God kväll.

Satte in jordvärme till huset på 135+90 med källare..

Under januari månad = 1628 kwh = hushållsel+jordvärme.

Är detta normalt?? Vi är två personer. Moderna med data och så.. haha

Hela räkningen på 2286kr. För en månad. kwhpris allt som allt ligger på 1 kr.

Tacksam för åsikt!
 
Det var billigt, vi gjorde av med 1983 kWh, varav värmen 1143 och hushållselen 840. Tre i hushållet + bebis, alldeles säkert ännu mer moderna med flera datorer, o massa annat jox. ;)

Välkommen till forumet förresten, rätt län är du ifrån oxå ser jag.. :)
 
Tackar! Okej, så svårt att tyda.
 
Vi hade en toppnotering i januari, 1600kWh för 157m2 med llvp. Ligger på 11000kWh / år annars ink allt. Det var la en ganska kall månad, iaf i blekinge.
Vi e 2+2, disk, tvätt och torktumlare går ca 1gg/dag
 
Låter "normalt". Vi drog 1700 kwh totalt för januari. Familj med 2 barn, 1,5-plans tegelhus från 60-talet med ca 150 kvm boyta, med vattenburen jordvärme.


hammarback skrev:
God kväll.

Satte in jordvärme till huset på 135+90 med källare..

Under januari månad = 1628 kwh = hushållsel+jordvärme.

Är detta normalt?? Vi är två personer. Moderna med data och så.. haha

Hela räkningen på 2286kr. För en månad. kwhpris allt som allt ligger på 1 kr.

Tacksam för åsikt!
 
Jag har jordvärme och är skitnöjd med det. Jag har 250kvm uppvärmd yta ca 21-22 grader och ett uterum med vattenburen golvärme på 70 kvm (snålt ställd).
Huset är byggt -73 och har nya fönster, 2 pers i hushållet.
Jag gjorde av med 13600kwh under 2008.
 
Tack för alla svar! Jättekul att jämföra och se att allt är ok.. Vi har dessutom gamla fönster så om vi byter dem så blir det ju ännu billigare.. i längden iaf.
 
Nyss gått från olja till bergvärme i ett (ibland för gammalt) hus. Väntar med spänning på första riktiga vinterräkningen. Vet bara en sak att jämför jag med olja måste jag gå +. Ska oxå byta ut gamla fönster. Har korsdrag utan att behöva öppna dom:confused:
 
Rolig du är!! Vi har det likadant!!
 
Hemma hos mina föräldrar så gick det åt 3 065 kWh för januarimånad.

//Patrik
 
Ett gammalt dåligt isolerat hus i Stockholmsområdet. Det drar genom väggarna både här och där. Ca 160m2 boyta och en källare som är fullständigt oisolerad bara tjocka stenväggar kanske 35m2. Bergvärme. För januari i år gick elräkningen på 2138 kWh totalt för värme och hushållsel.
 
Nu fått räkningen:
1850 kWh för december
1958 kWh för Januari
Verklar normalt för 2 vuxna och en 1,5 åring när man kollar runt lite. Ska bli spännande och jämföra efter sommaren när tilläggsisolering och nya fönster är påplats.
 
Redigerat:
Energikalkylen påstår att jag kommer spara 1100 kWh på att byta lister i fönster o dörrar.. Beräknad kostnad 500 kr. Har tänkt o göra det i sommar, men jag tvivlar starkt på den optimistiska besparingen! Någon som har erfarenhet av detta?

Hehe, jag testade även att byta fönster, det skulle bara spara 800 kWh, en investering beräknat kosta 57500.
 
Redigerat:
Byta fönster är värdelöst ur besparingssynpunkt. Måste man ändå så kan man väl se energibesparingen som en bonus. Byta tätningslister är underskattat, i synnerhet om man har FTX. All luft som sugs in vid sidan om är förlust och blåser det så sipprar det in ännu mer kall luft. Jag håller på och renoverar våra fönster och tätningen är på många dålig eller saknas helt. Dessa fönster har jag tejpat och det märks en markant skillnad på temperaturen i rummet. Sen får man väl ta hänsyn till att besparingen är brutto. Har man värmepump blir nettot lägre men å andra sidan får man nog ett betydligt dragfriare inneklimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.