Hej!

Har några frågor kring ett bygge, jag ska precis hjälpa min far att bygga iordning hans vind, alltså isolera/inreda.

Som det ser ut nu så är takstolar cc120 cm och sedan tunn masonitskiva som ligger över takstolarna.
Om jag förstått detta rätt så måste detta vara luftspalten (sviktar när man trycker), men hur kan den redan vara där? borde inte råsponten och läkt etc vara rätt på takstolarna?

Det konstiga då är nu att i kanterna på vinden så ser man ju ut, borde inte denna glipa med luft ligga isåfall över masoniten och inte under den, eller finns det även en glipa där också för luftspalten som redan sitter där?

För som det ser ut nu om det är som jag skriver så har jag redan luftspalt i taket, så jag kan börja isolera direkt hela vägen upp mot masoniten, och för väggarna som ska reglas upp så väggarna blir 110cm blir ju "luftspalten" det öppna på sidorna. Det måste vara drömläge, bara att sätta igång?

Hoppas ni förstod allt jag sa nu, annars får jag ta några bilder på det!

Ha d...
Mvh Nicholas
 
Är det inte så att masoniten är istället för råspont eller plast,, dvs, själva undertaket, innan tegelläkt och tegel.. ?
 
Nej, den sitter liksom helt löst eller vad man ska säga, går att trycka upp den lätt 5-6 cm innan det tar stopp (mot läkt/råspont?)

Mvh Nihcolas
 
Va säger ni kära vänner?
 
almanakis skrev:
Nej, den sitter liksom helt löst eller vad man ska säga, går att trycka upp den lätt 5-6 cm innan det tar stopp (mot läkt/råspont?)

Mvh Nihcolas
Hur vet att du att det är mot råsponten det tar stopp.??
Det kan väl lika gärna vara mot tegelläkten.?
Kolla från utsidan - lyft undan en tegelpanna och se om det är board eller råspont där..
Är det råspont så är det rimligtvis luftspalt bakom masoniten - men det är lite ovanligt att hela taket är klätt med masonit för luftspalt om det inte är ett ryggåstak, och det är det ju inte.. Då finns det liksom ingen vits att göra luftspalt längre upp än isoleringen var från början...
 
precis min tanke att det inte finns någon vits att göra luftspalt där... men om det vart mot läkt det tog emot så hade det ju känts olika överallt för läkt är ju glest liksom...Hmm, får undersöka detta...det är så jäkla högt bara att gå upp på taken, men får lösa detta.

Ha d!
 
det du har är inte luftning utan ett underlag av tjärad masonite troligtvis. Sen ligger det bara bärläkt spikat i takstolarna sen betongpannor. gå ej på masoniten om du är uppe på taket för dår går du igenom. Masoniten utgör luftning för betongpannorna därför finns det ingen ströläkt. Ett riktigt skittak om jag får uttrycka mig ingen bra lösning.
 
har nu kollat lite mer....

Det sitter takstolar, därefter denna masonit, denna är spikad ovanför takstolarna men hänger ner ca 30-50 mm överallt, och därefter råspont och sedan läkt etc. Hur ska jag göra med luftspalt tycker ni, eller duger detta som luftning? Det är ju ändå ganska mycket det sviktar neråt, annars förlorar jag så mkt utrymme för isoleringen.

Mvh Nicholas
 
Hej igen!
Nu har jag kollat lite mer noggrant och konstruktionen är som Pslilleman säger. alltså
Det sitter takstolar, därefter denna masonit, denna är spikad ovanför takstolarna men hänger ner ca 30-50 mm överallt, och därefter läkt och sedan betongpannor.

Hur ska jag göra med luftspalt tycker ni, eller duger detta som luftning? Det är ju ändå ganska mycket det sviktar neråt, annars förlorar jag så mkt utrymme för isoleringen.

Vill helst inte regla ner mer inåt då det blir så lågt i tak, är det då bättre att välja 170 mm isolering och ta till med 30mm luftspalt, eller vågar man trycka i 195mm isolering i takstolarna. (Kommer det bli mycket svårare att hålla värmen?)
Jättetacksam för snabbt svar då vi drar igång till helgen.

mvh Nicholas
 
Jag skulle vara jätteförsiktig med att överhuvudtaget inreda en kallvind och skapa mögelfällor i varje takstolsfack. Jag anser att man ska konstruera en klimatvind först genom att isolera på utsidan (under takpannor men ovan undertaket). Då har man byggt bort alla köldbryggor. Sedan kan man gå vidare och i princip bygga hur man vill på insidan (beroende på hur tjock isolering man valt på utsidan förstås).
 
detta är inget alternativ men förstår din mening. Några andra förslag?

mvh Nicholas
 
Idag har du ju ingen luftspalt, det du har är ju en skiva istället för råspont. Att denna sviktar och bågnar av fukten är ju egentligen i detta fallet en nackdel. Du måste se till att du får en rejäl luftspalt mellan isolering och masonite skivan. Du måste även se till att detta utrymme ventileras bra annars kan det bli en mögelfälla. Sedan kan jag hålla med alla som menar att detta är en riskkonstruktion, vilket det är. Det är inte bara att smacka upp en massa isolering, det måste tänkas igenom noga. Hur ska du göra med ventilation i det "nya" utrymmet som blir på vinden? Ska du ha diffusionstätt mot takstolarna? Vad har du mot undervåningen? Att "baraq sätta upp isolering är att avråda enligt mig, ventilation måste med i planen annars kan det bli katastrof. Har själv tyvärr tråkiga erfarenheter av detta när man bara hade "bra med extra isoleing på vinden" i tanken.
 
det är just därför jag frågar.....jag tänkte ha diffusionstätt mot takstolarna, och på de låga väggarna som blir ha ventilationshål typ fresh 90 mot kallvind, (räcker det?),.

Då blir det luftspalt, ska försöka böja upp det som sviktar och sätta läkt på ca 25mm, och borra hål i de vertikala reglarna uppe vid nock så luften strömmar igenom från kallvind och upp runt nocken (dock är det stängt mot nock, vad göra?) Sen undrar jag vad ni tror om 170mm isolering i taket och 200mm i väggarna? kommer det att räcka.

Förresten det du undrade om undervåningen verkar det vara (har inte mätt utan bara tittat och uppskattat) 20-30cm isolering med diffusionsspärr, trappan upp är stängd emellan stegen och även en dörr till vindsvåningstrappan.


Ps. varför det är bråttom är det att jag hjälper farsan med detta, och han kan inte så mkt, och mitt eget hus kommer om en månad och då bör allt vara klart! ds.
Mvh Nicholas
 
Ursäkta, men vad menar du med "ventilationshål typ fresh 90 mot kallvind"?

Om du menar att du ska ventilera bostadens luft ut i kallvinden så tycker jag att du ska överväga en annan fritidssysselsättning. Det är absolut helt förkastligt. Du kommer inte bara att få en riskkonstruktion, utan i det fallet en garanterad mögelvind. Ingen inomhusluft ska överhuvudtaget läcka ut i en kallvind. Då får du kondens som ett brev på posten. Efter ett slag blir virket blött och därefter är svampodlingen ett faktum.
 
hmm....Men om jag släpper ut varmluft på kattvinden, borde inte den ventileras ut automatiskt då det är öppet i takfoten?

En grej bara, är inte detta forum till för att folk ska vara ödmjuka och hjälpa varandra med glad ton, jag känner mig helt dumförklarad bara för jag inte kan allt om hur man inreder en vind. Då är det bättre att avvakta att svara på mina "dumma" frågor.
Mvh nicholas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.