Har köpt en diskmaskin som jag nu vill att nån snubbe ska komma och installera!

Har fattat det som så att jag behöver en särskild blandare med diskmaskinsavstängning. Den jag har nu har inte det. Eluttag finns redan så det behövs inte installeras. Vi bor i en bostadsrätt så jag vågar mig inte på att installera den själv.

Om vi nu säger att jag köper en sånhär blandare med diskmaskinsavstängning; vad kan jag behöva betala i runda slängar för att en rörmokare kommer hit och installerar blandare + diskmaskin?

Tjänar jag på att köpa blandare själv eller ska man överlåta det till rörmokaren?

Har lite tajt budget men har lagt undan lite pengar för det här, men det är därför jag undrar.

Tacksam för svar!
 
Kolla med din fastighetsskötare först, Dom brukar göra sådant till en skälig peng.
 
Hemmakatten
Du behöver inte byta blandare, det finns separata avstängningsventiler för diskmaskin som man antingen sätter under i köksskåpet(knöligt att stänga av o på) eller som ett separat vred uppe på diskbänken (bäst o enklast).

Billigast är att köpa blandare själv o (om du nu byter den).
 
Jenzza: Bra idé! Fast den här styrelsen verkar vara allt annat än hjälpsam, men en fastighetsskötare har väl alla?

Hemmakatten: Snubben jag snackade med sa att man måste ha en blandare med avstängningsmekanism och att man inte får ha sånadär vred under diskbänken längre.

EDIT: Kollade lite till med den här snubben som uppenbarligen inte kan ett skit då min sambos pappa säger att de har avstängningsventil uppepå diskbänken!

Jag ska fråga fastighetsskötaren, vart han nu kan befinna sig, hur jag ska göra! Tack för hjälpen allihopa.
 
Redigerat:
Glöm inte att kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller. Många försäkringsbolag kräver installationskvitton från "behörig" rörmokare för den här typen av installationer.
 
joflopp skrev:
Glöm inte att kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller. Många försäkringsbolag kräver installationskvitton från "behörig" rörmokare för den här typen av installationer.
trams!




men glöm inte att du måste kunna koppla in avloppet åxå.
Du måste åxå veta hur du stänger av vattnet.

jobbet tar max 30min kostnad totti arbete 7-800kr
 
Trams?
Senast jag hade kollegor som skulle installera diskmaskiner i sina bostadsrätter krävde försäkringsbolagen kvitto från "auktoriserad" firma för att försäkringen skulle gälla. I villor verkar inte dessa krav finnas och min gissning är att en vattenläcka i flerbostadshus oftast orsakar långt större skador kostnadsmässigt sätt.
Vissa bostadsrättsföreningar har även detta reglerat i sina stadgar.
 
joflopp skrev:
Trams?
Senast jag hade kollegor som skulle installera diskmaskiner i sina bostadsrätter krävde försäkringsbolagen kvitto från "auktoriserad" firma för att försäkringen skulle gälla. I villor verkar inte dessa krav finnas och min gissning är att en vattenläcka i flerbostadshus oftast orsakar långt större skador kostnadsmässigt sätt.
Vissa bostadsrättsföreningar har även detta reglerat i sina stadgar.
Hur ser det rättsliga förfarandet ut om något skulle hända och då försäkringstagaren skall försöka påvisa att firman han har anlitat har en icke existerande auktorisation??????????????
I mina öron låter det som klassisk skrämselpropaganda.,
 
Inte meningen att skrämmas, men fakta är att det finns såväl försäkringsbolag som bostadsrättsföreningar som kräver intyg/installationskvitto från auktoriserad rörpularfirma.
 
Edda skrev:
Har köpt en diskmaskin som jag nu vill att nån snubbe ska komma och installera!

Har fattat det som så att jag behöver en särskild blandare med diskmaskinsavstängning. Den jag har nu har inte det. Eluttag finns redan så det behövs inte installeras. Vi bor i en bostadsrätt så jag vågar mig inte på att installera den själv.

Om vi nu säger att jag köper en sånhär blandare med diskmaskinsavstängning; vad kan jag behöva betala i runda slängar för att en rörmokare kommer hit och installerar blandare + diskmaskin?

