efter att ha läst mikael_L tråd om önskad planlösning så började jag fundera lite på vad jag villa ha/behöver

Kök 15 kvm
Matsal 15 kvm
Vardagsrum 25 kvm
Hall 10 kvm
Badrum nere 8 kvm
Tvätt/grovingång 10 kvm
3 sovrum 12 kvm
1 sovrum 14 kvm
1 sovrum 10 kvm
Allrum 20 kvm
Förråd 8 kvm
Badrum uppe 9 kvm
Kontorshörna 4 kvm

Nu har jag perfekta utrymmen.....hur många kvm blev nu det här, jo, 184 kvm. Hur kan det komma sig att alla de "perfekta husen som jag tittar på är på minst 230 kvm....det är 50!!!!!!!!!! kvm mer :0s
 
Mikael_L
40 kvm kommunikationsytor, gissar jag. :)
 
Evasch,

Rita själv och du får som du vill ha det. Plus att du får något unikt... :)
 
evasch skrev:
efter att ha läst mikael_L tråd om önskad planlösning så började jag fundera lite på vad jag villa ha/behöver

Kök 15 kvm
Matsal 15 kvm
Vardagsrum 25 kvm
Hall 10 kvm
Badrum nere 8 kvm
Tvätt/grovingång 10 kvm
3 sovrum 12 kvm
1 sovrum 14 kvm
1 sovrum 10 kvm
Allrum 20 kvm
Förråd 8 kvm
Badrum uppe 9 kvm
Kontorshörna 4 kvm

Nu har jag perfekta utrymmen.....hur många kvm blev nu det här, jo, 184 kvm. Hur kan det komma sig att alla de "perfekta husen som jag tittar på är på minst 230 kvm....det är 50!!!!!!!!!! kvm mer :0s
Men här är väl en del ytor för små... Det saknas komunikationsytor, eller har varje rum egen dörr utifrån med loft gång:)
Ett så stort hus med bara 8 kvm förråd/klädkammare?
Hall på 10kvm är på tok för litet om du ska nå de andra rummen.
Kök på 15 kvm räcker ju knappt till skåp och arbetsområde du kanske vill sitta i köket och äta också?
Vad tar en trappa för plats 6-8 kvm?
mm.mm.

Nä jag tror det är så att på pappret går det att räkna snålt men i praktiken så blir det större om det ska funka. Allt man ställer in i ett hus tar plats och vissa saker tar/kräver mer yta än själva saken. T.ex. braskamin den är inte stor men du måste ha en viss yta runt för att det ska funka.
 
evasch skrev:
efter att ha läst mikael_L tråd om önskad planlösning så började jag fundera lite på vad jag villa ha/behöver

Kök 15 kvm
Matsal 15 kvm
Vardagsrum 25 kvm
Hall 10 kvm
Badrum nere 8 kvm
Tvätt/grovingång 10 kvm
3 sovrum 12 kvm
1 sovrum 14 kvm
1 sovrum 10 kvm
Allrum 20 kvm
Förråd 8 kvm
Badrum uppe 9 kvm
Kontorshörna 4 kvm

Nu har jag perfekta utrymmen.....hur många kvm blev nu det här, jo, 184 kvm. Hur kan det komma sig att alla de "perfekta husen som jag tittar på är på minst 230 kvm....det är 50!!!!!!!!!! kvm mer :0s
Vi har ca 194m2 med lika många sovrum som du önskar.
Fördelning ungefär som följer:

Hall nere ca 10kvm
Kontor/sovrum 8kvm
Sovrum 10kvm
Sovrum 10kvm
Allrum 24kvm
Bad m dusch 4kvm
Klädförvaring 5kvm
Tvättstuga 10kvm
Vinrum 6kvm

Trapphus 6kvm
Kök/matplats/vardagsrum 62kvm
Sovrum 12kvm
Badrum 18kvm
Klädförvaring1 6kvm
Klädförvaring2 3kvm

Totalt ca 194kvm

*edit*
Såg nu att du behövde 5 sovrum, vi har bara 4.. Men då har vi relativt många kvadrat på några rum som man skulle kunna nalla på.
Som jag sa innan, jag tror ni skulle må bra av att rita själva. :)
 
