Vi ska bygga ett 1-planshus med platta på mark och har nu börjat fundera på att gjuta en sk supergrund. Någon som har erfarenhet av den?
 
Redigerat:
Är det ingen som vet något om denna grund?
 
Snailman
Jag funderade på den ett tag, har sett den användas för ett par grunder, har nog någon länkt till en husblogg där de använder den grunden om det kan vara av intresse?
 
Ja tack! Det vill jag gärna ha!
 
Snailman
Jag kommer med största sannolikhet satsa på denna grund.

Jag gillar idén med att bryta köldbryggan innan man kommer ut värmen från plattan till kantbalken. Om det är värt pengarna? Vet inte riktigt. Kanske på lång avbetalningsplan och dyr el men jag ska ju inte ha elvärme så det kanske aldrig går ihop sig men som sagt. Jag gillar idén.
 
använd sökfunktionen, det finns gamla trådar om supergrund
jesper
 
Jag har byggt med Supergrund, enbart positiv!

"Om det är värt pengarna"... när jag jämförde priser och tog in offerter var Supergrund billigare än de övriga leverantörerna. Dessutom blir gjutningen mycket billigare pga mindre betong används.

Dock kan det vara värt att närvara vid gjutningen. För många betonggubbar är Supergrund okänd. De tenderar till att skicka på betongen som "vanligt". Med Supergrund är det extra viktigt att inte gjuta över cellplasten för då bryts köldbryggan.

Är man extra noga vid läggning (min grund hade höjdskillnad på 4 mm över hela plattan). då får betongarna det lättare. Vid något ställe hade de gjutit över cellplasten. Där tog jag en hammare och hackade loss det tunna skiktet av betong när det torkat.
 
Info hittar du på hemsida: supergrund.se.
Ett bra tips för att fuktsäkra grunden är att lägga ett lager XPS som första skikt markisolering.
Detta blir något dyrare men med tanke på total investering och funktion över tiden bör ni överväga detta.
 
Tack för tipsen, vad är XPS?
 
Jag tror skillnaden är att EPS är typ frigolit,med alla små vita kulor, bubblor som bildar en stor kaka av isolering medans XPS är typ skum som under högt tryck sprutas in i en form och bildar en kaka som i sin tur stelnar och bildar en isolering som tål högt tryck/belastning och är bättre kapillär brytare än EPS.
Rätta mig om jag är fel ute.....
 
Det är riktigt. EPS och XPS till verkas av samma råmaterial (styren) med skillnaden att EPS expanderas och XPS extruderas ungefär som jerk har förklarat.
Den kanske viktigaste fördelen i detta sammanhang är att XPS genom extruderingen får slutna celler vilket gör att den tål höga tryck men även mycket låg fuktupptagning. Det är därför som den är speciellt lämplig som isolering i mark där du alltid har hög fuktbelastning. Om du lägger ett första skikt med XPS så får du ett bra fuktskydd för konstruktionen.
Vill du veta mer så gå in på tillverkarnas hemsidor och kolla - sök på XPS på Google.
 
Hej igen.
Jag kollade själv att söka på XPS och fick upp en massa ovidkommande:
Sök istället på varumärke ex vis: Styrofoam, Ecoprim, Jackon eller Sundolitt.
 
En variant på den grund som snailman länkade till har jag byggt till garaget.
Det är prefab L-balk i betong, den har 7cm isolering på insidan.
 
Snailman skrev:
[länk]

hade en länk till, men den verkar ha blivit borttagen, vill du ha dessa bilder så får du pm:a mig din mejladress eller om du har msn...
Hej,
Råkade titta in, då jag funderade över grunder till en gammal Hallandslänga vi har köpt, som vi eventuellt skall gjuta en platta till och får då se att Snailman har länkat till min hemsida.

Jag har inte så mycket erfarenhet av "L-element" mer än till friggeboden jag byggde för några år sedan.

Därimot kan jag verkligen rekomendera super grunden, uppvärmning och varmvatten produktion uppgår till ca: 6000 kwh/ år för hela vårat hus. Vi eldar dock i en vattenmantlad kakelugn ibland när det är riktigt kallt ute och kanske gör åt 3-5 kubikmeter ved under vintern.
Supergrunden kanske tar några timmar extra att bygga, men jag uppfattar det som väl investerade pengar för framtidens energipriser.
Kan man hjälpa till själv, vilket jag gjorde, så är det helt klart värt dessa få extra timmarna det tar för att få en riktig grund. Huruvida om det tar längre tid jämfört med vanliga L-element kanske jag inte skall yttra mig om igentligen då en van byggare kanske gör detta lika fort oavsett om det är Supergrund eller L-element. För mig som byggde själv med hjälp av grävmaskinisten så gör man ju "det ordentligt" för att inte missa något och lägger kanske ett par timmar extra för att få det bra.

Mvh
Olof
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.