Tack för det.

Jodå, Ikea har dem fortfarande, kolla bara deras hemsida. Själva hyllan de har är nåt plywood-skräp men behållarna är fina.
Tror de heter FÖRHÖJA.
 
De hade dom sist jag tittade - jag försöker övertala sambon till att jag vill ha en sån nämligen :)
 
Yepp - där fanns den. Tål att funderas på. Får se om något sådant skulle få plats i vårt nya kök. Just nu sätts det upp stommar i vårat kök. Faktiskt just nu. :)
 
Efter massor med slit börjar det likna något. Är mkt kvar med detaljer och inredning. Är ett liggtimrat hus från ca 1860, förmodligen påbyggt då, mkt detaljer på bottenplanet som pekar mot tidigt 1700-tal.

- Tagit bort 4 lager plastmattor + masonit.
- Lyft bort gamla funkskadade golvet, grävt ur mullbänken 50 cm, grusat, vägt om bjälklaget, byggt ny trossbotten och isolerat med vindpapp och 120 mm stenull. Ligger nu vitsåpat 30 mm furugolv.
- Ny panel på väggarna, rensat och rengjort en timmervägg.
- Renoverat vedpannan.
- Murat upp en egen konstruktion av murkåpa/bänk/vedutrymme.
- Ritat av och nytillverkat gamla lister och foder som var för slitna och skadade för att kunna sättas tillbaka.
- Nya fönster (elite allmoge), de gamla var genomruttna och hade slagit sig ca 3 cm i sidled så det gick inte att öppna utan att krossa glaset :(.
- Flyttat in och byggt om ett platsbyggt lackat furukök och målat om det. Ikeas handtag.
- Målat om det lackade taket i vitt. Blandade brädor om ca 17 till 38 cm breda :).

Någon som har lite tips om snygga lampor? Hänger en ny fotogenlampa över bordet men det behövs lite mer punktbelysning som inte behöver vaktas på samma sätt. Letar även efter ett bord/bänk höger om spisen som utökad arbetsyta. Ska tillägga att det här är ett sommarboende så 100% bekvämlighet är inte nödvändigt.

//Daniel
 
  • Smedsbo 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smedsbo 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smedsbo 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smedsbo 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mr Elliott ...
-kanon fint kök!!
Jag är själv i färd att mura upp en liknande murspis och jag har funderat mycket på konstruktionen och vilken höjd det ska vara framför spisen (avståndet mellan spis och kåpa) för att man ska kunna stå bekvämt.
Har du möjligtvis några bilder på konstuktionen på spiskåpan, höjder mm. som du kan lägga upp?

/Fredrik
 
Får väl passa på att länka till vår sida. www.ostragarden.blogspot.com

I nu läget är det inte så mycket med köket men det ska bli! Dock så kan man ju se hur köket såg ut innan renoveringen....

(Varning för er som verkligen gillar byggnadsvård... Torpargrunden är ett minne blott)
 
Jag tycker att du är riktigt provocerande som gång efter annan kommer tillbaka till byggnadsvårdsforumet, lillfisken. Jag kan inte se att någonting ni sysslar med ens är i närheten av vad byggnadsvård är. Jag förmodar att det ska läggas ut golvvärmeslingor på cellplasten? Läggas ut armeringsjärn och gjutas? Med andra ord ska ni gjuta sockeln upp på timmerväggen och ni lär ha lite plats för golvsocklarna som syns på bild nr 2. Och höja golvnivån så de där höga fina trösklarna försvinner. "Byggnadsvård"? Ett tips: skydda timret med tjärpapp. Annars lär ni ha rötproblem som ett brev på posten.
 
