AnneFi
moix skrev:
Nej, isf har du rätt. Jag såg bara valvet mot ytterdörren.
Oavsett tycker jag det blir snyggare utan foder.
aha, jag uppfattade det som att du tyckte det var snyggare med.
alltså en helt onödig förklaring av mig eftersom du redan tyckte samma.
 
Jag tycker att möjligheten att klippa in vad andra skrivit i sina inlägg ska användas sparsamt, det blir så långt alltihopa och man lessnar att läsa inläggen då man redan läst 90%. Till saken: ta bort valven är mitt tips, de är en styggelse i ett äldre hus.
 
Redigerat av moderator:
AnneFi
Kurtivan tack för ditt inlägg.

menar du att jag ska ta bort mer?
nu är domsom dom var orginal med undantag för att där har varit dörrar i alla.
 
Missförstod kanske, jag trodde att det var sådana öppingar som är rundade upptill.
Kantiga, helt ok.
 
AnneFi skrev:
aha, jag uppfattade det som att du tyckte det var snyggare med.
alltså en helt onödig förklaring av mig eftersom du redan tyckte samma.
Så kan det bli :) Jag uppfattade det som att du inte ville ha vit kant där tapeten slutade vid valvet om det var utan list. Och det var eg bara den jag menade när jag föreslog att lämna den väggen otapetserad.

Här är fina bilder från en lgh byggd 37 som är rätt stram, och fina material i original.

http://www.bjornsbytare.se/pics.pl?id=311210
 
Redigerat:
AnneFi
moix - kom på att det kan funka med en kant vid tapeten ändå.
min sambo ska ju ändå putsa valvet så kanten blir väl då av puts.
ett annat alternativ än att putsa är ju att lägga in plankor som blir vitmålade.

just nu är jag och min sambo i väldig konflikt rörande inredningen då han har fantiserat
iväg med höga socklar som jag har nämnt. han älskar idén men har sett 20-30 cm profilerade socklar framför sig medan jag har tänkt 12-15cm släta socklar.

nu måste jag bara övertyga honom. räcker nog med att berätta vad det kostar.

Kurtivan- ja de gamla valven är long gone. fruktansvärt fula i mitt hus. så jag håller med dig.


Igår var jag på stadskontoret och hämtade vad dom hade, underlaget för bygglovet.
mina gamla fönster var så fina. precis vad ni hade gissat, dubbla fönster det är bara matsalsföntret som jag har kvar som var enkelt. vardagsrummet och köket har haft ett så stortsom i matsalen med smala på vardera sida om. fönsterparti på över två meter som ersatta med 1,20 fönster, inte konstigt att dom har misslyckats med isoleringen runt om. gissar att dom byggt ihop väggen med en gammal innerdörr(samma material som vi hittat i alla andra ombyggnader i huset :D) nu vill jag byta fönster :)
med det tillåter inte en budget på en med ett mammavik och en varslad murare.

såg också på ritningen att det varit dörrar mellan farstu och tambur, dörr mellan tambur och kök och dörr mellan kök och matsal. matsal och vardagsrum har varit separerade med vägg där vi nu har valv och ingången till vardagsrummet har varit via hallen, men det visste vi.

anledningen till att jag ville ha underlaget var att vi ska flytta upp sovrummet på vinden, rör ska dras och element ska komma upp. taket hänger och jag har undrat om där inte funnits hanbalkarna. anledningen till det hängande taket är att förgående ägare - som har sabbat allt annat - har flyttat väggarna för långt ut, hoppas för allt i världen att dom inte plockat spännbanden bakom för då lär väl taket ryka inom kort. vi ska ta bort gipsen isolera om och regla upp nya väggar längre in och lär antagligen låta deras väggar med noll funktion stanna kvar. nu börjar jag få lite ont i magen.
 
Hej! Jag är inte så kunnig på hur snickerier från 40-talet brukar se ut men min svägerska och hennes familj bor i ett hus som är byggt 1936-37. Eftersom mycket i deras hus var bevarat inklusive snickerierna så har de behållit den stilen och min sambo hyvlar upp kopior på deras lister till dem till de ställen där de behöver byta eller komplettera. Det är en enkel men snygg profil på fodren tycker jag. Golvsockeln har bara en enkel rundning. Deras golvsocklar är 120 mm höga och fodren är 93 mm breda.
 
  • Åsa och Niklas lister.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnneFi
Tack för bilden Sophie. jätte fina! Sambon kanske blir mer lättövertygad om sockeln iaf är rundad :D

120mm var nog enligt min pappa lättare att få tag på också än 145mm,
annars får jag väl göra dom själv. Jag som kan sååå mycket om snickeri :)
 
Kul att ni har hittat så mycket info om ert hus!

En anledning till att man hade så många dörrar inomhus var att man på vintern höll låg värme i de rum som man inte vistades i så mycket. Farstun var kall. Vardagsrummet var svalt. Köket hade ingen köksfläkt. Dörrarna fyllde en funktion. Senare kom man att tycka att dom var i vägen........

