Tänkte höra om någon här vet ungefär hur många timmar det tar för 2st snickare att bygga en tät stomme för en 1plansvilla på 140m2 på platta på mark? trästomme med träpanel, råspont tak. Allt i lösvirke.
Komplett stomme men ej montering av fönster och dörrar, takpannor, ej isolerade väggar.

Någon som har en uppskattning på tid?
 
Mina morbröder är snickare , jag frågade dom om "tät stomme" på ca 160m2 och dom sa ca: 2 veckor 2 man...
 
Hej!

Vi byggde ut vårt hus med c:a 100m2 i två plan i höstas. Det tog 21 arbetsdagar för i snitt 2.5 man, men då var fönster, dörrarar, isolering, hängrännor etc gjorda. Bara bygge och rivning av ställningen tog mer än två dagar och att bygga på två plan är klart jobbigare och tar längre tid än ett. Dessutom hantlangade jag (jag inbillar mig att det hjälpte till lite grann)

Finns dokumenterat på http://granntomta.blogspot.com/2008/10/stomresning-dag-21-klar.html
 
Helt omöjligt att svara på då det skiljer otroligt mycke mellan en snabb och en mindre snabb snickare.... Ett tips är som vanligt att kika runt blad vänner och bekanta och höra sig för efter duktiga snickare och stirra dig inte blind på vad dom debiterar i timmen utan försök se till helheten (vad du får ut för varje krona).
 
Tack för alla svar, jättebra att veta på ett ungefär,
Så uppskattningsvis ca +-2veckor för 2man, låter perfekt.

Nej timpriset är inget jag stirrar mig blind på, Då jag anser att kunskap och resultat ska spegla ersättningen.
 
2 veckor för 2 man.......löjligt att tro ens.
Bygger man från lösvirke får man spika ihop allt från bräder och dessa 160 timmar ( 2X80) räcker inte långt, och ni frågar dessuton efter tät stomme.

Jag säger 12 veckor +-3-4 veckor d.v.s runt 1000 mantimmar, och det skulle innebära runt 350.000 kr plus moms och det är där jag tror det ligger.

Sedan kan man köpa prefab-trähus och smälla upp långsida-kortsida-långsida-kortsida-hjärtvägg-takstolar-råspont-papp på klart mindre tid, men det var inte det frågan gällde.

MvH jawen
 
2 veckor för 2 man.......löjligt att tro ens.
Jag frågade min morbröder hur lång tid det tar för dom att resa en tät stomme, och jag fick svaret CA: 2 VECKOR! Dom har varit snickare i ca 45 år med egen firma i 20 år, jag tror dom vet vad dom snackar om...
 
Detta beror ju förstås helt på vilket typ av hus man bygger. Mitt hus som jag håller på med, enplans med formen av ett "H" (uppifrån sett) och valmat tak med kinesvipp, 170 kvm, tror jag inte de skulle göra på 4 mansveckor. Tror inte ens den dubbla tiden räcker.

Enplanshus utan vinklar och med traditionellt tak där takstolar kommer färdigt är en helt annan sak.

// Peter
 
Det krävs en mycket striktare definition av "tät stomme" om det ska vara meningsfullt att diskutera några tider. Om man reser regelstommen, häftar på vindduk, på med takstolarna, råsponten och underlagspappen; då har man en tät stomme och det går på under 14 dar.
Men det är mer till ett hus. Yttre isolering i väggarna, gips, spikregel, panel, lockläkt, fönster, fönsterbleck, drev, fönsterfoder, dörrar, musband, insektsnät, panel på gavelspetsarna, luckor, ventilationsgaller, underslaget, rännkrokar, hängrännor, fotplåt, stuprör, vindskivor, vindskiveplåtar, skorstenar, ventiler... Sen är det en massa annat som ska göras: bära virke, mäta, räkna, sortera, bygga ställning, ringa, vänta på kranen, åka in till stan och köpa mer spik...
Och för det räcker det inte med två veckor.
 
Antal timmar beror mycket på hur man köper virket.
Mest kostnadseffektivt tror jag är med stående reglar i färdigkapade längder, fasadpanel i kapade längder, underlagstak med spåntat och ändspontat virke, osv.
En del virke ser billigt ut på stormarknaderna men kräver en hel del arbete för att få det klart på stommen.
Viktigt att tänka igenom vad som blir enklast för snickarn.
Enkelt = mest kostnadseffektivt.
 
