AP. Har jag mycket primär så slår lågorna ända upp i toppen i förbränningskammaren. Har bara primären öppen 0.5-0.7 mm. Har också en dragbegränsare inställd på 25 pa.

Varför jag tänker på förvärmd luft är för att det ska kyla så lite som möjligt.

Fotograften: kall luft är komprimerad och innehåller därför mer syre men kyler mer än fördelen med mer syre. Tror jag.
 
_ap_
Luften blir rätt förvärmd när den kommer in i "luftlådan" som är knallröd.
Original är den 1mm rostfritt så del blir fort varm.
 
_ap_
0.7mm?
Luckan längst ner?
Min är typ 25-30mm öppe + 10mm på sekundär locken.
Kanske skiljer rätt mycke mellan 25:an och 35:an..
 
1 mm rostfritt?? ajdå.. min va ju fucked up som du såg i någon annan tråd. Gjorde den i 5 mm. som ALDRIG blir röd. Kanske inte förvärmer sekluften tillräckligt pga det. Enligt instruktionsboken för 35an så ska ju sek vara öppen 4-7 mm och primär 0.7-1.5.
 
Försten du har pm. sen en månad tillbaka. :D
 
_ap_
ops instruktionsbok har man inte läst, men det känns spontant som att
du ger den för lite primär luft även 5mm ska bli röd, tar bara lite längre tid.
Jag kan köpa 7-15mm men primär på 0,7-1,5 låter lite.
 
_ap_
mina sekundär luft hål är i nedre hörnet mot förbränningskammaren.
 
Ops. 7 - 15 mm menar jag ju givetvis.

Hur menar du med dina hål i sek. skulle du kunna rita eller ta ett foto ? Som du kommer ihåg så va min plåt helt deformerad och jag vet inte hur det ska se ut.
 
CHEMAS skrev:
Fotograften: kall luft är komprimerad och innehåller därför mer syre men kyler mer än fördelen med mer syre. Tror jag.
Gäller alltså att hitta den optimala kompromissen...hur och var luften blåses in och fördelas kan nog också påverka resultatet.
 
jo. Men om man ska veta exakt så ska man nog mäta med lambda eller hur hightechsnubbarna gör.
 
_ap_
Här kommer en bild på luftlådan.
 
  • sekluft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar! Den till höger är din egna design då? Funkar bättre än orginal?
 
_ap_
Kan inte svara på det, den började gå sämre och sämre, men efter bytet
fungerade den fint igen vet inte skillnaden mot en original.
Men jag tror det är bättre med en flärp för att få turbulens på rök/gasen.
 
Så här då ungefär? Gjorde du som ett L ? Grön pil pekar på. Så att man kan se rakt igenom från ena sek till andra?

Hur ser det ut om du tittar in i tittinhålet då? en flamma eller upplyst med tendens till blålåga?
Ibland blir det redigt ljust hos mej men oftast asmycket flammor som slår ända upp i taket eller inget alls då veden hängt sej....Provade lägga en eldfastskiva ( som spån ) med borrade hål över rostret. Verkade som att det inte trillade ner lika mycket glöd eller skyldes av så snabbt. Skivan är dock paj då jag slet ut den ovarsamt. Ska ev köpa en ny.
 
  • sek.JPG
Redigerat:
För drygt 30 år sedan togs en braskamin vid namn Hugo fram den byggde på den tekniken att ta varm luft från skorstenen för det blev en väldigt bra verkningsgrad den var överlägsen på sin tid och är väl det fortfarande men den tillverkas ej längre. De första hade rökrör kanal för luft isolering seda ändrades det så att man var tvungen att ha isolering direkt mot skorstenröret och sedan luftkanalen hade något med säkerheten att göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.