Jo, jag tror säkert att de nya köksskåpen passar fint ihop med den spröjsade innerdörren!

Fördelen med att ert hus är så omgjort är att ni kan välja precis hur "autentiskt" ni gör det. Huvudsakligen att det blir någotsånär harmoniskt och att ni trivs med det!
 
Redigerat:
Man kan ju även måla upp socklarna. Då får man intryck av att dom är högre men man ändrar inte så mycket på själva huset.
 
  • IMG_0082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnneFi
il_duce - Det var en ide och verkligen snyggt också, men då förvinner ju anledningen till listerna - att jag vill ha det lättstädat.

Sommartorparn - Ja det är jätte roligt att få veta saker om huset, har träffat några som kände paret som byggde det, tyvärr kunde dom inte säga så mycket men lite information från olika håll kan ju ge en större bild.

Har frågat runt när de olika huset i området är bygda och har jag förstått det rätt så är det ca ett hus/kvarter som är byggt på 20-talet resten är från 40-talet.
Antagligen har husen haft jätte tomter som dom senare har styckat av.

Det är nog också därför vi har en sådan stor blandning på hustyperna, även om de flesta är från 40-talet är bara ca hälften typiska funkishus medan resten är ganska lika 20-tals husen.
och som jag skrev tidigare byggdes husen här med jugendfönster en bit in på 30-talet.

jättesynd på mina fönster och jag hoppas att jag vi har pengar till att byta ut våra till mer tidstypiska i framtiden.
 
Allt som byggdes på fyrtiotalet var inte funkishus, långt ifrån! Småhus av typen egnahem byggdes ända fram till 1948. Per Albin-torp och andra småhus syns frekvent på landsbygden eller i exempelvis kranskommuner till storstäder, eller i bostadsområden i ytterkanter av mindre städer.

Sedan måste man hålla i minnet att det kan finnas lokala variationer. Där jag kommer ifrån är det till exempel väldigt vanligt med sadeltak även på hus med utpräglad trettiotalsfunktionalistisk arkitektur.

Det är oerhört lätt att övertolka det man ser. Många gånger får man också tänka på att folkligt byggande är folkligt byggande och inte arkitektritade villor. Därför behöver ett hus inte vara byggt "tidsenligt" utan kan ha olika blandformer. Eller också har det förändrats på olika sätt som gör att det blir svårare att förstå.

3316929935_4cfe0ff672.jpg
Min svärfars barndomshem, ett barnrikehus byggt -43. Farstukvisten är omgjord, ytterdörren utbytt. Jag förmodar att det var den typen av fönster ni hade haft?

3316946425_bfa8a2a5b8.jpg
Per Albin-torp, byggdes under trettiotalet och en bit in på fyrtiotalet efter typritningar. Den kvadratiska formen är typisk för egnahem.

3317772834_a304b17cba.jpg
Kolla in fönsterfodren i samma barnrikehus! En enkel profil som påminner en hel del om det jag länkade till längre upp i tråden.
 
AnneFi
konichiwa girl - tack för bilderna, något i stileb som andra huset har jag fast mitt är mindre och murat.
den första bilden tyckte jag var super funkis.
De flesta av mina grannar har övervåningen i hela plan kan jag tänka mig fast taket är byggt så det först har en större vinkel sedan ändrar det vinkel och går neråt fast i en rutchbana, alltså det är rundat inåt.

sambons föräldrar har vad jag kallar funkis, men funktionalitet var nog inte vad dom tänkte på när man ska behöva bygga en specialanordning för att kunna putsa fönsterna i trappen.

här är en bild på mitt lilla hus, det minsta på hela området, och ser ganska malplacerat ut men det är lagom för mig och sambon.

IMG_0770.jpg
 
AnneFi
Sommartorparn skrev:
....
Jo, jag tror säkert att de nya köksskåpen passar fint ihop med den spröjsade innerdörren!
....
Jag har nog bestämt mig för att döda den spröjsade innerdörren en del.

om jag gör det blir det att vi bygger en ny karm till den mellan kök och matsal där den förmodligen suttit innan.

slipar den lite och målar den vit så den funkar med köket, väggarna och golven.

ni ska jag bara få med min sambo på detta.

fördelen med att sätta tillbaka dörren är att jag har fyra katter varav tre inte får gå ut på fri hand.
vårt hus är fruktansvärt varmt på sommaren och vi kan inte vädra.
med dörren kan man stänga av en halva av huset och låta katterna vara instängda.
 
Klart ni ska sätta upp dörren. Personligen tycker jag det är praktiskt med många dörrar i en lägenhet, och glasdörr är snyggt!

Jag skulle tycka det vore synd att vitmåla ett av de få föremålen ni har från huset som det var från början. Träfärgad dörr ihop med vitmålad karm passar utmärkt!
Den där vitmålningstrenden som är just nu har förstört många vackra träytor......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.