eller spårad spånskiva. Totalt lär du ha ca: 30 mm över golvvärmen i vilket fall, och det funkar för komfortvärme i vilket fall.