Cheesus: Jag måste säga att jag beundrar Carina. Hur står hon ut med dig? Med tanke på vad jag har läst här om impulsköp, konkursauktioner och dyl. så tar jag tillbaka allt jag har sagt om att gömma några påsar i garderoben. Carina: ut och shoppa, och det rejält! *ler brett*

Hoppas för övrigt att det går bra för er där uppe, tänker på er nästan dagligen!
 
Nusnäs skrev:
Angelven - passar på att tillrättalägga ett allmänt fel angående DALMASAR - det begreppet finns inte - antingen är man MAS eller så är man DALKARL - bägge avser samma sak nämligen en man från Dalarna.
Njae...

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ - och så slå på dalmas:

DALMAS
© Svenska Akademien, uppdaterad:2008-09-24
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]
SPALT: [D214] [tryckt år 1906]
da³l~ma²s, i bet. 1 m., i bet. 2 r: l. m.; best. -en; pl. -ar.
[af DAL-, sbst.², o. MAS, m.]

dalkarl.
[1]

1) == DALKARL 1; ofta skämts. l. med ngt nedsättande bibet.
DALIN (1850).
Hvad som mest intresserade af dalmasarnes handtverk voro smi*desarbetena, liarna. Meddel. fr. sv. slöjdfören. 1897, 2: 47.
[2]

2) (mindre br.) == DALKARL 3.
– särsk. i uttr. sätta (o. d.) en dalmas i ngn.
Hvilken tanke måtte inte den tidningen hysa om sin publiks intelligens, då den vågar försöket att sätta i dem sådana dalmasar! VL 1892, nr 299, s. 2.
Därs. 1897, nr: 226, s. 2. SAMMANSÄTTNINGAR: Ssgr
(1) DALMAS-GÖRA ³⁰~²⁰. dalkarlsgöra.

Inte för att argumentera - men vi Stockholmare visste att det hetter dalmas redan 1892 :)
 
Redigerat:
RustyChainS skrev:
Här är man borta ett tag, och diskussionen far iväg helt åt ett annat håll, om saker som inte alls har med gården att göra... Min dator har strejkat och inte velat öppna byggahus forum, så det är därför jag inte laddat upp bilderna. Det är Cheesus mycket väl medveten om, han vill bara ha en ursäkt att klaga på mej för hela internet :)


Väldigt suddig bild, men den visar hur snyggt tältet lyser i mörkret:
[länk]

Riven murstock. Som ni ser finns inga väggar kvar på övervåningen:
[länk]

[länk]

[länk]
Är det bara jag som reagerar ? Det kan väl inte vara vettigt/ekonomiskt att halvriva och så bygga på det ?

Är det verkligen det billigaste för försäkringsbolaget ?

Åså undrar jag vad det är för UFO på första bilden ? Det tycks lysa om natten och riva hus ? :)
 
Är det kanske så att det är gammalt handslaget tegel som skorstenen var uppbyggd av?
Ta vara på dem i så fall. Har själv rivit en murad skorsten och kört bort stenen bara för att få köra tillbaka den eftersom muraren hellre ville använda den till att bygga med.
Nu ska du ju inte ha någon skorsten i huset men man vet aldrig, kanske kommer till användning någonstans.

/H
 
Fru Fridell är bara avundsjuk !!! Angelven, hur man avgör vad som är vettigt eller inte kan man fundera över. Jag tror att det mest har en preventiv effekt på det sättet att inte alla får ett nytt hus vid en brand, Gissa hur många hus som skulle brinna om man automatiskt fick ett nytt hus,,,därav att man hellre lägger betydligt mer pengar på renovering än vad som kan anses försvarbart i en vanlig ekonomi.

Junior går ut nu och fotar insidan av nedervåningen. Där blir heller inget kvar förutom ytterväggarna. Där det är timmer alltså. I utbyggda delen blir det väl bara reglarna kvar.

Golven borttagna. Bjälklagen ska bort eftersom jag kostar på en gjutning av en platta istället för torpargrunden.

Så om vi räknar krasst vill jag påstå att 80-90% av vikten på huset är borta innan vi bygger vidare uppåt.

Allt som fönster och dörrar byts ju ut det med. All fasad kommer bytas.

Definitivt hade det varit billigare att prefabricera ett motsvarande hus inne i värmen och sen rest upp det en solig dag i Maj.

För min del spelar det ingen roll hur FB resonerar. Jag tar chansen nu att bygga om totalt enligt mina/våra önskemål. Att vi får skjuta till en massa pengar är ju som det är. Men när ska vi byta värmesystem om inte nu?

När ska vi bygga upp våningshöjden om inte nu?

När ska vi byta fasad om inte nu?

Osv osv osv osv. Det blir MASSOR av ändringar på huset som inte alls var planerat från början. Inte ens en tiondel hade vi väl gjort då det fallit utanför rimlighetens gräns,

Jag gissar att kvadratmeterpriset blir skapligt mycket högre med hantverkare som ska lösbygga rubbet. Med 6 mils resa varje dag,,,med containers och tält och rörkrökare samt elektriker på lösvikt.

Jämför man med en varm skön fabrik och spikande av väggar på löpande band blir det mycket dyrare...
Egentligen är det bara kul att det går att spara timmerstommen, sämre stomme kan man ju ha...
 
