har hört så mycket negativt om krypgrund så jag tvekar lite för att bygga, vill i övrigt verkligen bygga med smålandsvillan :)

nån som vet något om deras nya grund sen typ 1/2 - 1 år tillbaka, isolergrund med cellplast lr nått sånt? hur stor är risken för mögel och andra problem med den grunden tror ni??
 
Dessa nya typer av helisolerade krypgrunder som t.ex Smålandsvillan och Hjaltevadshus kör med, och i vissa fall Älvsbyhus (om du gör jobbet själv) är helt fuktsäkra och du behöver ingen avfuktare.

Vår grund är gjuten i betong, i ett enda stycke. Den är gjuten i cellplastformar som då ger isolering på både utsida och insida. Sedan har vi i botten 2 lager med 100 mm cellplast, med ålderbeständig plast emellan. Alltså totalt 200mm isolering. Som extra skydd har Smålandsvillan dessutom en tjock typ av väv på undersidan av huset som skyddar mot fukt och radon. Huset står på en skumskiva som trycks ihop av tyngden och tätar skarven mot grunden. Som en extra åtgärd är också skarven där huset möter grunden, rejält skumfogad så att ingen fukt eller kyla tränger in där.

Grunden står på en 1m-1.5m hög hårdpackad grusplatå, för att få en rejäl lutning ut från huset. Dräneringen runtomkring grusplatån hindrar eventuellt vatten från att ens komma i närheten av grunden.

Vår grund är ingen cellplastdirekt grund, utan en grund som en erfaren grundenteprenör rekomenderade. Skillnaden är att cellplastdirket-grunden kommer i block, och vår grund är gjuten i ett stycke.
Kostnaden för vår grund, som är en rejälare typ än cellplastdirekt-grunden, var dessutom billigare att bygga. Vi slutade på ca 150.000 plus grus för 50.000, totalt 200.000.

Den stora anledningen till att man bygger med platta på mark idag är inte för att den är fuktsäkrare utan för att den har ingjuten golvvärme.

Ingjuten golvvärme har sina nackdelar. Så en modern krypgrund är ett mycket bra alternativ om man inte absolut måste ha golvvärme i hela huset.

Så för att svara på din fråga: Ja det är en mycket bra grund som du inte kommer att ha några problem med. Om det uppstår ett problem mot all förmodan så är det bara att krypa ned och åtgärda felet. Vilket du inte kan om du har en platta på mark.
 
  • DSCN2696.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Cederborg skrev:
Ingjuten golvvärme har sina nackdelar.
Det här vill jag veta mer om; Vad är det för problem med ingjuten golvvärme?
 
Har skrivit om detta förut, för att folk tjatar på krypgrunder hela tiden. Dessa tre anledningar gjorde att vi valde helisolerad krypgrund istället.

1. Vad händer när de ingjutna värmeslingorna i betongen gjort sitt? De har en beräknad livslängd på 30-50 år. Vad händer om något går sönder/spricker?

2. Golvvärme är ett segt system. Har man stora temperatursvängningar där man bor hänger inte ett vattenburet golvvärmesystem med lika bra som ett med radiatorer.

3. Jag vill inte ha det för varmt om fötterna men gillar däremot att ha det varmt i luften. Radiatorer tilllåter att ha det 22 i luften och 20 på golvet. Helt perfekt för mig.
Tvärtom blir det med golvärme. Ska du ha 22 i luften måste du skruva upp till 24 på golvet. Alldeles för varmt för mina fötter.

Vi valde mellan två nästan identiska husmodeller.

Villa Start från Eksjöhus med platta på mark
och
Villa Blomstermåla (mariannelund) från Smålandsvillan.

Husen kostade ungefär lika mycket nyckelfärdiga, och priset för grunden var detsamma på båda husen.

Vi valde Smålandsvillan för att vi helt enkelt ville ha en grund och ett hus vi kan ha kontroll över.
Vi ville ha radiatorer istället för golvvärme för att det är ett snabbare system och för att jag hatar att ha det för varmt om fötterna.

I badrummet, det rum vi oftast vistas barfota i - kör vi golvvärme.

Vill man ha golvvärme i alla rum, eller tycker man att radiatorerna är i vägen för möblemanget och inte bryr sig om vilket annars, då kanske man ska ta platta på mark.

Känner man igen sig i mitt fall och tycker att radiatorer liksom diskbänk och dörrar tillhör inredningen i ett hus så vore det ju väldigt dumt att bygga platta på mark med golvvärme.
 
Redigerat:
Tack så mycket för infon! Intressant!
 
Jag har den nya grunden och är väldigt nöjd. Jag har mätt luftfuktigheten och temperaturen i grunden med en givare och fuktigheten har aldrig överstigit 60% under dom >5 månader vi har bott i huset (från Oktober). När vi har haft som kallast (-20) så har temperaturen i grunden legat på 5-6 grader, vilket jag tror kommer bli ännu bättre när vi kontrollerar skummningen urtagen för banden (banden som används för att lyfta på huset, finns urtag i grundelementen, dessa måste skummas och jag tror dom har fuskat lite där).

Det du skall kräva dock är att du får den nya monteringen av fläkten, i mitt fall så drog dom fast fläkten i bjälklagret och det gör att minsta vibration fortplantar (och förstärks) sig upp i huset och det resulterar i ganska mycket oväsen. Dock finns det en lösning nu som jag kommer att få, det är ett stativ dom lägger fläkten på, som står direkt på issoleringen.
 
tack för infon mkt bra! funderar på Villa Nybro,,,
 
Mr_Mallorca skrev:
tack för infon mkt bra! funderar på Villa Nybro,,,
Bra val! Vi får vårt Nybro om ca en vecka!

Ska för övrigt be dem att inte sätt fläkt i bjälklaget som påpekats här. ;)
 
Kan man inte ha golvvärme i hela bottenvåningen om man har cellplastsgrunden? Tror att hjältevad har det som tillval.
 
För att se om grunden är bra måste vi nog helt enkelt låta tiden ha sin gång. Men vi vet ju hur det gick med cellplast på putsade fasader....
 
Malmöbyggaren skrev:
För att se om grunden är bra måste vi nog helt enkelt låta tiden ha sin gång. Men vi vet ju hur det gick med cellplast på putsade fasader....
Nej, alla vet inte det. Berätta.
 
Men vi vet ju hur det gick med cellplast på putsade fasader....
Jag tror han refererar till att man optimerade bort en luftspallt mellan fasad och cellplats på hus man har puts på, vilket leder till att det möglar i regelverket.

Det finns ingen koppling till grunden.
 
Kan man inte ha golvvärme i hela bottenvåningen om man har cellplastsgrunden? Tror att hjältevad har det som tillval.
Ingen som kan svara? Nån som har det?
 
snufffsan skrev:
Kan man inte ha golvvärme i hela bottenvåningen om man har cellplastsgrunden? Tror att hjältevad har det som tillval.

Driftskostnadsmässigt låter det inte som någon speciellt god idé att lägga golvvärme i bjälklag.
 
snufffsan skrev:
Ingen som kan svara? Nån som har det?
Det går inte att få som tillval genom SMV. Man kan få komfortvärme i badrumet om man väljer kakel dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.