Redigerat:
Havsutsikt skrev:
Men här är väl en del ytor för små... Det saknas komunikationsytor, eller har varje rum egen dörr utifrån med loft gång:)
Ett så stort hus med bara 8 kvm förråd/klädkammare?
Hall på 10kvm är på tok för litet om du ska nå de andra rummen.
Kök på 15 kvm räcker ju knappt till skåp och arbetsområde du kanske vill sitta i köket och äta också?
Vad tar en trappa för plats 6-8 kvm?
mm.mm.
Nä men visst, en del ytor är kanske lite snålt tilltagna, men andra är lite i överkant. TRappan hade jag glömt, men okej,+ 6 kvm eller mindre om jag får den som jag vill ha :) Klädkammare/garderober har jag räknat in i rummen, men allvarligt talat så har många ev de husen jag tittat på inte ens de utrymmena, men okej + 6 kvm där med.
Hall 10 kvm är jag helt nöjd med, tror inte ens det är så mkt om man räknar bort trappan på http://smalandsvillan.se/upload/vara-villor/villa-nybro2/villa-nybro-2.pdf som jag tycker räcker. Kök har vi idag U kök 7,5 kvm + en arbetsbänk på knappt 1 m.....tycker det är hyfsat stort :S Delen där köksbordet står är ca 11 kvm, men då är det gångyta på båda sidorna om köksbordet. Här skulle jag nog vilja ha liiiiite till, men på samma gång så är det lite väl tilltaget på vardagsrummet, där vi idag har 16 kvm och köksbordet tummar lite på den ytan. Även här har jag SMV Nybro som förebild, perfekta ytor för mig. Äta vill jag inte göra I köket, men vill inte heller ha någon matsal.

Okej, då har vi 38 kvm kvar till kommunikationsytor.... känns som lite mkt.....12 kvm, då känns det som jag tagit i.Vi har alltså fortfarande en diff på 26 kvm
 
Jag tror att ett av mina problem är att jag vill ha så mkt på undervåningen, men har samtidigt begränsad byggyta. Många tomter tillåter bara 120 - 140 byggyta
 
Men som tagits upp tidigarei tråden, när man ändå bygger så är inte 20-25 kvm en jätte kostnad. Detta leder till att man kan och vill skapa lite "lyx" ytor här och var. Tex så blev det en liten nish hos oss på 2 kvm. Inte bödvändigt men perfekt för att en fåtölj och en golvlampa skulle få plats. Nå rita så stort du har råd med och vill ha så blir du nöjd. Du kommer alltid att ångra om du byggde för litet, inte för stort, om du har råd.
 
Vi har säkert 50m2 "onödiga ytor", en extra matsal/bibliotek och ett stort lekrum till barnen. Istället för ett lyxigt kök så blev det ett stort hus i vår prioritering. Husmodellen hade dock inte passat i mindre utförande.
 
  • DSC05349 Large e-mail view.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
GustavW skrev:
Vi har säkert 50m2 "onödiga ytor", en extra matsal/bibliotek och ett stort lekrum till barnen. Istället för ett lyxigt kök så blev det ett stort hus i vår prioritering. Husmodellen hade dock inte passat i mindre utförande.
Det är också en viktig aspekt. Många husmodeller ser bara ut som skit ifall man försöker krympa ner dom.

Jag håller också med om lyxigt kök vs boarea.

I ursprungsposten ställdes frågan om kvalitet vs storlek Jag uppfattade det som att minska på isolering och ta sämre fönster, sämre innerväggskonstruktioner, billigare och sämre ventilation och uppvärmning ställt mot större yta.
Men man kan ju också se det som ifall rostfria vitvaror, kolsyrat vatten och iskubtillverkning samt italiensk kakel i badrummet är mer värt än 20 kvm extra boyta.

Personligen skulle jag inte så gärna välja t.ex. sämre isolering för att få mer boyta men jag kan gladeligen offra det italienska kaklet.
 
I
Det finns en faktor som driver upp boendeytan i nyare hus och det är allt som har att göra med reglerna för rörelsehindrade i rullstol.

Borta är t.ex. den tid när gästtoalett kunde förses med handfat av minsta modellen och toastol, inrymt på 80-90 cm invändig bredd och 130-140 cm invändig längd med tillträde genom en 70 cm bred dörr.

Nu krävs innermått på 180(200)x220(200) med dörrbredd 90 cm för samma sak, beroende på att det ska rymmas en svängcirkel för rullstol på 130 cm fri yta mellan enheterna utan att krocka med dem. Toan ska dessutom vara placerad så att det går att flytta sig i sidled över från rullstol till den. Därför omöjliggöres placering av ett handfat och toatron på samma vägg.

Detta om det inte finns badrum på Bv. som klarar av handikappkraven. Det får i så fall vara minst 260x300 cm för att rymma toatron, tvättbänk, dusch och hörnbadkar m.h.t. 130-cirkeln och placering av toan, dörren och inträdet i dusch(-hörnet).