Redigerat:
Hej på er!!!
Har precis hittat detta forum och läst allt om Cheesus upplevelser.
Vi har varit med om i stort sett samma sak, vårat hus brann 28 november -08. Taket brann upp, vinden totalförstördes och taket till vårat sovrum och badrum ramlade in. Fyra brandkårer hjälptes åt att släcka branden, vilket lyckades men mycket blev vatten och rökskadat. Under själva branden kunde vi bära ut saker och det är konstigt hur man reagerar, min man försökte bära ut TV-n som är stor och otymplig!! då kom han på att det var bättre att ta ut foton, viktiga papper och hård-disken istället.!
Våra 2 barn, 6 åch 9 år var hemma när det började, fick sitta ute i bilen bakom en brandbil ett par timmar medans vi försökte rädda vad som räddas kunde, i det läget visste vi inte om allt skulle försvinna eller inte.
FB bestämde att huset skulle rustas och vi fick också ett stort tält över vårat. Nu är allt bortrivet in till timmerstommen. På onsdag ska saneringsfirman klora allt för att få bukt med mögel mm.
Vi har lite frågor till dig, kan jag pm:a dig???
 
:D:D:D

Klart som katten att jag är avundsjuk! Dock inte på stackars Carina... Fast jag vet förstås inte om jag skulle vilja ha lika mycket virke som du har :rolleyes:
Risken att jag skulle elda upp det är överhängande.
 
Angelven skrev:
Cheesus - om du har en massa tegel över är det ju dax för en sån här: [länk] - tänk dig, fransk surdegsbröd i vedeldad ugn, hemlagade RIKTIGA pizzor...
En sån där skulle ju inte vara helt fel! Kan nån försöka övertala min far det också, tror inte att han är så tänd på det...
 
Nu så är huset "färdigrivet" så när som på att bjälklaget ska ut. någon hugad spekulant som behöver fina och oskadade 2x8 tum istället för att vi kör dem till flisning?

Kom och plocka ur dem och du får ta dem!!!...( så slipper jag haha )

Hyveln igångkörd och grymt vad kul det är att hyvla!! jag håller med Logosol, att såga är silver, hyvla är guld!

Har snart hyvlat klart all råspånt till bygget. det blir några kilometer....Råspånt är väl inte det roligaste att hyvla men snart, då börjar listerna ta form.

Det känns verkligen kul att det negativa , alltså rivningen, snart övergår till den positiva fasen med uppbyggnad igen.
 
Har smyläst forumet en längre tid och snubblade över denna tråd för ett par dar sen, värst vad det tar tid att ta sig igenom 15 sidor när man smyläser...

Konstigt vad länge man kan läsa ett forum och missa en övrigt tråd...

Ville bara önska er lycka till med uppbyggandet av erat hem igen.

/Eppu
 
Just nu känns det som om inget händer och fötter. Helt jättetråkigt. Idag har det gått åt några mantimmar för att röja snö på tältet som är uppspänt. Jag tänker INTE lägga ut en bild på hur det går till för då kommer väl någon från arbetsskyddstyrelsen och bråkar. Men bild, det har jag!

Tja...vad har mer hänt då...Vi kommer INTE att gjuta en platta som jag planerade. Efter ett otal konsultationer mellan förespråkare för platta versus förespråkare för torpargrundens bevarande så har det framkommit att torpargrunden är i perfekt skick trots att den stått kall i alla år sen ombyggnaden -85 då kakelugnar osv åkte ut till förmån för vattenburen elvärme. Ett korrekt och klarsynt val med tanke på framtiden. Eller not.

Anledningen till att gjuta är då att värmeförlusten neråt minskar i jämförelse med torpargrunden.

Men värme i en torpargrund är ju bra. Värmeförlusten på 2-3000 kwh per år vansinnigt högt värderat är godtagbar för alla utom miljöpartiet som hellre ser att jag åker till jobbet och tjänar ihop 100.000 kr till plattan. Med alla avgaser det genererar.

Dessutom, 100.000 kr kan jag ha mycket roligare för.

Nu skrev jag JAG kan ha mycket roligare...typ en lastmaskin eller nåt. Kanske en Saab-fabrik vore något. Den lär man kunna få för 100 kakor idag!
 
Är fortfarande avundsjuk på dina leksaker, men jag gör vad jag kan på www.kvd.se för att kompensera mitt magra leksakslager... Det går inget vidare tyvärr. Men jag tror gladeligen att jag hoppar över inköp/budgivning på en fabrik, det är lite overkill även för min man. (Himla svårt att gömma i garderoben!)

Jag tycker absolut att du ska publicera bilden (bilderna?) som du så tappert med usel motivering försöker undanhålla oss andra. För att vara på den säkra sidan kan ju ju alltid kasta in texten "prova inte detta hemma". Alternativt: bilden ÄR manipulerad i Photoshop.

YES! Torpargrunden segrade, jag visste väl det ja!
 
Bara för att Fru Fridell är så söt på sin avatar så valde vi torpargrund!

( Hon kan ju få leva i den tron, eller hur. Nu får vi se om min kodning av texten gör att hon inte kan läsa just dessa två meningar inom parentes )

Folk är väl bra knasiga. Fick precis ett sms från en Jeppe någonstans ifrån som sett en annons vi har ute på blocket. Han var inte intresserad av varan men bjöd mig 30.000 kr för mitt telefonnummer.

Kanske jag som är knäpp som fortfarande har mitt nummer kvar....:)

Min lilla osynliga privata pensionsförsäkring. Eller en dold tillgång någon gång när sms-lånen inte längre är lika förmånliga som idag.

Edit: Tackade nej...men fick ett omgående svar på sms....nu höjde han budet till 40.000 och en värstinglaptop, en Sony Vaoi för 26000:- enligt Prisjakt.se!

Egentligen är man väl störd som tackar nej till detta för ett telefonnummer....
 
Redigerat:
Cheesus skrev:
Kanske jag som är knäpp som fortfarande har mitt nummer kvar....:)QUOTE]

Tror inte knäppheten kommer av något nummer.... :rolleyes:

Egentligen är man väl störd som tackar nej till detta för ett telefonnummer....

Bäst att inte kommentera detta...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.