En stomme, dvs skalet, väggar och tak att få det tätt är en OTROLIGT liten del i tiden det tar att bygga ett hus. Tro mig. Så att köpa sig ett skal, vilket ser ut som man får ett hus på en dag, är att lura sig rejält.

Att leja bort stommen vore för mig rena idiotin. Det är ju det som är det roligaste och mest givande att göra själv. Lej hellre bort grunden, spackla gips, allt bärande av material, städning, eldragning, målning..
 
jawen skrev:
2 veckor för 2 man.......löjligt att tro ens.
Bygger man från lösvirke får man spika ihop allt från bräder och dessa 160 timmar ( 2X80) räcker inte långt, och ni frågar dessuton efter tät stomme.

Jag säger 12 veckor +-3-4 veckor d.v.s runt 1000 mantimmar, och det skulle innebära runt 350.000 kr plus moms och det är där jag tror det ligger.

Sedan kan man köpa prefab-trähus och smälla upp långsida-kortsida-långsida-kortsida-hjärtvägg-takstolar-råspont-papp på klart mindre tid, men det var inte det frågan gällde.

MvH jawen
Det tar knappast några ~12v för att få ett lösvirkeshus från Fiskarhedenvillan tätt.
Dock kommer ju delarna i rätt längd så att det 'bara' är att montera.
Under 1v för ett 1plans är nog orimlig då.
 
Vi bygger ett enplans hus på 173 kvm (vinkelhus med ytterligare utbyggnad i vardagsrum).

Det tog 10 arbetsdagar att få huset rest, gipsat, spikreglat, råspont, papp (med ränndalsplåtar under).

Då hade jag två snickare till min hjälp. Jag hantlangade hela dagarna + lite småjobb, jobbade vidare på kvällarna.
 
jawen skrev:
Jag säger 12 veckor +-3-4 veckor d.v.s runt 1000 mantimmar, och det skulle innebära runt 350.000 kr plus moms och det är där jag tror det ligger.
MvH jawen
Pax för att vara med och lägga offert när du ska bygga hus :)
Här kan man ju göra sig ett klipp! Haha!

Resa väggar, montera färdiga takstolar, råspont samt ex liggande enkelfaspanel runt hela kåken... MAX två veckor med rätt planering. Är det snedtak istället för sadeltak går det lite fortare.

MEN...
Som någon nämnde...
Det är ju stommen som är den roligaste biten! Varför leja bort den?
Antar att det är för att du är osäker på hur denna skall göras. Med lite sunt förnuft samt lite profshjälp här på forumet (under byggteknik) så fixar du och en polare det där galant! Du kommer bli förvånad va fort det går. Dock är en spikpicka en bra investering!
 
Andledningen till att jag vill leja bort stommen är inte pga osäkerhet, jag har själv gjort konstruktionsritningarna och fått dessa godkända och har forumet till hjälp (som så många gånger förr)om det skulle krisa:)

Nej anledningen är att jag inte har möjlighet att få hjälp av någon 8timmar om dagen i ett par veckor förrän semestern i sommar, och att få stommen tät så fort som möjligt är prio 1pga regnrisken.
Jag har precis varit med att nedmontera en villa, rest upp och färdigställt och vet hur mycket jobb det är efter stommen.

Allt det jobbet kommer jag att göra helt själv+någon medhjälpare ibland, allt jobb innan grundläggningen har jag gjort själv, sen när huset är klart ska ett garage spikas ihop, grund gjutas,en altan ska byggas, markplattor,gräsmatta ska läggas osv en jäklans massa jobb innan och efter stommen, och stommen känns mest värd att leja bort, pga att allt annat kan jag göra mestadels själv men jag kan inte resa husväggar lyfta på takstolar osv själv för att det ska färdigställas i rättan tid.

Jag tänkte först om jag skulle beställa väggblocken från lokala snickeriet, och fick offert på 75.000. Materialet till väggarna skulle gå på 45.000kr. Alltså en arbetskostnad på 30.000kr

Därför tänkte jag att man kunde leja in 2st snickare(har 2tillgängliga för 150kr/h)att bygga hela stommen på plats istället och om detta skulle ta 2veckor skulle det kosta mig ca 35.000kr.

Känns rätt prisvärt och smart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.