Tjänar jag på att köpa blandare själv eller ska man överlåta det till rörmokaren?

Har lite tajt budget men har lagt undan lite pengar för det här, men det är därför jag undrar.

Tacksam för svar!
ibland/ oftsat tar en rör firma ut mera pengar av dig om du har köpt blandaren en om du köper blandaren genom dem gäller bara vissa firmor.

sen får du kolla med ditt försökrings bolag vad dem kräver för avstängning kran till diskmaskinen för det är en tolknings fråga. det står att den ska vara lätt åtkomlig och när dem bara skriver så så är det en tolknings fråga jag personligen tycker att en balofix under diskbänken är lättåtkomlig men vissa försökrings bolag kräver avstängnings kran.

timpriset är runt 500kr med moms (brukar ligga på det.) sen tar vissa ut en avgift för bilen första timmen på några hundra (inte alla firmor men några.)
så om man räknar lite så får du betala för ca 1timmes jobb om det bara är å byta blandare och koppla in diskmaskinen, om rörmokaren ska köpa blandaren så får du räkna på den summan i priset.
det är det du får räkna med om du anlitar en rörmokare till jobbet.
 
Hej igen tack för alla svar

Väntar på svar från försäkringsbolaget och från min fastighetsskötare (han var visst grymt upptagen men skulle lämna prisuppgift snarast)

Min sambo har en fix idé att vi måste skaffa en ny blandare eftersom ett vred inte skulle gå att installera. Bifogar därför 2 bilder så att ni kan bättre se vad vi har för typ av anorning. Bild 2 visar de 2 rören som går upp till blandaren. Bild 1 är en översiktsbild av vad som finns under diskbänken.

Skulle det vara omöjligt att installera ett vred/ventil/ballofix för att vi har kopparrör?

Han säger att då skulle vi behöva skaffa nya rör eftersom annars blir kopparrören för långa med det här vredet och hela diskbänken skulle höjas ett par cm.

Jag säger bara; What?!
 
  • ror1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ror2.jpg
längden på kopparrören spelar ingen roll, bara o böja lite, ev kapa.
ditt största ingrepp blir att ansluta avloppet då det inte verkar finnas någon anslutning idag.
 
du behöver inte höja något om du tar å kapar och sätter in en balofix på röret så är det bara å böja till rören på kranen lite lr kapa dem.
du kan installera en balofix på rören som du har fotat det är bara å skava bort färgen lite försiktigt med en kniv och smerjel duk/ fint sandpapper sedan är det bara å kapa röret sen sätter du på balofixen och sätter till backa röret i balofixen sedan drar du åt så sitter det på plats så är det bara å ansluta diskmaskinen sedan.
sedan måste du byta ut ditt vattenlås för du har ingen anslutning för diskmaskins avloppet
 
  • Gilla
malman81
  • Laddar…
TACK för alla svar, ni hjälper mig jättemycket.

Har funderat på att själv byta vattenlås; såg en video om det och det verkade ju inte så svårt. Idiotiskt eller är det verkligen så lätt?

Skulle detta vattenlåset fungera: http://www.rinkabyror.se/prodimg/large/3362_1.jpg

??

Mycket tacksam för svar

EDIT: Anledningen till at jag vill göra så mycket som möjligt själv och köpa alla grejorna själv är att jag har en reparationsfond som står för kostnaderna av materialet. Så jag sparar mycket på att göra det själv.
 
Redigerat:
Edda skrev:
TACK för alla svar, ni hjälper mig jättemycket.

Har funderat på att själv byta vattenlås; såg en video om det och det verkade ju inte så svårt. Idiotiskt eller är det verkligen så lätt?

Skulle detta vattenlåset fungera: [länk]

??

Mycket tacksam för svar

EDIT: Anledningen till at jag vill göra så mycket som möjligt själv och köpa alla grejorna själv är att jag har en reparationsfond som står för kostnaderna av materialet. Så jag sparar mycket på att göra det själv.
ser ut att vara rätt!
se upp med det gamla avloppet bara ser ut att vara den där sköra typen som spricker så fort man är det minsta "våldsam",
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.