Men du. Ni har ett hus som i princip är helt sönderrenoverat. Om du vill ha höga golvsocklar, varför inte ha höga golvsocklar? En annan sak vore det ju om det var ett väldigt orört hus, men nu är det ju inte det. Det är ett riktigt ambitiöst projekt att försöka rekonstruera ett fyrtiotal med det ni har att jobba med, kanske lite för ambitiöst för att det ska bli riktigt lyckat.

Vill ni ha höga socklar - kör på det. Det blir inte mer eller mindre äkta för att ni sätter in sådant än något som är HELT tidstypiskt, eftersom det inte är original eller ens reproducerat av original. Ni förstör inte huset för det. :) Jag tycker att det ser rätt hemskt ut när man försöker att få en fyrtio- eller femtiotalsvilla att se ut som en bondgård från artonhundratalets mitt. Men det går ju att göra med lite mer finess. I det här huset har man satt in ett päronformat trettiotalsfoder i ett egnahem från fyrtiotalet och jag tycker det passar rätt fint faktiskt. Inte helt tidstypiskt, men det funkar i alla fall. Sådana päronfoder förekom in på trettiotalet. Man skulle också kanske kunna tänka sig - ännu hellre - den här typen av foder. Ett foder av den typen som finns i rummet jag länkade till tycker jag visst kan passa i ett fyrtiotalshus. De är ganska höga. I ärlighetens namn ser jag inte riktigt vad bilden föreställer...
 
AnneFi
konichiwa girl skrev:
Men du. Ni har ett hus som i princip är helt sönderrenoverat. Om du vill ha höga golvsocklar, varför inte ha höga golvsocklar? En annan sak vore det ju om det var ett väldigt orört hus, men nu är det ju inte det. Det är ett riktigt ambitiöst projekt att försöka rekonstruera ett fyrtiotal med det ni har att jobba med, kanske lite för ambitiöst för att det ska bli riktigt lyckat.

Vill ni ha höga socklar - kör på det. Det blir inte mer eller mindre äkta för att ni sätter in sådant än något som är HELT tidstypiskt, eftersom det inte är original eller ens reproducerat av original. Ni förstör inte huset för det. :) Jag tycker att det ser rätt hemskt ut när man försöker att få en fyrtio- eller femtiotalsvilla att se ut som en bondgård från artonhundratalets mitt. Men det går ju att göra med lite mer finess. I det här huset har man satt in ett päronformat trettiotalsfoder i ett egnahem från fyrtiotalet och jag tycker det passar rätt fint faktiskt. Inte helt tidstypiskt, men det funkar i alla fall. Sådana päronfoder förekom in på trettiotalet. Man skulle också kanske kunna tänka sig - ännu hellre - den här typen av foder. Ett foder av den typen som finns i rummet jag länkade till tycker jag visst kan passa i ett fyrtiotalshus. De är ganska höga. I ärlighetens namn ser jag inte riktigt vad bilden föreställer...
bilden jag postade? det var iaf kanten på min kökslucka. :)

fina bilder du visade, kul att kunna se tydligt hur fodert ser ut.

jag vet att allt är förstört jag vill inte ta tillbaka allt men som det ser ut nu så antingen svimmar man eller skrattar ihjäl sig när man kommer in i mitt hus.
jag vill att det ska passa in.
tapten jag har valt absolut älskar jag, det har ett friskt härligt mönster med en yta som lixom tar tillbaka den, vet dock inte om ytan riktigt syns på bilden. (den är iaf lite skrovlig med ränter på bda hållen)
jag vill inte ha ett toppmodernt hus men jag vill inte att det ska se ut som ett dårhus heller.

pratade med min mamma idag och hennes hus är byggt -29 alla där runt är byggda från -29 till 35-40. alla husen där har stora fönsterparti, sådana som har två lite smala och ett stort mellan, alla har små rutor ovanför, spröjs har dom haft. vet inte om det är det som kallas jugendfönster. vad jag vill säga med detta är att vi kanske är efter i vår kommun :D

dörren på länken du visade var ju lite lik min i källaren :)

jag tänker dra en vild gissning men jag tror mig att min dörr är från JiTE(Swedoor/Vest-Wood/Jeld-Wen) eftersom jag bor i åstorp. kan jag tänka mig(hoppas) att man köpt närproducerat.

tack för ditt inlägg. jag har haft ett litet städ på bröstet ett tag och kan andas ut igen.

det är bara det att såfort jag nämner hög sockel så får jag som svar "helgerån"
men vad är då det som förgående ägare har gjort?
 
