Vilka kapslingar har ni valt till era knx installationer?
Vad tycker ni om Hager FW alt Eldon NGL ?
 
FW är det ganska trång i överkant, alltså mellan jord/noll skena och botten.

Eldon borde vara bättre men osäker.

Annars är hager bra att jobba med.
 
Jag gillar Multinorm centraler Midi funkar perfekt när man har lite mer komponenter som skall in i centralen ....
Dessutom finns det alla möjligheter att bestycka den med diverse prylar som plintar brytare mm.

Men vissa tycker nog den är lite klumpig i en villa installation.
 
Trångt mellan jord/noll skena och botten i FW...jag fattar inte riktigt men det låter ju inte bra.
Går det att montera DIN skena längts upp i FW'n och sätta plint där?
Hade varit perfekt att plinta upp inkommande/utgående kabel och tråda med RK ned till aktorer,
 
Det beror på hur stor installation :)
Senaste projektet blev 200 moduler fördelat på två intilliggande centraler plus en ytterligare (för data mm. med annan inredning).

bara det blir luftigt och fint så är det trevligt.
 
Jag räknar med stor installation.
Jag har tittat på FW 950*800 mm för belysning, känns lagom stort!
Har tänkt en FW för 950*550 för kraft etc.
Vad använde ni till nätverkspanel?
 
Stommar och lådor är vanliga Garo 4x25 modeller, inredningen i den för kraft respektive buskomponenter är normal.
I IT-skåper monterades enbart hyllor och uttagen på en sida, samt ett batteri i botten för backup till busslingan.

Personligen delar jag helst upp en KNX eller dupline installation över iallafall två centraler, mest för att enklare en dag kunna styra installationen på enhetsnivå.

Senaste installationen fick en 90%-ig täckning på enhetsnivå, och resterande på kontaktorer.
 
Kan absolut rekommendera Elektroskandias Multinorm Midi. Finns ju i olika storlekar, men ta den största för det verkar alltid ta mer plats än man tror om man vill ha det lite luftigt. Många delar blir det att bygga ihop, men det blir rätt prydligt när det blir klart, och fortfarande flexibelt.
 
villafors skrev:
Trångt mellan jord/noll skena och botten i FW...jag fattar inte riktigt men det låter ju inte bra.
Går det att montera DIN skena längts upp i FW'n och sätta plint där?
Hade varit perfekt att plinta upp inkommande/utgående kabel och tråda med RK ned till aktorer,

har du kablar som kommer in i centralen så är det ont om utrymme mellan den bakre plåten och skenan för Noll /PEN.
 
Hej,

Ska göra en halvstor KNX-installation i min villa (typ ett 30-tal dimmerutgångar, ett 20-tal brytare, golvvärmestyrning, IP-gateway och lite annat). Elektrikern rekommenderar Hägers plastkapsling 4 x 18 moduler, och sedan lägga till fler sådana efter behov.

Jag hade väntat mig en annan typ av produkt för en sån här typ av installation, men jag är inte expert. Vad är uppfattningen i forumet - vad är för- och nackdelar med det som elektrikern föreslår, jämfört med annat som diskuterats i den här tråden (t.ex. Multinorm midi)?

En fördel med elektrikerns förslag är att kapslingen bara är 10 cm djup jämfört med t.ex. 16 cm för multinorm, och jag vill gärna ha ett så litet djup som möjligt, men å andra sidan är det viktigt att få en funktionell anläggning som kan vidareutvecklas över tiden.
 
Skulle för egen del inte tveka på att ta något i stil med tex Multinorm för en sån anläggning. Gå igenom med elektrikern noga i förväg hur allt kommer lösas tillslut så att det inte blir "löses efterhand".
 
Hur många moduler behövs?
Mått på bredden och höjden?
 
Jag har ju istället valt att sprida mina centraler och ha 1st 75 modulers på övervåningen, 1st 75 modulers + 1st 60 modulers på undervåningen samt 1st 39 modulers i garaget och jag måste säga att de nästan är fulla nu
 
Hager FW är inte att rekommendera för att det är en stor central uppdelad i flera små. Med flera kåpor gör den att man förlorar mycket utrymme och bli trång att koppla i eftersom att man inte kan utnyttja full längd av varje DIN-skena.
Lite smårapplig dessutom. Dock är den jäkligt snygg med stängd dörr. 168mod-varianten har jag testat.

//Patrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.