Hej kära forumkollegor!

Jag funderar på att bygga nytt och tar tacksamt emot tips om någon husleverantör som har ett hus som ligger på ca 230-280 kvm? Har en stram budget som ligger på ca 3,5 mkr. Är det överhuvudtaget möjligt? Några tips om husmodeller, arkitekter eller dylikt?

Hälsningar,

Joel
 
Vi har byggt ett egenritat hus där Mälarvillan har levererat stommen inkl resning. Huset är på 220 kvadrat och den budget du anger säger i alla fall mig att det verkar fullt möjligt.
 
Tack så mycket för svar Robert!. Vad blev totalskostnad med inredning osv? Full förståelse för om du inte vill svarar. Kan du rekommendera mälarvillan? Vad fungerar bra alt. mindre bra?

Hälsningar,

Joel Hämälä
 
Vad totalkostnaden i slutänden blev kan jag nog inte ens ge dig, även om jag skulle vilja. Vi har byggt huset med delad entrepenad och varit ganska tuffa i våra förhandlingar både mot entrepenörer men också mot leverantörer av inredningen.

Våra erfarenheter av Mälarvillan är bara goda. Vi har fått bra hjälp och blivit trevligt bemötta. Jag tycker att de var väldigt lyhörda för våra olika önskemål i designprocessen.
 
Är budgeten på 3,5 för enbart huset så går det nog. I slutändan är det ju materialvalet som avgör om det kostar 10-15 eller 20 tusen per kvadrat.

Vi byggde 200 boyta + 45 inbyggt garage för dom pengarna du nämner. Ungefär...
 
Tomtpriserna där jag bor är förhållandevis låga och jag kalkylerar inte med mer än 300 tkr för tomten. Så med andra ord är ca 3.2 mkr budgeterat för huset. Det kommer säkerligen att bli en hel del tillval och jag misstänker att jag kan få kompromissa när det gäller boytan. Har du några tips på hustillverkare som bygger med riktigt hög standard?

Stort tack för svaret Anders!
 
Har tyvärr inga bra tips vad gäller hustillverkare. Jag har bara byggt lösvirke. Kolla tråden om just hustillverkare och försök bilda dig en uppfattning. Har du möjlighet till en bra entreprenadfirma kanske du ska överväga att bygga lösvirke istället?
 
Hemmakatten
Nja, 3,2 kan du nog inte spendera på huset. Du har en hel del andra kostnader också, tex lagfart (på tomten), pantbrev, elanslutningsavgift, byggkreditivkostnader, VA-anslutningsavgift (eller kostnad för enskilt VA), markarbeten, indragning av telefon, bygglovskostnader (kan bli uppåt 40') mm mm.
 
Jag är mycket medveten om dessa kostnader och bortsett ifrån dessa, då det i sammanhanget handlar om "småpotatis". Jag har noggrant kalkylerat med dessa kringkostnader. Vidare är det inte det som är relevant, utan snarare om någon känner till en bra hustillverkare.

Hälsningar,

blivande fastighetsmäklare
 
Vi har fått mycket hjälp av arkitekterna på Pearlhouse när vi skickade över en enkel skiss och en lista på vilka rum vi ville ha. Fiskarheden har låga priser för att göra ändringar i deras hus och de har ju en hel del modeller som lätt skulle gå att göra större =)
 
är det 1plans du hade tänkt eller 2plans?
 
Det spelar ingen större roll, helst 1,5 - alt. 2 plansvilla. Har du några bra förslag? Tacksam isåfall.

Med vänliga hälsningar,

Joel
 
Kanske skulle passa med ett par gavelställda små Älvsbyhus. Bind samman med platsbyggd länk och komplettera med garage i lösvirke.

http://www.alvsbyhus.se/husprogram/index.php?COUNTYID=12&HOUSEID=3&HOUSETYPEID=2&PAGEID=6

Bottenvåningen blir 163 kvm plus entréhallen mellan husets båda zoner. Dessutom får du 85 kvm loft.

För knappt 1,8 Mkr får du de båda kataloghusen på plats. Platsbyggd varmgrund och alla komplement plus konvertering av ena köket och klädvårdsrummet till boningsrum respektive extra duschrum kommer knappast att spräcka din budget ens som du väljer hög finish.

Planlösningen blir spännande, och öppnar för okonventionella alternativ. Exempelvis kan du placera alla sovrum och alla badrum, kök med matrum och klädvård i bottenvåning. De båda loften utgör var sitt rymliga sällskapsrum; ett för vuxna och ett för ungdomar. Man kan också utnyttja avskildheten på ena loftet till "spejsigt" hemmakontor.

Jag bifogar skiss på gatufasad -
 
Hahhaaa......jag märker att jag har blivit smittad av "säljare-på-forumet-sjukan" Jag var PRECIS på väg att det måste varit en säljare som skrev inlägget ovan mig....Men ack så fel man kan ha *S*
 
Annars var det en VÄLDIGT spännande lösning du har där....måste spinna vidare på det lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.