AnneFi
golvsockel enkelsidigt var snyggt fanns i 145
m1366.gif
detta var snkelt och snyggt
m1354.gif

jag vill absolut inte ha någon sånt här.
m1347.gif
 
Jo, jag tror att det beror på att du uttrycker en ambition att vilja restaurera, och är det en rekonstruktion enligt konstens alla regler ska man ju försöka vara så tidstypisk som möjligt. Och i det avseendet är det ju lite fel med ett foder i så stora dimensioner. Men... för min del tycker jag att man ska vara någorlunda trogen husets stil. Inte gå loss på det allra värsta profilerade fodret i ett funkishus, eller ens som foder på ett litet småbruk som vårt. Man förhåller sig lite friare än en antikvarisk restaurering helt enkelt. De två översta fodren tror jag skulle fungera bra i ditt hus.
 
AnneFi
konichiwa girl skrev:
Jo, jag tror att det beror på att du uttrycker en ambition att vilja restaurera, och är det en rekonstruktion enligt konstens alla regler ska man ju försöka vara så tidstypisk som möjligt. Och i det avseendet är det ju lite fel med ett foder i så stora dimensioner. Men... för min del tycker jag att man ska vara någorlunda trogen husets stil. Inte gå loss på det allra värsta profilerade fodret i ett funkishus, eller ens som foder på ett litet småbruk som vårt. Man förhåller sig lite friare än en antikvarisk restaurering helt enkelt. De två översta fodren tror jag skulle fungera bra i ditt hus.
jag tror jag kör på något i stil med den andra...
jag vill ju så långt ifrån det andra som möjligt.

hur tror du man kan göra i valven då? foder runt eller sockel ner till och putsat valv?
145 är ju inte så jätte höga socklar heller med det är högt nog åt mig.
 
Oj, ingen aning. Jag skulle nog göra som jag själv kände för. :)
 
AnneFi
konichiwa girl skrev:
Oj, ingen aning. Jag skulle nog göra som jag själv kände för. :)
naturligtvis :)
det svåra är bara att välja ett alternativ av två när man inte vet resultatet av någon av dom.

men jag skippar nog foder och kör sockel runt. fast jag inte egentligen är så glad för en vit kant innan tepten börjar.
 
Ni kan ju hoppa över att tapetsera i valvet helt. :surprised:
 
AnneFi
moix skrev:
Ni kan ju hoppa över att tapetsera i valvet helt. :surprised:
vad menar du att hela den väggen ska vara utan tapet?
 
AnneFi skrev:
här är en bild taget från mitt kök på vindsdörren
min sambo vill riva upp ett hål runt hörnan och svänga ut trappan. väggen är naturligtvis bärande så man får väl växla av den på något sätt.
anledingarna till att öppna upp är för att få bättre cirkulation på värmen upp till vinden(även om vi också ska intsallera element däruppe när vi inreder) och för att trappan är jäkligt brant och det är i princip bara jag som kan gå i den.

några tankar?
Vi har en nästan precis likadan trappa upptill vinden i vårt hus (som är fr. 1930). Än så länge vet vi inte hur vi ska lösa det, men vi har samma tankar som i med att öppna upp och göra en mer användarvänlig trappa. Den lilla tanten som bott tidigare i huset drog sig upp längs trappan med ett snöre har vi fått höra, och hon var en bra bit över 80. Billigt och bra :D. Men vi ska iaf nog försöka med en ny trappa, vi är väl av ett klenare virke ;).
 
