Har ett torp som jag tagit bort panelen på i helgen. Panelen var riktigt dålig men stommen ser än så länge fin ut. Jag har dock halva huset kvar så mycket kan hända.

Nu till min fråga. Jag var helt inställd på att sätta ny panel men vad tycker ni, skall huset vara naket med lite ny falu rödfärg?

Om man sätter ny panel så kanske man ändå skall måla timret så man kanske kan börja naket?
 
  • Gavelföre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gavelefter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt klart snyggare utan panel...
 
Jag har ett torp där panelen(gammal kilsågad) är dålig i nederkant men jag tänker laga och behålla. Den ger skydd för stommen och en isolerande roll tror jag också att den har.
Jag hade behållt panelen.
 
Åmmebergare skrev:
Panelen var riktigt dålig men stommen ser än så länge fin ut.
Är inte detta svar på frågan?
 
Det var snyggare utan panel, men panelen fyller en funktion. Så jag tycker att du ska ha panel.
 
Om man monterar panel infinner sig ett fint tillfälle att bakom fasaden lägga ett heltäckande lager vindtätt skikt . Detta minskar energiförlusterna betydligt.
 
Tackar för synpunkterna. Det får nog bli panel till nästa sommar men först lite färg på stommen så hoppas jag att det inte blåser rakt in. Det sitter maskeringstejp på mystiska ställen så jag anar att det har dragit lite trots panel tidigare...
 
"Lite färg på stommen" räcker inte alls. Under spikreglarna anbringar man vindpapp, eller motsvarande, innan man sätter upp den nya panelen.

Äldre hus med nyare tilläggsisolering på väggarnas insida har sin svagaste länk framför trossbotten och mellanbjälklag. Detta märker du i synnerhet vid storm, då ett sådant hus blir bokstavligen "urblåst" ganska snabbt.
 
Måste få påpeka att det inte alls är nödvändigt med spikreglar för panel. Beror lite vad för typ av panel som skall spikas. Med papp eller Windy under panelen så blir man inte så "urblåst". Dessutom måste du ha lite drag om du skall elda i spis etc. Skulle nog hålla lite på panel. Beroende på husets ålder så finns det lite olika typer. Kilsågad eller raksågad, då med olika bredd (tex 6-7-8 eller 7-8-9 tum blandat) för att inte få en "ribbstickad strumpa" av fasaden. Sedan finns det spontad panel som kan sättas i lite olika lösningar. Kolla lite hur husen runt omkring ser ut.
 
Jag måste erkänna att mitt "symmetriska jag" hade lite problem i början med dessa kilsågade brädor, ingen i samma bredd som sin granne men nu är jag glad att de är kvar.
Är panelen du byter ut av nyare slag? (har svårt att se det på bilderna)
 
Den äldsta panelen på vårt hus är kilsågad lockpanel med riktigt breda brädor spikad med smidd spik, jag brukar kunna stå o se på den o bara förundras över hur vacker den är. Sen har vi kilssågad listlockpanel på två andra väggar (också vackert) o övriga väggar har modern tråkig lisltockpanel.
När folk kommer till oss o har åsikter om att panelen kommer behöva bytas (självklart syftar dom på den gamla) brukar jag tänka för mig själv eller ibland högt så dom hör "Ja, den där tråkiga 80-tals panelen borde rivas bort snarast, den hör ju inte alls ihop med huset"
Väljer du panel så välj något som passar ditt hus/trakt
Vad gäller täthet så går de ju vindtäta med lindrev både inne o ute o även lerklina inne om du skulle välja "naket"
 
Tack lenny, då behöver jag inte känna mig konstig när jag går och drar med fingrarna över mitt limfärgade tak med stoooora spikskallar och tycker att det är det vackraste som finns. Familjen har nämligen planer på att omyndigförklara mig ;)
 
Meh! Du får sätta upp några mdf-kulisser så att dom blir lugna, eller ta med dom på en utflykt till närmaste byggnadsvårdscentrum och jobba på deras frälsning...
 
haha, låter som vårt plankgolv i köket, troligen inlagt runt 1900. slitet, delvist flisigt, smutsigt o skevt. vi tog upp det under köksrenoveringen för o lägga i mer isolering i trossbotten . Alla trodde vi skulle lägga nytt eller frågar vad vi ska lägga in för golv när dom nu kommer in i det halvfärdiga köket , men vi la tillbaka det och tänker behålla det med resonemanget. "Vi börjar med o såpa rent det, blir vi missnöjda så målar vi det med linoljefärg, duger inte det åt oss får vi väl ve o fasa slipa ner det."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.