Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
fsn: Det står dig ju totalt fritt att Googla precis hur mycket du vill och försöka påvisa något samband mellan mig och Heda. Vill du slösa bort tid så gärna för mig. Det konstiga är att det finns personer som inte kan förstå att man kan tycka annorlunda än de, utan att misstänka att de har något hemligt motiv till det. Då måste jag alltså på motsvarande sätt tro att du är Per Kylstens doktorand bara för att du tycker som Per, eller vadå?

Vad gäller den där "oberoende experten", på vilket sätt menar du att denne expert är oberoende? Har inte experten anlitats av Per Kylsten? Då är han väl knappast oberoende? Jag trodde det var det första kriteriet för att diskvalificeras som oberoende att man blivit anlitad av den ena parten ifråga? Om jag hade anlitats av Heda för att göra motsvarande beräkning, hade du då kallat mig oberoende? Det är verkligen ett konstigt resonemang du bedriver. Dessutom så är väl denne "obereoende expert" närmast att betrakta som kollega till Per Kylsten då väl Per arbetar på Södertörns Högskola och experten ifråga på KTH, den ene som docent och den andre som professor. Då kan man ju fråga sig hur obereonde DET är när du på samma gång vill försöka hitta något samband mellan mig och Heda?

Det är väl ingen som har ifrågasatt att det är mögel i Pers bostad och inte heller att det befinner sig där det är som kallast vid köldbryggor. Men på vilket sätt har DU eller någon annan bevisat att detta beror på ett fel som Heda har begått? Det kan utgående från den information som vi har fått här i forumet precis lika gärna vara Per som har gjort fel som byggherre. Har Per uppvisat något kontrakt, offert eller liknande från Heda där det klart framgår att de har utlovat ett genomsnittligt U-värde på den TOTALA väggkonstruktionen på 0,22 (eller vad det nu var han hävdade)? Nej, det har han inte. Jag uppmanar Per att uppvisa ett sådant dokument om han har det.

Sedan det faktum att Heda bara skrivit ett enda inlägg här hedrar dem och inger mig ökat förtroende för dem. Det är det enda sättet att bemöta den hör typen av "debatter" i forum. Vad menar du att de annars skulle göra? Vara här i forumet och argumentera med en rättsprocess i bakgrunden? För att dessutom riskera att när som helst slängas ut av våra kära forum-ägare? Minns ni den där företagaren med vindkraftverken (Hannevind?)? Han försökte ju bemöta kritiken genom upprepad argumentation i forumet för att helt plötsligt stängas av när det började hetta till (har inga synpunkter i den frågan, så börja ingen debatt om vindkraftverk nu). Det är väl självklart att det inte finns något för ett företag att vinna på att hålla på och argumentera i ett forum som det här?

Varför jag har större förtroende för Heda än Per? Det har jag ju redan redogjort för. I flera fall har jag märkt att Per undviker att diskutera faktorer som inte ger honom fördel (t.ex. ventilationsaggregatet som han fortfarande inte har visat uppfyller Boverkets krav, vilket gjort mig mer och mer övertygad om att sanningen är att det INTE uppfyller Boverkets krav). På Pers hemsida så står det fortfarande att utomhustemperaturen vid IR termografin var -3 grader utan att på något sätt förklara varför byggnadsdetaljer utomhus och snön är väldigt mycket kallare. Per flexar på sanningen på ett sätt som inte inger mig förtroende och ändå är det han som gång på gång har beskylt Heda för att ljuga.
 
Redigerat av moderator:
Man ska aldrig behöva bevisa sin oskuld ;)

Värmekamera kan visa lägre temperaturer på ytor som snabbt avger värme om tempen är påväg neråt. Detta _VET_ jag eftersom jag äger en IR-kamera. Sen kan ju herr kylstens termometer vara felvisande också eller utefter väggen och då påverkas såklart dess mätförmåga. Detta kan bara Kylsten bringa klarhet i (ange hur referenstempen uppmättes).

Vad jag kan se är att termografin oavsett om innertempen är 20 eller 15 grader är helt åt fanders. Jag med 60 år gammalt hus har inga ytor som är i samma region som Herr Kylstens. Några grader hit eller dit spelar då ingen roll i sammanhanget.

Skulle heller aldrig godta att isoleringen är 1/4 av den utlovade dock skulle jag aldrig stämma, men det har med rent sunt förnuft & låg tilltro till rättsväsendet att göra.
 
ridax skrev:
Har Per uppvisat något kontrakt, offert eller liknande från Heda där det klart framgår att de har utlovat ett genomsnittligt U-värde på den TOTALA väggkonstruktionen på 0,22 (eller vad det nu var han hävdade)? Nej, det har han inte. Jag uppmanar Per att uppvisa ett sådant dokument om han har det.

från hedas sida

"Excellent isolering


U-VÄRDEN

U-värdet rakt igenom den vägg vi levererar är ca 0,19 W/m2K vid standardtjocklek (320 mm) inklusive köldbryggor vid betongpelare."

