mattiasp skrev:
Nu ligger det en beställning på en Festool EHL65E hos min lokale Festoolskojare.
Jag kan rekommendera stationäranordningen, SE-EHL, till den. Den set-up:en använder vi flitigt till alla listningsarbeten och gör hanteringen och precisionen lättare och bättre, framför allt när det är mindre bitar som ska justeras.
Vi använder iofs stora hyveln som har ett större/bättre anhåll, men jag tror ändå att du skulle få mycket glädje av en sådan tingest.
 
ACME skrev:
Jag kan rekommendera stationäranordningen, SE-EHL, till den. Den set-up:en använder vi flitigt till alla listningsarbeten och gör hanteringen och precisionen lättare och bättre, framför allt när det är mindre bitar som ska justeras.
Vi använder iofs stora hyveln som har ett större/bättre anhåll, men jag tror ändå att du skulle få mycket glädje av en sådan tingest.
Ok, så där har vi alltså tillgång till erfarenhet på området. Så inte bara använder Ni den stora hyveln för att åsadkomma helt raka kanter/ytor, utan ibland använder ni den för att följa "scribade" kurvor, som även om de är raka, minst går snett emot träets nuvarande planriktning.

Hur sätter ni upp det för att ta bort lagom mycket på rätt ställen? Ni måste på något sätt luta träbiten i förhållande till inmatnings/utmatningsborden, och ändå undvika att darra till på snedden?

--- Mats ---
 
mattiasp skrev:
Vi får se. Tidigare har jag använt mig av en liten block plane, men ibland är det mycket som skall tas bort. Då får man ta fram sticksågen och sedan handhyveln osv. Vi får se om det fungerar. I värsta fall får jag bara en ny leksak.
Ja, att i värsta fal ha drabbas av en ny leksak brukar vara en katastrof man kan bära rätt väl. :)

Block planen på mindre områden kan jag förstå, har en liten handhyvel (manuell) som jag börjat använda som en bättre version av fil/slip.

Gratulerar till din kommande hyvel.

--- Mats ---
 
ACME skrev:
Jag kan rekommendera stationäranordningen, SE-EHL, till den. Den set-up:en använder vi flitigt till alla listningsarbeten och gör hanteringen och precisionen lättare och bättre, framför allt när det är mindre bitar som ska justeras.
Vi använder iofs stora hyveln som har ett större/bättre anhåll, men jag tror ändå att du skulle få mycket glädje av en sådan tingest.
Behöver man WA-HL vinkelanslag för att ha nytta av SE-EHL?
 
Daniel_N skrev:
Behöver man WA-HL vinkelanslag för att ha nytta av SE-EHL?
WA-HL hör vad jag förstår ihop med SE-HL, dvs hållaren till 82 mm hyveln (HL 850).

Jag har själv EHL 65 och SE-EHL. Det följer med ett anslag till SE-EHL, men i ärlighetens namn imponerar det inte speciellt mycket. Det är gjort i plåt och känns tyvärr lite rappligt. Dessutom tycker jag att det är i lägsta laget, bara ca 30 mm högt. Visst, man använder detta mest för smågrejor så det fungerar ok, men inte mer... Det håller i min mening inte normal Festool-klass.

WA-HL ser betydligt stabilare ut, men jag tror inte att det passar ihop med SE-EHL.
 
  • Gilla
Masafestrampar
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
WA-HL hör vad jag förstår ihop med SE-HL, dvs hållaren till 82 mm hyveln (HL 850).

Jag har själv EHL 65 och SE-EHL. Det följer med ett anslag till SE-EHL, men i ärlighetens namn imponerar det inte speciellt mycket. Det är gjort i plåt och känns tyvärr lite rappligt. Dessutom tycker jag att det är i lägsta laget, bara ca 30 mm högt. Visst, man använder detta mest för smågrejor så det fungerar ok, men inte mer... Det håller i min mening inte normal Festool-klass.

WA-HL ser betydligt stabilare ut, men jag tror inte att det passar ihop med SE-EHL.
För att förtydliga: jag har 82mm hyveln, HL 850 och vill använda SE-EHL, och undrar m jag behöver WA-HL också för att få ett vettigt anhåll.

Är SE-EHL likadan till 65 och 82mm hyvlarna?
 
