När du har precis samma problem med din vind som frågeställaren, har du kollat upp varför problemen uppstått? Kolla att vent.utrymme finns och placering. Jag har sett t.ex torpargrunder tillverkade under 90-tal totalt mögelskadade p.ga dåligt kunnande om vent.grunder där ventiler är felplacerade mm Som regel: Du skall kunna se från en ventil i gavel till den andra exackt mitt emot.
 
pirk skrev:
När du har precis samma problem med din vind som frågeställaren, har du kollat upp varför problemen uppstått? Kolla att vent.utrymme finns och placering. Jag har sett t.ex torpargrunder tillverkade under 90-tal totalt mögelskadade p.ga dåligt kunnande om vent.grunder där ventiler är felplacerade mm Som regel: Du skall kunna se från en ventil i gavel till den andra exackt mitt emot.
Ja precis så "perfekt" var min krypgrund. Där växte det friskt ändå, trots plast och isolerade grundmurar. Numera är den plomberad och avfuktare är installerad.

Det är ju för böfveln ventilationen som skapar grogrund för mögel, inte tvärtom. Det är ju rent sunt förnuft.

Krypgrund/sommar: Varm luft med hög fuktighet ventileras in i en kall krypgrund och kyls ner. Luften kan inte längre bära sin egen fukt och kondenserar. --> Innestängd fukt i krypgrund.

Kallvind/vinter: Kall luft ventileras in och späs på med fukt från bostadsdelen. Ytterligare nedkylning sker genom värmestrålning under kalla nätter, fukten kan inte längre bäras av luften och kondenserar mot köldbryggor. Efter kondensering är fukten innestängd på vinden.

På vilket sätt hjälper det att ventilera mer i ovanstående fall. Upplys oss!
 
Klockan är slagen, jobbet kallar, men, hur gör du med vent. i t ex bastu?
 
Jag tror att en ytterst viktig parameter i detta ämne är var man bor någonstans! Det är stor skillnad på klimat/vindsklimat om man bor i skåne, västkusten eller t.ex norrlands inland.
Ta detta i beaktande innan ni ger tips hit eller dit.
 
Vad avses med "kall" vind? Vilken temperatur inne på vinden, nu i februari?
(Utetemperaturen är c:a -5 till -14)
Jag har ett dåligt isolerat vindsbjälklag. RF runt 75%. Temperaturen är C:a 0 till +2grader inne på vinden. Min ventilation är nästan ingen. Jag har en Oregon Termo-Hygrometer på vinden som sänder ned värderna.
Att vinden mår bra av att höja temperaturen på vintern har jag uppfattat, men vilka temperaturer pratar vi om?
 
Det räcker normalt att temperaturen på vinden ligger 1-2 grader över yttertemperaturen. Då orkar luften på vinden bära fukten som utomhusluften för in. Dock, när temperaturen ute faller hastigt, tex under stjärnklara kvällar och om det är snöfritt, så gör värmeutstrålningen från taket att vinden kyls ner ytterst snabbt. Då hjälper det inte att ha ett dåligt isolerat vindsbjälklag, vinden kyls ner snabbare än värmeläckaget värmer upp vinden. Har man dessutom köldbryggor, så som kallvindar har, så bildas väldigt snabbt rimfrost inne på vinden. Sedan är det klippt, fukten är innestängd.
 
Consensus skrev:
På vilket sätt hjälper det att ventilera mer i ovanstående fall. Upplys oss!
Tillägg. Oaktat om ventilation tillför mer fukt, eller om all fukt kommer inifrån så:

Uteluft, åtminstone i den milda södra delen av landet, håller ju nära nog 100% RF stora delar av året. Om vinden är välisolerad föreligger ju ingen temperaturskillnad. Det är åtminstone meningslöst, och kanske också farligt, att ventilera med uteluft i sådana fall.
 
