Hej!
Väntar på att börja med tillbygget. Har idag trästomme (100mm) och tegel (putsad) på det befintliga.
Tänkte bygga med tjockare trä väggar, luftspalt och någon form av putsbar skiva.
Vilket är då lämpligast. Utegips, asfaltboard... på trästommen?
Luftspaltens uppregling stående, liggande, tjocklek?
 
Aquapanel Outdoor är en fiberarmerad cementskiva som monterad på stående läktning. Vindpapp monteras på stommen och stående läkt monteras på reglarna innanför och sedan skruvas aquapanelen i dessa för att sedan armerad med när i skarvar och hörnen och putsas på.

En variant på det hela. Bör vara redigt stumma skivor i vilket fall.
 
Varför inte isolera samtidigt med Cellplast och sedan putsa på det?
 
  • Gilla
Bn77
  • Laddar…
Hejsan på er
Jag lånar tråden lite för jag hoppas komma igång med mitt eget hus, för att få på ny puts.
Om man väljer ide´n med cellplast, kan man skippa uppregling av väggen då?
Hade tänkt att ta väck putsen och isolera nån dm men hur skall väggen "återbyggas"?
Bara med cellplast och näta utanpå eller fler förslag.
 
Hejsan hejsan!
Här måste jag också tränga mig på och ställa lite frågor! Vi har just reglat upp ytterväggen, som är 120x45 + 45x45. Denna vägg skulle vi också vilja putsa, men hur gör vi bäst? Skulle det vara ok att helt enkelt skruva upp nämnda fiberarmerade skiva, som Beppo nämnde ovan, ytterst. Och göra resten på "vanligt" vis, alltså plast/duk, gullfiberisolering, vindpapp? Eller måste det till någon luftspalt eller annat som inte behövs vid ett vanligt väggbygge?
 
Jag tror man skruvar fast cellplasten med långa skruvar och sedan putsar direkt på den med nät. Men jag är inte helt säker.
 
  • Gilla
Starinspace
  • Laddar…
ALDRIG bygga med enstegsmetoden, dvs. putsad EPS (frigolit) direkt mot träregelstomme. Har ni missat alla katastroflarm ang. den byggmetoden? Utan luftspalt riskerar väggarna att mögla. I Lund finns Sveriges västa felbygge med just den metoden. Av 180 hus hade samtliga fel vilket innebär för byggföretaget att väggarna måste rivas och byggas upp på nytt.
Bygg i stället så här: Isolera väggen med så mycket som behövs. bärläkt/luftspalt och utanpå det en putsbar skiva t.ex. KnaufDanogips Aquapanel outdoor.
 
Har en fråga angående monteringen på Aquapanel Outdoor.

Är det ok att montera dom stående/vertikalt? Har nämligen sett flera som gör det så och förstår själv egentligen inte vitsen med att det ska/bör monteras liggande/horisontellt som dom på danogips föreskriver/rekommenderar.
 
Skivan monterar du liggandes då du ska ha förskjutna skarvar (typ tegelmönster). Skivans mått är 900 mm bredd och passar inte att monteras stående på regelstomme med c-c 600.
 
Jo jag har sett monteringsanvisningarna på "aquapanel outdoor" men jag förstår inte orsaken till varför man ska göra så? Sen har jag sett flera villabyggen där dom monterat dom stående ändå:confused:

Så frågan är varför det ska monteras liggandes och med tegelmönster? Skivan finns ju i olika mått även 1200mm så det kan inte enbart vara orsaken.
 
Om jag förstått det rätt bygger man inifrån räknat med:
Gips, plast, (isolerad) trästomme, vindpapp, gles, Aquapanel Outdoor.
Kan man ersätta vindpappen med ex. asfaltboard eller utegips?
Har hört att man kan ersätta gles med ventilerade stålläkt typ. Lindab KLS-läkt någon som vet? De ska gå att montera liggande istället om man vill.
 
Varför vill ni montera skivorna ståendes?
På bilden ser ni hur jag gjort. Förmodar att tegelmönstret, dvs. förskjutna skarvar håller bättre. Bakom Aquapanelen har jag ståendes 28x70 och utegips. Liggandes ventilerad plåtprofil borde funka men då med ståendes skivor och förskjutna skarvar på det hållet vilket jag skulle tro är svårare att montera.
Jag beställde 1200 mm breda skivor men fick 900. När jag lyfte på dem så var jag glad att det inte gick att ordna fram 1200 skivor. På byggen har jag sett att man har 900x1200, en skiva man kan hantera ensam utan förslitningsskador.
 
  • 20090104_1440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yderfält
  • Laddar…
Inte av ngn speciell anledning egentligen. Bara det att jag sett flera byggen där dom monterat dom ståendes istället för liggandes.Vilket då ej följer Danogips monteringsanvisningar.
Undrade bara varför det skulle vara bättre liggandes än ståendes.
Vad gav du för dina Aquapanel skivor 900*2400?
 
  • putsbärare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Billigare eller dyrare än Aquapanel? Billigare än putsskiva? Måste suga åt sig med det materialet:eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.