Redigerat:
Lillfisken: Huset har en underbar symetri. Synd att ni ska bygga ut. Hoppas att du behåller lerteglet.
 
http://photobucket.com/consensuskitchen

IKEA-stommar + luckor Ädel vit utom i köksön som är rostfri sedan tidigare
Tarkett Salsa traditionell lack i köket, omslipat och omlackat i resten av rummen.
IKEA induktionshäll (3 zoner), IKEA inbyggnadsugn & mikro.
Miele disk, Bauknecht kyl o frys
Fläktwoods RDKR (ny FTX)
Bänkskivor ek från Bauhaus (den dyra kvaliteten)
Billigt kakel från Bauhaus
 
gaf70 skrev:
Mr Elliott ...
-kanon fint kök!!
Jag är själv i färd att mura upp en liknande murspis och jag har funderat mycket på konstruktionen och vilken höjd det ska vara framför spisen (avståndet mellan spis och kåpa) för att man ska kunna stå bekvämt.
Har du möjligtvis några bilder på konstuktionen på spiskåpan, höjder mm. som du kan lägga upp?

/Fredrik
Tack :). Ska kolla hemma vad jag har i bildväg, är inte därute så mkt vintertid så jag kan ta nya. Om du orkar vänta så kan jag fixa dem så småningom.

Jag använde 55 cm om jag minns rätt då det är ungefär hur högt en spisfläkt brukar sitta. Dock kan det ju vara lite svårt att se ned i grytorna längst in om man är lång men jag beslutade mig för att symetrin var viktigare än korta stunder av bristande ergonomi. Byggde rymligt inuti då jag ska sätta upp en vanlig fläkt innanför kåpan och koppla ihop den med den gamla rökgången från bakungnen.

Tanken var först att det skulle bli lite rundare former för att kännas lite mer tidstypiskt men som nybörjare på murning så blev det en kompromiss. Egentligen byggde jag bara på murstocken (hade en murad grundplatta från orginalkostruktionen) med den form och funktion jag ville ha. Åkte till smeden och beställde ett stort "L" med ben (hörnet och längst till höger pga av högre beslastning) och murade in det och forsatte sedan med att balansera sten uppepå för att få till själva kåpan. Förankrade med kraftig skruv och plugg i murstocken och avslutade med en massa puts och silikatfärg.

Har sett många som använder lättare material än tegelsten och det är nog betydligt lättare men jag ville ha en riktigt genuin känsla.

//MrE
 
Hej!
Mitt kök har under åren renoverats kontinuerligt till god standard. Bland annat har bänkhöjden höjts.

Köksdetaljer:
Hyllor- och skåpstomme, Trä+linoljefärg insatt 30-50-tal. Beslag orginal. Luckor i överskåp saknas.
Vedspisstomme, tegel+puts

Vitvaror
kyl/frys - senare modell - säkert 2000-talet - medför att skafferiet med dess överskåp vanställts. Kanske kommer åtgärdas i framtiden
Spis - smalspis (50cm bred) - senare modell - säkert 2000-talet - duger åt hela familjen (4pers) - sitter under murkåpan och bredare går ej att få in där.
Vedspis - Klafreström - okänt installationsår. Tyvärr borttagen bakugn (eller åtminstone avslagen bak) som blivit hylla i vardagsrum.
Diskmaskin - Mamma och Pappa - Ej ursprungliga för huset.
Rostfri diskho, i lite tjockare plåt. oklart installationsår.
Bänkskivor - senare modell - trä - Kanske kommer bytas ut mot marmor

I förråd:
Vedlår - Orginal - kommer kanske till användning i framtiden. Delar av vippkonstruktionen saknas. Har varit vid kattskålen.
Diverse skåpluckor, både äldre och senare. De senare är bland annat de två som höjts under diskhon.

Övrigt:
Det är god ventilation vid fötterna...
 
  • Kök1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök4.JPG
Förbaskat trevligt kök, Anders_Roslagen!
 
Hej! Jag får ursäkta om jag "provocerar" någon. Jag vet att vi inte renoverar efter "byggnadsvård-normer". Ville dock bara visa hur vårat kök såg ut innan renovering för den som var intresserad. Hoppas ingen blir arg på riktigt...
 
Tackar, konichiwa girl. Lillfisken: det är iofs bra att du dokumenterar - något som är byggnadsvårdsmässigt - för även om du inte följer byggnadsvårdsvägen så hoppas jag att du förstår att det kan vara både uppskattat och värdefullt att du dokumenterar hur det har sett ut.
 
Snyggt Anders!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.