Hej!

Jag undrar om någon vet om det går att få tag på fönster med gammeldags stil, fasta spröjs och öppningsbara utåt, som både har låga u-värden (neråt 1,3) och relativt lågt pris.

Tacksam för tips.
 
Jag har köpt fönster från Korsmyra Snickeri i Jämtland. De tillverkar gammeldags fönster på beställning. Leveranstiden för mig har varit c:a 3 månader men det beror förstås på hur många man ska ha och hur mycket annat de har att göra.  

I mitt fall var det kopplade 2-glas med energiglas i innerbågen och genomgående spröjs i ytterbågen. Detta skulle ge u-värde 1,8, bättre än så skulle vara att skjuta mygg med kanon i vårt dragiga gamla hus. Men de erbjuder också 2-glas isolerruta med fasta utanpåliggande spröjs och u-värde ner till 1,3 beroende på glas, eller kopplade 2 + 1 (antar att de då menar 2-glas isolerruta i innerbågen och vanligt glas med genomgående spröjs i ytterbåge) - den varianten anger de inga u-värden för på hemsidan.

Väldigt snygga fönster gjorde de åt mig i a f och priset blev överraskande lågt, tyckte jag när jag fick offerten. Fast jag antar att det blir dyrare med isolerglas.

Deras hemsida: http://www.korsmyrasnickeri.se/
 
Tack för tipset, det låter bra!!
 
Hehe, tänkte inte på ditt nick igår...men är du frösöbo är de ju inte så värst långt ifrån dig heller...
 
Precis! Lit hittar jag till :)
 
Mikael_L
Farzan skrev:
Jag har köpt fönster från Korsmyra Snickeri i Jämtland.
>klipp<
Väldigt snygga fönster gjorde de åt mig i a f och priset blev överraskande lågt, tyckte jag när jag fick offerten. Fast jag antar att det blir dyrare med isolerglas.
Skulle du möjligen kunna ge ett prisexempel, kanske bara på ett av dina fönster, så man får en hum var det ligger?
Var det länge sen ni köpte dom?

mvh
//ML
 
Behöver ni något att jämföra med så kan ni använda RM's prislista som ligger på deras websida...http://www.rm.se/
 
Mikael_L skrev:
Skulle du möjligen kunna ge ett prisexempel, kanske bara på ett av dina fönster, så man får en hum var det ligger?
Var det länge sen ni köpte dom?
3 st 12 x 12, tvålufts kopplade med ett horisontellt spröjs, energiglas i innerbågen...har inte exakta siffran här men det var lite under 10 000 inkl målning och frakt.
Det var i år.
 
Mikael_L
Ja det låter ju helt OK.
Jämfört med byggmax fönster, som jag tycker kan fungera bra till sommarstugor och garage och sånt, så är Korsmyras inte alls så mycket dyrare.
Byggmax 12x12 med spröjs ligger på 1945:-/st, då är det vanliga glas i båda bågarna och omålade
Byt till energiglas i innerbågen och måla, så blir det minst samma pengar...
 
Schwingen skrev:
Behöver ni något att jämföra med så kan ni använda RM's prislista som ligger på deras websida...[länk]
Observera att det är en listprislista. Man får alltid någon form av rabatt om man är smidig kund.
 
Vi har också beställt fönster från nämnd leverantör och vi är mycket nöjda. Våra fönster har 3 nedre lufter och 3 övre spröjsade lufter.
Då vi beställde nya innerfönster med isolerglas till våra gamla originalfönster satt de som smäck.
vi har inget att klaga på. Synd att det blev så tokigt för Mjölnaren.
 
Nu vet jag inte hur dina fönster ser ut men det går att renovera ganska nedgånga fönsterbågar, våra 31 (2 bågar i varje)st! är ett skämt och förra ägaren till huset borde få ligga i ättestupa som straff :)

Nu har jag tur och far min är glasmästare så priset på glas + montering är nere på mycket låga nivåer :)

Vi började räkna på att sätta in nya fönster, nya kopplade fönster vilket hamnade på dryga 150 000 - 180 000. Inte försvarbart. Så en renovering kommer kosta mig dryga 15 000. Normalpris räknade vi hade blivit runt 65000 om man skrapar, slipar, oljar och målar bågen.

6 fönster är gjorda, 25 kvar :D

Vänl,,,
Tobbe
 
Daytrader
Vi har renoverat alla fönster utom ett. Det var helt ruttet till följd av en vattenskada som pågått i många år. Våra fönster hade endast enkelglas och det fanns inga innerfönster. Därför beställde vi nya av Korsmyra.
Vi köpte också nya fönster till en veranda som vi byggde in. De är i samma stil som originalfönstren: 3 nedre lufter och 3 övre spröjsade. + ett ersättningsfönster till det som var ruttet.

Bra jobbat, förresten! det är ingen lek att renovera fönster. Men fint blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.