Jag var i Tyskland i vintras, där hade dom i lägenheten vi hyrde en trevlig liten treradig hager normcentral, först på varje rad satt en D1 på 35A, ingen passdel utan säkringen var skruvad direkt mot botten, såg ut som det skulle vara så.

Totala förbrukningen i lägenheten kan knappast vart mer än 16A
 
mrfrenzy skrev:
Jag var i Tyskland i vintras, där hade dom i lägenheten vi hyrde en trevlig liten treradig hager normcentral, först på varje rad satt en D1 på 35A, ingen passdel utan säkringen var skruvad direkt mot botten, såg ut som det skulle vara så.

Totala förbrukningen i lägenheten kan knappast vart mer än 16A
D1??? finns de för normcentraler? och finns de öht. i 35A????
 
Jag skulle tro att det var en Neozed säkring. Storlek D02 om den var 35A annars D01, men de är lite ovana för våra ögon.
I Tyskland är de inte ovanliga som huvudsäkring före centraler odyl precis som mrfrenzy observerat.
Och ingen passdel mot skenan i botten på det sätt som vi är vana vid från Diazed heller.
 
Där ser man, jag tyckte det var väldigt likt en D1 iaf, jag tänkte direkt på electrocuted när jag såg det ;)

Det är en vanlig dinmodul som tar upp 1,5 platser.
 
mrfrenzy skrev:
Där ser man, jag tyckte det var väldigt likt en D1 iaf, jag tänkte direkt på electrocuted när jag såg det ;)

Det är en vanlig dinmodul som tar upp 1,5 platser.
hehe... ja nu blev man väldigt nyfiken!!! en diazed2 tar ju 2.5 moduler, jag har hittils en sån i min normcentral, men en till kommer installeras, men jag skulle inte haft nåt emot att spara lite plats! 5 vs 3 moduler är ju lite skillnad.
finns de för 16A säkring också?? jag är mycket sugen på om nån kan förklara mer och kanske tipsa var man kan köpa de? kanske finns i sverige?
har hört talas om neozed men vet inte hur de ser ut...
 
Som vanligt finns nästan allt på Elektroskandia, sök på neozed så finner du säkringar och passdelar från 6A till 100A.
Hos Voltus finns säkringshållare från 1,62 € :)
 
där stod det iofs att de hade passdelar till neozed, och enligt GK100 skulle det inte vara passdelar i den typen.. men det var inga bilder:(
 
Du kan ju lika gärna ta en ordinär DI om du bara behöver 16A, Neozed D01 2-16A, D02 20-63A och D03 80-100A.

D01 är 11mm diameter och D02 15mm så de är verkligen nätta men om du inte ska skapa förvirring håll dig till DII eller i "värsta" fall DI vid installationer i Sverige.

I Siemens katalog Beta för lågspännings installationsprodukter kan du hitta allt du önskar i detta gebit.
http://www.siemens.se/BU/AS/Insta/doc/Katalog_ET_B1_2007_sv.pdf

Det är inga passdelar med gänga i skenan utan passringar istället, dessa bygger inte på längden så man kan köra utan dem och inte som vid Diazed med några 50-öringar i propphuven.
 
Redigerat:
GK100 skrev:
Du kan ju lika gärna ta en ordinär DI om du bara behöver 16A, Neozed D01 2-16A, D02 20-63A och D03 80-100A.

D01 är 11mm diameter och D02 15mm så de är verkligen nätta men om du inte ska skapa förvirring håll dig till DII eller i "värsta" fall DI vid installationer i Sverige.

I Siemens katalog Beta för lågspännings installationsprodukter kan du hitta allt du önskar i detta gebit.
[länk]

Det är inga passdelar med gänga i skenan utan passringar istället, dessa bygger inte på längden så man kan köra utan dem och inte som vid Diazed med några 50-öringar i propphuven.

tack för infon, det som lockade mig var att de endast bygger 1,5 modul i din-skenan jämfört med D2 som bygger 2.5.
D1 finns välinte för dinskena ens...
detta är bara en avsäkring av matningar till lillstugor så de kommer i princip aldrig gå sönder, det sitter dvärgbrytare i stugorna som brukar gå först. så köper jag ett 5-pack säkringar så räcker det i många år, så att Neozed inte finns på Coop är inget berkymmer..
 
Redigerat:
Om du nu har dinskena i centralen som matar lillstugan varför inte använda en automatsäkring med lämplig karakteristik?
 
mrfrenzy skrev:
Om du nu har dinskena i centralen som matar lillstugan varför inte använda en automatsäkring med lämplig karakteristik?
för att det sitter dvärgbrytare i stugorna och 2 dvärgar i serie ger ingen bra selektivitet vid kortis.
 
Det finns numera dvärgbrytare med bra selektivitet.
Titta i den här tabellen tex på Hager

Här beskrivs den teoretiska bakgrunden

Det finns tillochmed dvärgbrytare med så bra selektivitet att dom passar som mätarsäkringar (sid11)
 
ja jag vet, men jag vill inte lägga ut så mycket pengar, duger fint med malmbergs för min del. enbart JFB's köper jag hager, för att vara på säkra sidan s.a.s.
 
Det är ju viss skillnad mot att säga att det inte finns några dvärgbrytare med selektivitet och att säga att det finns inga Malmbergs dvärgbrytare med selektivitet därför köper jag hellre Diazed.

Det är givetvis ditt val men kanske lite elakt att felinformera forumläsarna.
 
jaja ok... sorry...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.