AnneFi skrev:
vad menar du att hela den väggen ska vara utan tapet?
Jo, det var det jag menade. Om du vill slippa vit kant, och inte fodra (vilket jag tycker vore snyggare)
Den väggen är ju rätt smal, om vi nu menar samma - i korridoren?
 
AnneFi
moix skrev:
Jo, det var det jag menade. Om du vill slippa vit kant, och inte fodra (vilket jag tycker vore snyggare)
Den väggen är ju rätt smal, om vi nu menar samma - i korridoren?
jag har tre valv, ett ut mot ytterdörren, ett in till köket och ett intill vardagsrummet. det blir nof lite galet om jag inte tapetserar dom väggarna.
jag vet inte hur jag ska fodra när jag inte kan fodra alla valaven, kan inte fodra det till köket och då ser det väl konstigt ut om man bara sätter foder på vissa och bara på ena sidan.
 
Nej, isf har du rätt. Jag såg bara valvet mot ytterdörren.
Oavsett tycker jag det blir snyggare utan foder.
 
Bor själv i en lägenhet som är byggd 1939. Det är ett funkishus ganska centralt i staden. Funkis, men inte extremt som det var i början då funkisen kom. Funktion verkar helt klart ha större betydelse än estetik. Men ganska påkostade materialval. T.ex. marmor-fönsterbrädor och fiskbensparkett. Men allt "onödigt" är bortskalat t.ex. profilerade karmar och foder, spröjs, fasade/spegel-dörrar etc. Tråkigt men funktionellt. Kriget och ransonering gjorde utsvävningar vid husbyggen mindre populärt. Socklarna är väl ca 10-12 cm vilket är högre än vad som av vanligt idag. De dörrar som finns kvar är av fanér och de som har rutor har knottrigt glas och inga spröjs. Handtagen är raka, enkla utan krusiduller.

Jag tycker man ska försöka respektera husets tidsanda. Och att hålla en konsekvent stil. Att blanda element från olika tidsperioder man gillar är svårt och ger ofta ett rörigt intryck.
 
AnneFi
il_duce skrev:
Bor själv i en lägenhet som är byggd 1939. Det är ett funkishus ganska centralt i staden. Funkis, men inte extremt som det var i början då funkisen kom. Funktion verkar helt klart ha större betydelse än estetik. Men ganska påkostade materialval. T.ex. marmor-fönsterbrädor och fiskbensparkett. Men allt "onödigt" är bortskalat t.ex. profilerade karmar och foder, spröjs, fasade/spegel-dörrar etc. Tråkigt men funktionellt. Kriget och ransonering gjorde utsvävningar vid husbyggen mindre populärt. Socklarna är väl ca 10-12 cm vilket är högre än vad som av vanligt idag. De dörrar som finns kvar är av fanér och de som har rutor har knottrigt glas och inga spröjs. Handtagen är raka, enkla utan krusiduller.

Jag tycker man ska försöka respektera husets tidsanda. Och att hålla en konsekvent stil. Att blanda element från olika tidsperioder man gillar är svårt och ger ofta ett rörigt intryck.
din beskrivning av där du bor är inte riktigt som mitt hus.
jag har inte marmor fönsterbrädor utan marmorlaminat.
golven får vi se vad som döljer sig men jag tvivlar på att orginal ligger kvar på grangolvet.

mina dörrar har också knottrigt glas med som du ser på bilderna så hade mitt hus spröjs, och grannarna hade också det. och det är inte faner... vad jag kan se.

med tanke på spröjsen på dörren så tror jag att spröjsen på mina köksluckor funkar.. dom är endå lite mindra detaljerade en marbodals lindö som jag egentligen ville ha.

har disskuterat med min far om golvsocklar, han sätter en hel del då han jobbar med syllbyte. det största måttet dom brukar sätta in av enkla lister är 120, tydligen bågnar släta lister sig ganska lätt när dom blir för höga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.