En trappa gör man inte heller gärna smalare än 90 cm (om den är rak), helst 110 cm (=måttet mellan två takstolars insidor efter påbyggnad), m.t.p. att en framtida trapphiss tar plats. Dvs. om ägaren till huset inte ska behöva flytta efter en trafikolycka.

Men... i de flesta stora och nybyggda hus finns knappt tillstymmelse till någon sådan hänsyn. Istället disponeras kvm på flådig planlösning utan någon vettig funktion.

Jag är därför inte förvånad att kommunerna säger nej (om de är vakna vid bygglovsprövningen) till allt för utspekulerade planlösningar även om den som ska bygga är ung och frisk och inte har någon släkt eller vänner som är rörelsehindrade. (Det man inte är eller har kan man bli eller få.) Skulle därför inte tro att det lönar sig idag att gå till kommunen och begära pengar när olyckan är framme med påföljd att ombyggnad och anpassningen får bekostas av husägaren själv till 100% utöver de kronor som lagts ner på flådigheten utan tanke på sådan här hänsyn. Att det på köpet oftast blir en mycket sämre planlösning är då inget att gnälla över.

Det går bevisligen (jag har själv nyss ritat ett sådant hus) att inrymma en ganska väl anpassad planlösning med stora utrymmen, fuktionellt och med hänsyn till handikappad i rullstol, på c:a 125 kvm boendeyta i Bv., fördelat: masterbedrum 520x365 cm, dressingrum 245x300 cm, badrum 260x300 cm, gästtoa 180x200 cm, klk 145x180 cm, hall (med kapphylla) 245x360 cm, vardagsrum 440x665 cm, kök med matrum och trappa 520x680 cm + en liten tarm på 250x300 för förv. Till detta kommer sen yta för tvättstuga, torkrum, skrubb för centraldammsugare, garage och hobbyrum samt ett inglasat uterum. I övervåningen finns då fyra sovrum (minsta 345x305 cm), dusch+WC, samt ett allrum/Tv-rum som kan tjäna som barnens vardagsrum.

Total boendeyta i två plan är knappt 200 kvm. Sluten planlösning med en korridor (som inte gör mig glad), men som lika bra kommer att gå att öppna upp då nuvarande byggherre inte ska bo i huset längre.

All flådighet som 'öppet upp' osv. är utesluten. Kaklade badrum och toalett går bra i Bv. som byggs i lättbtg., liksom ytterväggarna på II:a våningen. Mellanbjäklaget i limträ liksom taket.

Huset är modernt. Ett mellanting mellan funkis och Corbusiers skola. Byggherren kan (om han nu skulle vilja det, han behöver det inte) åka trapphiss upp till II:a våningen och hissen inkräktar mycket lite på friska personers bruk av trappan.

Av hänsyn till min uppdragsgivare kan jag inte lägga ut någon ritning här, men om jag säger att sovrum, badrum och klk ryms på 520x680 cm i vänster sidoskepp, att 'mittskeppet' är 440x1140 cm och rymmer hall, gästtoa, klk och vardagsrum, att höger sidoskepp är 520x680 cm och rymmer trappa, kök och matrum + 'tarmen' på 250x300 cm, att 'mittskeppet' inrymmer tre sovrum på II:a våningen och att höger sidoskepp rymmer sovrum, dusch-/WC-rum, trappa och ett allrum på 520x920 cm efter sista rev. som förde upp ytan till totalt 236,48 kvm inkl. inv. väggar, så tror jag ni kan skruva ihop planen själv om ni vill.

Entrésidan ska ligga mot norr. Alla sovrum utom ett får österläge. Kök norrläge.
__________________
Byggaren
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Vet inte om jag håller med om att det är handikappanpassning som driver upp boytan direkt. Är nog folks vilja mer..

Sen är det väl inte så svårt att få till en vettig planlösning med 1 sovrum på 125kvm, det är ju mer än dom flesta har. Med dom kvadraten får du ganska mycket space att röra dig på.
 
M
Jag/vi har heller inget behov av ett stor kåk. Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig bo utan rikligt med utrymme runt kåken. Begriper inte att det ska byggas kåkghetton där tomterna är 5-600 m², när vi har så gott om plats i Sverige. Nää, en tomt bör minimum vara 1500m², även om jag själv, inte ens skulle vilja bo på en så liten plätt...

magentis
 
Och jag skulle inte orka med att sköta om 2-3000m2 trädgård varje år. Skog finns det gott om att nyttja så det är jag inte så intresserad av att köpa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.