Hej!
Vad är era erfarenheter ang. expansionskärl.
Ska jag välja öppet eller ett slutet kärl.
Kommer att ha en acc. tank på 3000 liter. +vattnet i systemet.
Vilken storlek? (öppet minst 5% eller hur) slutet ??
Vill skaffa lite kunskap innan jag snackar mer med röris.
Han sa nått om att ta en större säk.ventil (tror jag det var) 2bar eller kilo,eller nått.
Vad tror ni om det??

MVH / plm
 
  • Gilla
lasselothar
  • Laddar…
Det funkar bra med ett slutet om det är tillräckligt stort o rätt förtryck.Rätt inkopplat på radiatorreturen i botten på acktank.Dock så tror ja ett öppet i rostfritt håller längre?:)
 
När man ställer in förtrycket och mäter höjden, är det då från pannbotten till högsta radiatorns översida man mäter?
 
Nåt sånt! Höjden pannrumsgolv-övre radiator + 0,2bar.Är förtrycket för högt så kommer det luft i raddarna o trycket försvinner över natten.Är det för lågt så får man laddomat skrammel o luft i laddkretsen.
 
Redigerat:
Många problem med vedsystem beror på slutna system. Slutet system är en nödlösning att ta till om det inte är möjligt med ett öppet system.

Sen ska man se till att ha en tank som klarar tryckvariationerna i längden, höjer man trycket blir påfrestningarna på tanken ännu större
 
_ap_
Matss skrev:
Många problem med vedsystem beror på slutna system.
På FEL gjorda slutna system skulle jag vilja säga.

Enda gången jag haft problem med luft var i ett öppet system med kärlet på
låg höjd, 2m meter över högsta radiatorn men bara 2m över panntoppen oxå.
Systemtrycket var nästan 0, lika dåligt som att ha för högt tryck.
 
_ap_
Matss skrev:
Sen ska man se till att ha en tank som klarar tryckvariationerna i längden, höjer man trycket blir påfrestningarna på tanken ännu större
Vad för tank klarar inte tryckvariationer? Nyfiken..
Även med öppet kärl blir det ju tryck i tanken.
 
Blir väl ett rätt stort trycksatt kärl till 3000 liters tank +övr. systemvatten.
Hur stort ??
I mitt fall kommer högsta radiatorns överkant att hamna ca. 4m över pannbotten.
 
plm skrev:
Blir väl ett rätt stort trycksatt kärl till 3000 liters tank +övr. systemvatten.
Hur stort ??
I mitt fall kommer högsta radiatorns överkant att hamna ca. 4m över pannbotten.
500-600l då är det inte för litet.
 
Om du väljer ett öppet system så räcker 175liter (om tanken rymmer 3000 och resten 500)
3500*0,05=175
Man behöver inte ha kärlet jättehögt över översta radiatorn.
 
_ap_
Kör man med 2,0bars säk och 5m till högsta radiator blir kärlets Bruttovolym
303L, med 1,5bar blir brutto 379L i båda fallen klara du dig med ett kärl på
400L förutsatt att systemet inte innehåller mer än 3500L.
Kör själv med ett 400L till ett system på 4000L och det funkar fint.
Det absolut viktigaste är att man ställer förtrycket rätt, i ditt fall skiljer
det 80L på kärlets bruttovolym om förtrycket skiljer 0,2bar.
 
_ap_ skrev:
Vad för tank klarar inte tryckvariationer? Nyfiken..
Även med öppet kärl blir det ju tryck i tanken.
Rektangulära tankar märkta 1,5 bar skall ej anslutas till tryckexpansion enligt några tillverkare.

Det är en väldig skillnad med en tryckvariation på kanske 1 bar mot 0,05 bar (öppet med en halvmeters höjdvariation)
 
_ap_ skrev:
På FEL gjorda slutna system skulle jag vilja säga.

Enda gången jag haft problem med luft var i ett öppet system med kärlet på
låg höjd, 2m meter över högsta radiatorn men bara 2m över panntoppen oxå.
Systemtrycket var nästan 0, lika dåligt som att ha för högt tryck.
Jag skulle vilja säga att problem vid trycklösa system också beror av felkonstruktion.
 
_ap_
Matss skrev:
Rektangulära tankar märkta 1,5 bar skall ej anslutas till tryckexpansion enligt några tillverkare.

Det är en väldig skillnad med en tryckvariation på kanske 1 bar mot 0,05 bar (öppet med en halvmeters höjdvariation)
Då är det ju hos tanken problemet ligger, inte utformningen av expansionen.
Tror ändå inte variationerna i tryck spelar någon roll så länge man har en tank
som är gjord för tryck.
 
_ap_
Matss skrev:
Jag skulle vilja säga att problem vid trycklösa system också beror av felkonstruktion.
;) Det köper jag, men vid sluten och högre tryck hade problemet inte uppstått,
får nu köra med strypventil och på så sätt bygga upp tryck i framledningen.
Känns som en nödlösning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.