Var och köpte ved i går. Dock bara 2 kubik. Så nu eldar jag. I morgon ska vi hämta mer ved. Tack! Trevlig helg du med :)
 
susannepåd skrev:
I dag har jag fått lite svar, en energisnubbe var här och kollade på pumpen.
Nu har vi vridit på elpatronen, något som inte är så roligt, för nu kommer vi säkert upp i den där dyra förbrukningen.. Usch känner mig så less nu!
Våran pump en Markus V6, klarar helt enkelt inte av att det blir kallare än 5-7 minus.
En otroligt dålig pump. Sedan har vi ingen bruksanvisning heller. Så man vet inte var allt betyder.......hmmm!
Dessutom finns det inge stopp mellan tanken och pump. Så tanken står på 60 grader när patronen är ikopplad. Sedan kyler den med jordvärmen som är 40grader. En ond cirkel!
Så nu måste vi investera i en ny pump, kanske slingor och allt!
Pengar som helt enkelt inte finns nu. Men måste fram på något sätt.
Men vi får se hur det hela slutat.
Håll tummarna!
Nu ska jag ut och mäta elen. Och sedan varje dag för att se hur detta slutar.
Har inte lusläst tråden men kan inte låta bli att höja på ögonbrynen när jag läser detta!

Jordvärmen kan aldrig kyla, dvs pumpen kan inte gå "baklänges" så vad är det för fånigt påstående? Var det energisnubben som påstod det? Finns det ingen skiktning i tanken så kan värmepumpen få för varmt vatten in och då ska den stanna och enbart elpatronen ska gå. Botten på tanken kan mycket väl vara ca 40 grader för det är nog ungefär hur långt upp i temperatur som pumpen orkar. Högre upp i tanken sitter elpatronen som så att säga toppar upp till 60 grader och från toppen tas vattnet ut till radiatorerna. Hur varmt vatten går det ut? Och hur varmt är det när det kommer tillbaka? 60 grader ut är högt i värmepumpssammanhang. Det gör att returen kan vara för varm för pumpen och då stannar den och du kör enbart elpatron. Om radiatorerna behöver så mycket värme för att avge tillräcklig effekt så räcker det inte att bara byta pump. Man måste också se över radiatorerna och byta eller komplettera för att få ned den så kallade framledningstemperaturen så att pumpen gör någon nytta.
 
Oj! Nu var det mycket. Pumpen skickar in 40 gradigt vatten, ofta lägre till tanken som är uppvärmd till 55-60 grader, Därför kyler den tanken och den måste värma upp igen. Så sa han och jag ser också att den gör det. Vattnet som går ut nu ligger på 30 grader.
 
susannepåd skrev:
Oj! Nu var det mycket. Pumpen skickar in 40 gradigt vatten, ofta lägre till tanken som är uppvärmd till 55-60 grader, Därför kyler den tanken och den måste värma upp igen. Så sa han och jag ser också att den gör det. Vattnet som går ut nu ligger på 30 grader.
OK, och var får pumpen sitt vatten ifrån? Tänk slutet kretslopp.

Normalt fungerar det så här då äldre VP-system har sk fast kondensering:

Värmepumpen klarar att värma upp till en viss maxtemperatur som är ca 40-55 grader. Detta räcker inte till att få tillräckligt varmt varmvatten eller temperatur till radiatorerna då det är riktigt kallt ute. Därför värmer man den övre delen av tanken med en elpatron. Värmepumpen får värma den undre delen av tanken. Detta kallas för skiktning och ofta har man en plåt i tanken för att skikten skall skiljas åt bättre.

Så länge man inte behöver högre temperatur ut från tanken till radiatorerna så tar man vattnet från den undre delen av tanken och återför returen från radiatorerna till botten av tanken. Det viktiga är då att returen är kallare än vattnet i undre delen av tanken. Detta kan regleras till viss del med cirkulationspumpens hastighet.

När man behöver högre temperatur till radiatorerna än vad värmepumpen klarar så börjar man ta vatten från den övre delen av tanken, det som värmts av elpatronen. Till detta har man en sk shunt, ungefär som vredet på en ettgreppsblandare, som styrs av reglerautomatiken.

Vattnet in till värmepumpen tas från den undre delen av tanken och matas tillbaka mitt på, ungefär där skiktningen är. Så länge den undre delen av tanken är kallare än värmepumpen kan ge ut så går den. Men den kyler aldrig vattnet i tanken eftersom vattnet som den värmer kommer från tanken!. Den som påstår något annat har fel!