Apan_Ola skrev:
Tillägg. Oaktat om ventilation tillför mer fukt, eller om all fukt kommer inifrån så:

Uteluft, åtminstone i den milda södra delen av landet, håller ju nära nog 100% RF stora delar av året. Om vinden är välisolerad föreligger ju ingen temperaturskillnad. Det är åtminstone meningslöst, och kanske också farligt, att ventilera med uteluft i sådana fall.
Rätt! Det du indirekt säger är ju att klimatet i en välventilerad kallvind och klimatet ute liknar varandra, både vad gäller relativ fuktighet och temperatur. Det är helt riktigt. Då räcker det att kasta ett öga ut i trädgården en kall vintermorgon för att bilda sig en uppfattning om hur det ser ut på vinden. Är det rimfrost i trädgården så är det rimfrost på vinden. Inte bra.
 
Här mitt recept till varför våran vind är mögelfri!

Förutsättningar:
Östergötland, enplanshus byggt 1966. Medelgod ventilation av vind (springa på någon cm vid takfoten samt en ventil i vardera änden av vinden.

Huset har i princip alltid haft uppvärmd murstock (olja tidigare, nu modern vedanläggning) som tjänar som motor i (sparsam) ventilation. Men faktorn som jag tror är viktigast är isoleringen på vinden. Den består av underst ca 10 cm mineralull och ovanpå det kutterspån. Jag tror att det är kutterspånet som är nyckeln. Trä har ju förmågan att ta upp och avge fukt i begränsade mängder utan att fara illa. Troligen kommer ju fukten underifrån, från boendeutrymmena för att silas genom kutterspånet innan det kommer upp på vinden. Fukten binds där i spånet tills det kommer dagar när RF på vinden är betydligt lägre än i spånet, då fukten bli luftburen och ventileras ut utan att kondensera.

Nåja, det är min teori. Faktum kvarstår, vår vind är anmärkningsvärt fin!
 
ylven skrev:
Här mitt recept till varför våran vind är mögelfri!

Förutsättningar:
Östergötland, enplanshus byggt 1966. Medelgod ventilation av vind (springa på någon cm vid takfoten samt en ventil i vardera änden av vinden.

Huset har i princip alltid haft uppvärmd murstock (olja tidigare, nu modern vedanläggning) som tjänar som motor i (sparsam) ventilation. Men faktorn som jag tror är viktigast är isoleringen på vinden. Den består av underst ca 10 cm mineralull och ovanpå det kutterspån. Jag tror att det är kutterspånet som är nyckeln. Trä har ju förmågan att ta upp och avge fukt i begränsade mängder utan att fara illa. Troligen kommer ju fukten underifrån, från boendeutrymmena för att silas genom kutterspånet innan det kommer upp på vinden. Fukten binds där i spånet tills det kommer dagar när RF på vinden är betydligt lägre än i spånet, då fukten bli luftburen och ventileras ut utan att kondensera.

Nåja, det är min teori. Faktum kvarstår, vår vind är anmärkningsvärt fin!
Jag tror du har en poäng. Uppvärmd murstock eller ej kan man inte välja oberoende av andra överväganden. Men principen att ha en buffert för fukt är utmärkt, speciellt om denna buffert är något varmare än vinden i övrigt. och i varje fall varmare än sponten. Jag tror att kutterspånen även klarar att buffertera fukt från utomhusluften över dygnsvariationer. Vid nettoinstrålning är vindsutrymmet relativt varmt med RF<100% och luften kan ta upp fukt från spånen. Vid senare nettoutstrålning kan spånen återabsorbera en del fukt från luften för att sänka RF. Med tanke på den enorma efektiva yta som kutterspånen representerar, så borde växelverkan mellan luft och spån vara utomordentligt stor. Klart värt att klura vidare på detta.

Pen
 
Jag tror att den varma murstocken är det som gör att ylvens vind fungerar så bra.
 
