Nu är jag less på "garaget" vi har det är ungefär 4x3m stort och mellan 2.00-170 i takhöjd (många bulor då jag är 185)
Såå har börjat gå i garage tankar .... Igen, med en sjuukt tajt budget.
Planen är:
Runt 7x5m stort
Betong golv (Finns det andra bra alternativ?)
Isolerat
Vatten och värme
avlopp
El

Kontakter finns inom: snickeri, avlopp, betong (utkörning och gjutning) samt att kompisens farsa har ett list företag så man får virke Hyffsat billigt. Så det gör allt blir billigare

Budgeten: en edge 800-03 alltså runt 50k. Är det möjligt?
 
Vad innebär "kontakter"? Hjälper de dig till en billig penning eller är det billiga varor de kan fixa?
Vilken typ av värme? Ska du bara dra in något element eller är det golvvärme?
Vilken takbeklädnad tänker du dig?
 
Både och, vissa fixar varor billigt andra hjälper till billigare. Ingen golv värme element.
Ang taket, det billigaste man hittar på blocket typ :)
 
Jag håller just på med ett mellanbygge som är på 35m2, typ det du tänker dig, och jag är snål som f..n kan jag lova!

Så här har mitt kostat::
L-element Fellessons i Växjö 7100 kr
Gjutbil till 4.5m3 vibrationsfri betong 8100 kr (han körde 2.5 mil för leverans, jag drog av och slodade själv)
Virke Byggmax typ 5-7000 kr (reglat 120x45 +45x45 + hammarband 170x45 och bärlina 170x45)
Svall har jag köpt av en gubbe med bonnasåg för 45 kr/m2, så det går väl åt för typ 3600 kr.
Sen har jag inte kommit längre. Vad är vi uppe i?25800 om jag räknar det högsta, men sen tillkommer resten också, el, element, avlopp, tak...

Det blir nog riiiiiktigt tight känns det som, men kanske kan du klara dig om du verkligen snålar och gör allt själv?!
 
är inte hajj på de här men vad är ett L-element?
 
Bödde skrev:
Jag håller just på med ett mellanbygge som är på 35m2, typ det du tänker dig, och jag är snål som f..n kan jag lova!

Så här har mitt kostat::
L-element Fellessons i Växjö 7100 kr
Gjutbil till 4.5m3 vibrationsfri betong 8100 kr (han körde 2.5 mil för leverans, jag drog av och slodade själv)
Virke Byggmax typ 5-7000 kr (reglat 120x45 +45x45 + hammarband 170x45 och bärlina 170x45)
Svall har jag köpt av en gubbe med bonnasåg för 45 kr/m2, så det går väl åt för typ 3600 kr.
Sen har jag inte kommit längre. Vad är vi uppe i?25800 om jag räknar det högsta, men sen tillkommer resten också, el, element, avlopp, tak...

Det blir nog riiiiiktigt tight känns det som, men kanske kan du klara dig om du verkligen snålar och gör allt själv?!
Att handla virket på byggmax är inte att snåla.
Du hade antagligen kunnat få bättre priser på virke om du begärt in offerter från bygghandlare.
 
Låter väl optimistiskt kanske, med gjuten grund osv.
Port, dörr?, fönster?, kostar ju en slant.
Några balar isolering, skivmaterial..

Imponerande om du får ihop det med den budgeten. :)
 
RRLasse skrev:
Att handla virket på byggmax är inte att snåla.
Du hade antagligen kunnat få bättre priser på virke om du begärt in offerter från bygghandlare.[/QUOTE

Hm, där lärde man sig något igen ja...:rolleyes:


Actwrong:
L-element är ett L-profilerat "stöd" som du använder för att bygga gjutformen. Dessa är isolerade och klara, samtidigt som utsidan har ett tunt lager murbruk så du behöver inte putsa. Det finns även andra profiler. Jag tycker de är mycket smidigare än att snickra gjutform. De är 1200mm långa så man bygger ihop gjutformen genom att "häkta ihop" dem (det finns även hörnbitar). De står direkt på singelbädden.
 
Tack för förklaringen.

Bödde: Vad räknar du på att hela kalaset landar på?
 
Intressant tråd. Jag är på samma linje som ni. Kommer börja till våren också med ett budgetbygge. Jag kommer följa trådens utveckling. :)

/Stefan
 
ActWrong skrev:
Tack för förklaringen.

Bödde: Vad räknar du på att hela kalaset landar på?
Jag har golvvärme också, så där har vi ca 5000 till (räknat på en höft, jag beställde nämligen 7 element, och golvvärme till ca 70 m2 och bet 21000 för allt).
Dubbeldörr från Qvesarum 18500
Två 100x120 fönster ca 6000 (Skånska byggvaror)
Sex 70x160 fönster gratis (beg så det är lite å spackla)
Ytterpanel (och ribb) åtreranvänder jag en del feta gamla plank, samt köper nya av en polare som har skog. Billigt. Vad kan det bli, några tusen?! Isolering, ångspärr, vindpapp, hm, några tusen där också. Ska vi säga 10.000 för denna post?!
Elen drar jag själv, men får hjälp med inkoppling. Det rör sig om två kontakter och två strömbrytare. 1500 för allt (jag får elektrikerns avdrag på alla artiklar)?!
Avlopp behövs ingen i denna del av huset.
Golvet blir troligen terrakottaplattor från Qvesarum för 540 kr/m2 + fix o fog, d.v.s. ca 25.000.
Tapet blir inte så invecklad, vi målar nog gipset kan jag tänka.
Just det ja, gips och OSB har jag glömt, men säg 3000 för det.
Takbeklädnad blir pannplåt från Ekonomistål för 102 kr/m2 + moms, så det blir ca 8000 kr.
Hängrännor och stuprör har jag dålig koll på, men lägg till 3000 för det.

Jag har säkert glömt något och vissa priser är osäkra, men ett cairkapris borde landa runt 110.000 för allt. I ditt fall går det att räkna bort ganska många saker, och vissa priser kommer du ner i genom att välja billigare varor.

Ja, ungefär så kommer det bli!
 
edit läste fel, trodde garaget var på 70m2. :)

Takgips, glespanel, skruv o spik, färg?
 
Redigerat:
Glömde också takstolar och takpapp. 15.000 till alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.