Det som kan gå riktigt illa om radiatorerna är feldimensionerade är att den temperatur som behöver skicks till dem när det är ordentligt kallt ute är så hög att vattnet inte kyls av ned till en temperatur som är lägre än vad som ska finnas i den undre delen av tanken för att värmepumpen ska kunna arbete. Då går inte pumpen eftersom vattent är för varmt och elpatronen får ta hela jobbet! Därför måste man se till att radiatorerna har tillräckligt stor yta så att de kan avge tillräckligt mycket effekt vid låg temperatur så att de passar för värmepumpsdrift.
 
pefo skrev:
Det som kan gå riktigt illa om radiatorerna är feldimensionerade är att den temperatur som behöver skicks till dem när det är ordentligt kallt ute är så hög att vattnet inte kyls av ned till en temperatur som är lägre än vad som ska finnas i den undre delen av tanken...
Tycker man att den som sålde VP skulle upplyst om...:mad: (elpatron hade ju inte varit på så mycket verkar ha gått ström ändå :confused:)
 
Tack!
Nu fattar till och med jag! Bra förklarat.
Jag har gett upp pumpen- och jordvärmen i alla fall som värmekälla till båda husen.Vi får se om den går att köra den enbart till gårdshuset.
Jag har ring och ring till alla jag kan tänka mig. Jag har haft elektriker, rörmockare, förr förra ägarna här. Nu håller jag tummarna att energirådgivaren har något bra och säga.
Och jag kan få avsluta denna tråd lyckligt!
 
Läget?(susannepåd) är nyfiken på hur det går för er..:)
 
- Zappafan Hej igen!
Energirådgivaren har inte haft tid ännu att komma. Så jag får helt enkelt vänta på honom. Dock tickar mätaren vidare.... ca 1000kWh per vecka.
Men vi eldar i våran spiskasett. Visst blir det varmt på helgerna då vi eldar hela dagarna. Men lite varmare skulle man vilja ha på vardagarna. Vet dock inte vilken uppvärmning det blir till nästa vinter. Ska vi investera pengar i ny pump, slingor, värmepump eller.....?????
Hoppas rådgivaren kommer med ett bra och rätt svar.
Ha´de bäst!
 
Luftvärmepump? funkar kanske bäst med öppen planlösning...:rolleyes:men inte så hög investeringskostnad :) (tycker kanske dom lever om lite mycket..)
 
Lider med dig! 1000kWh/vecka! *huga*

Hoppas ni frå bukt med era problem.

En luft/vatten pump kanske inte skulle vara så dumt.....

Fast ju högre upp i landet man kommer desto mindre besparing blir det med en sådan......
 
Ingen energirådgivare än? ;)
 
Vi installerade två st luftvärmepumpar i vårt 180 kvm timmerhus från 1876 (invändigt tilläggsisolerat och med isolerfönster) och har trots ivrigt duschande (1-2ggr/dag x2 personer) inte förbrukat mer än 12000 kWh det gångna året. Förra ägarna gjorde bara av med 10000 kWh, men var pensionärer och eldade flitigt i vedspisen, vilket vi inte gör. 50000 kWh låter ju helt galet. Hade det varit en 500 kvm stor stor herrgärd med enkelglasrutor och dragiga väggar hade det ju varit OK, men inte för ert hus!

Hoppas det löser sig och luftvärmepump är en kostnadseffektiv uppvärmningskälla, som komplement till en jordvärmepump med för dålig kapacitet. Alternativt en luft/vatten-värmepump, alternativt en riktigt dimensionerad/installerad jord-/bergvärmepump. Gur som helst måste ni ju ta reda på vad huvudproblematiken är, värmepumpen, huset eller elmätningen.

/Pontus
 
Nu spelar det väl lite roll vars i landet man bor åxå...:cool:
 
Jo, i de allra nordligaste delarna av landet är jord- eller bergvärme effektivare än luft-vatten. När det var -20 grader var effekten av våra luftvärmepumpar inte fullt tillräcklig för 22-23 grader inomhus, så vi eldade ett par brasor som stöd.
 
Nu har jag i allafall en som ska komma om 2 veckor och kollar vårat system. Och som ska lägga en offert på att byta ut systemet. De sköna med detta blir i så fall att det garanterar sedan att vi inte kommer att förbruka mer än kanske 15,000 kWH. Det känns ju sjukt lite när man han betalt så höga elräkningar som man har gjort nu!
Väntar med spänning och höra vad han har att säga. Han blev lite chockad när han hörde våran förbrukning nu. Men jag undrar vad priset kommer att landa på?....... Han ville dra 500 meter slingor- mot våra 150 som vi har nu.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.