Måste tilläggas att värmen i skorstenen är väldigt sparsam. Jag har mätt rökgastempen en meter ner i skorstenen, och där var den ca 80 grader. På utsidan av skorstenen i boendeutrymmet kanske den är 30 grader som mest. Jag har också mätt temperaturen på vinden och när det var -10 ute så var det -5 där. Kan ju lika gärna bero på den måttliga isoleringstjockleken.

Hursom, jag är glad över min fina vind och tänker INTE tilläggsisolera!
 
ylven skrev:
Här mitt recept till varför våran vind är mögelfri!

Förutsättningar:
Östergötland, enplanshus byggt 1966. Medelgod ventilation av vind (springa på någon cm vid takfoten samt en ventil i vardera änden av vinden.

Huset har i princip alltid haft uppvärmd murstock (olja tidigare, nu modern vedanläggning) som tjänar som motor i (sparsam) ventilation. Men faktorn som jag tror är viktigast är isoleringen på vinden. Den består av underst ca 10 cm mineralull och ovanpå det kutterspån. Jag tror att det är kutterspånet som är nyckeln. Trä har ju förmågan att ta upp och avge fukt i begränsade mängder utan att fara illa. Troligen kommer ju fukten underifrån, från boendeutrymmena för att silas genom kutterspånet innan det kommer upp på vinden. Fukten binds där i spånet tills det kommer dagar när RF på vinden är betydligt lägre än i spånet, då fukten bli luftburen och ventileras ut utan att kondensera.

Nåja, det är min teori. Faktum kvarstår, vår vind är anmärkningsvärt fin!
Det där kan man räkna på om man vill (jag vill inte). Kutterspånet är en viss faktor, men det måste kanske vara rätt många kg kutterspån för att det ska kunna "suga upp" nån ansenligt mängd fukt.

En annan teori är naturligtvis att det läcker mycket värme till vinden. Varm luft kan innehålla mer vatten än kall luft. Vad är tempskillnaden mellan vinden och utomhus en kall vinterdag? Är det liten skillnad kan man tro att kutterspånen räddar dig, är det stor skillnad är det kanske snarare värmeläckaget som torkar. Vare sig värmen kommer från skorsten eller underliggande inneklimat så är mycket tillförd värme = uttorkning.

Teori eller inte, det fungerar säkert så länge du inte ändrar. Men jag vill verkligen råda dig att tänka efter ordentligt om du skulle få för dig att tilläggsisolera vindsbjälklaget någon gång.
 
Jag citerar mig själv !

"Efter att ha tagit del av åtskilliga åsikter och inlägg här så blir jag inte klokare, det är ett som är säkert.
Metoder och vetande varierar ju i all oändlighet."

Jag förtydligar mina egna förutsättningar, inte för att jag tror det ger något facit ;-

Mälardalen (Än så länge med en hyfsat torr uteluft de år det blir vinter)
Vedeldare med varm mur på vinden (alltid)
Två vuxna i hushållet
En dusch med Paxfläkt.
Ingen disk eller tvättmaskin

+90% på vinden...dock inget synligt mögel än
 
Jae du TorpAnders... Själva "frågeställningen" vet jag inte om jag begriper men lek med denna tanke:

Mögel växer bättre ju varmare det är. Vid noll grader slutar det växa. Sägs det i alla fall. Och ju varmare det blir, desto lägre RH behövs för att möglet ska växa.

Har du 90% RH bara under de delar av året då vinden håller temp 0 grader eller lägre, så kommer vinden aldrig att mögla i alla fall. Ligger det över nollan så kanske din RH trillar ner under 75% eller så och under dessa förhållanden försvinner i princip risken för mögel.

Ljungby Fuktteknik har ett fint diagram över sambandet temperatur-fuktighet för mögeltillväxt på sin hemsida....

Om du loggar värdena med en logger (kostar en tusenlapp kanske) så kan du ju kolla hur det ser ut över årstiderna. RH 75% och 20 grader är mycket, mycket värre än RH 90% och noll grader eller minusgrader.

Ahem, lite krångligt detta kanske men jag hoppas du begriper vad jag skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.