Daniel_N skrev:
För att förtydliga: jag har 82mm hyveln, HL 850 och vill använda SE-EHL, och undrar m jag behöver WA-HL också för att få ett vettigt anhåll.
Svar ja. Det anhållet är mycket rejälare, större och även lutningsbart. Jag tror inte att det passar på den lilla hyveln eftersom det skruvas fast på hyvelns undersida och hyvlarna ser olika ut.

Är SE-EHL likadan till 65 och 82mm hyvlarna?
Nej, det är två olika anordningar. SE-EHL och SE-HL.

Jag köpte först den stora hyveln för att jag då behövde det obegränsade falsdjupet. Efter ett tag tyckte jag att den var för klumpig så jag parkerade den och skaffade den lilla istället. Sen upptäckte jag stationäranordningen och då möblerades maskinerna om igen. Nu använder jag nästan uteslutande den stora hyveln som är permanent monterad på stationäranordningen.
 
bygga_bo skrev:
...Det följer med ett anslag till SE-EHL...
En detalj bara, men rätt skall vara rätt så jag får nog rätta mig själv ;) Kom på att det är anslaget som följer med hyveln man också använder när den är monterad i hållaren.
 
Om vi återvänder till golvet... Och skippar verktygssnacket (vilket i för sig är intressant)
Så tycker jag att du fått fram ett väldigt vackert golv. Jag skulle borra ur spikhålen och plugga sen byta dom dåliga planken, sen skulle det vara svårt att få fram ett lika fint golv.. Jag gråter när jag hör att du tänker lägga nytt över...
 
Jag har haft samma funderingar som du om att ta fram det gamla och reparera och tänka på byggnadsvård osv. Problemet är att jag inte har orken och intresset. Jag gillar inredningssnickeri. Därför sparar jag det gamla och genuina som det är och lägger nya golv och spikar ny pärlspont utanpå det gamla. Någon senare, mer byggnadsvårdsintresserad ägare till mitt hus kan då ta fram det genuina om h*n vill. Allt finns ju kvar! Du kan alltså sluta gråta nu. Jag skall ta en bild på dagsläget i rummet i fråga, så skall du få se hur det blir.
 
Här kommer några bilder. Anledningen till att brädorna ser aningen korta ut är att det kommer en fris med gerade hörn runt själva "fyllningen". Jag börjar med fyllningen och lägger brädorna något långa. Därefter sågar jag rent med sänksågen, fräser not med en skivnotfräs och lägger slutligen frisen runt det hela med fjädern inåt fyllningen. Hörnen geras, kexas och limmas. Frisen skruvas i försänkta hål som sedan pluggas med plugg som jag fräser ur spillbitar. Naturligtvis lägger jag pluggen med fibrerna i rätt riktning.
 
  • IMGP4256.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4260.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4261.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tänk att du fick tag på en Festool snöspade oxå!;);)

Det påminner lite om Fasting65s bejublade stavparkettprojekt. Länken har jag inte just nu.
 
mattiasp skrev:
Här kommer några bilder. Anledningen till att brädorna ser aningen korta ut är att det kommer en fris med gerade hörn runt själva "fyllningen". Jag börjar med fyllningen och lägger brädorna något långa. Därefter sågar jag rent med sänksågen, fräser not med en skivnotfräs och lägger slutligen frisen runt det hela med fjädern inåt fyllningen. Hörnen geras, kexas och limmas. Frisen skruvas i försänkta hål som sedan pluggas med plugg som jag fräser ur spillbitar. Naturligtvis lägger jag pluggen med fibrerna i rätt riktning.
Vilket trevligt projekt! Du får väldigt gärna lägga in fler bilder eftersom, gärna med detaljer på hur du gör.

Och ja...snöspaden?
 
Daniel_N skrev:
Vilket trevligt projekt! Du får väldigt gärna lägga in fler bilder eftersom, gärna med detaljer på hur du gör.

Och ja...snöspaden?
Ja, en projekttråd vore fint, tråden är ändå OT nu. Mer OT: Fasting65s parkettråd: http://www.byggahus.se/forum/golv/28819-golvporr.html
 
Visst, jag kan rapportera löpande. Spaden har jag haft som sopskyffel. Jag har gjort såna här golv tidigare. Daniel har sett ett sådant golv i min matsal.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.