är väl visserligen de "nya" väggarna men nog uppfattar man det som att de ska vara bra isolerade?
jag tror jag har något högre värde på mitt uppmurade stenhus med isoleca men jag gissar på att jag hamnar på ca 5000 kwh i uppvärmning o varmvatten på 200m2 med bergvärmepump. vad blir det i energi som huset fått? cop 4 eller nåt va, 20000 kwh då ungj.


en sak ja undrar är gipsskivorna som verkar skruvade direkt mot plåtarna i väggen. är det plast däremellan iaf? köldbryggorna lär ju bli rätt fuktiga om det är plåtar eller?
då vore det inte konstigt om de möglar med massa fuktiga plåtar i väggen?

mvh daniel
 
D
Jovisst, men de skriver ju inte att det inkluderar alla möjliga köldbryggor som Pers oberoende expert har räknat på. Det står ju bara att det är U 0.19 inklusive köldbryggor vid betongpelarna som är en del av elementet och inte köldbryggor som uppstår i samband med förankring av elementen i andra byggnadsdetaljer (i alla fall som jag uppfattar det). Om man tittar på t.ex. Finjas hemsida så har de ju inte heller uppgivit några U-värden som inkluderar skarvar MELLAN elementen utan U-värde för själva elementet.
 
F
Ridax: Jag vet att det står mig fritt att Googla skiten ur dig men jag avstår från det då jag är helt övertygad att du har rätt, dvs jag kommer inte att hitta nåt samband mellan dig och HEDA. Min fråga var om du kan bevisa att du inte har nåt ekonomiskt eller personligt intresse öht i HEDA?

Håller med dig att det bara kan skada HEDA att ge sig in i en debatt här vilket dom antagligen insåg själva. Det jag inte förstår är att du baserat på ett nedlåtande inlägg från HEDA helt utan verifierad data (vilket verkar väldigt viktigt för dig) "tycker att Heda inger mer förtroende"

Jag är naturligtvis inte Pers doktorand. jag vet faktiskt inte vem han är öht, hade inte hört talas om honom innan jag läste denna tråden (på den punkten verkar du dock väldigt insatt). Jag har dock inga bevis öht på att det är så och jag betvivlar att du kan googla dig fram till nåt svar heller..... ;)

Lämna tolkningen av bevisen till tingsrätten och hoppas att dom har kompetens att ta rätt beslut.
 
D
fsn skrev:
Det jag inte förstår är att du baserat på ett nedlåtande inlägg från HEDA helt utan verifierad data (vilket verkar väldigt viktigt för dig) "tycker att Heda inger mer förtroende"

.
.
.
Lämna tolkningen av bevisen till tingsrätten och hoppas att dom har kompetens att ta rätt beslut.
Du har missuppfattat, det är inte Hedas inlägg som gjort att mitt förtroendet för dem har ökat, utan Pers inlägg som gjort att förtroendet för honom sjunkit. I flera fall har Per påstått att Heda ljuger (t.ex. när det gäller ventilationen), men när man sedan har frågat efter data för att kunna göra korrekta beräkningar för att avgöra att så är fallet, så får man inget svar. Många av de uppgifter Per lämnar tänjer väldigt kraftigt på sanningen. Per har själv tilllstått att han gjort allvarliga beräkningsfel vid byggandet och bygglovssökandet. Det är sådana faktorer som gjort att mitt förtroende för Per är lägre än för Heda.

Sedan kan man ju alltid fromt hoppas på att tingsrätten kommer till ett korrekt beslut, men tillåt mig betvivla detta starkt. Ett system där politiker skall sitta och döma i frågor som de är totalt inkompetenta till har inte mitt förtroende...
 
v-g skrev:
Värmekamera kan visa lägre temperaturer på ytor som snabbt avger värme om tempen är påväg neråt. Detta _VET_ jag eftersom jag äger en IR-kamera.
Värmestrålningen som faller in i en värmekamera beror endast

Ytans materialegenskaper (emissivitet)
Ytans temperatur
I ytan reflekterad omgivningstemperatur x (1-emissiviteten)
Luftens temperatur, fuktighet och avståndet.

Om temperaturen är på väg upp eller ner spelar inte in. Effekten du iaktagit beror troligen på reflekterad strålning från en kall himmel när molnen dragit bort eller något liknande.

Rent allmänt kan man säga att absolut mätning med IR-kamera är något som få användare behärskar. Relativa mätningar på ytor av samma eller liknande material är därimot tämligen enkla att utföra med ett hyfsat resultat.
 
Mögel på sw-element på grund av dålig ventilation hade vi i vårt fika rum på jobbet.
Möglet upp kom i hörnen och längs fönsterna där det var sämst isolerat. tog mellan ett år till 2år innan det kom fram
Var bara att riva väven och sanerar.
 
All heder åt Ridax som orkar med att ta en diskusion fast det är i stort sett meningslöst...

Kul att det finns lite folk på detta forumet som vill ta en seriös debatt och inte bara dunka rygg :)
 
Smile: Kan bara hålla med. Oavsett vem som har rätt i sakfrågan så är det synd att det skall bli personangrepp så fort någon vill föra en debatt på ett konstruktivt sätt. Jag struntar fullständigt i vem som har rätt eller fel här, men jag har fått stor respekt för ridax som har haft bra svar på all kritik,för en väl underbyggd diskussion med mera.
Jag kan också förstå hans resonemang eftersom de enkla frågor han ställt inte bemöts med ett rakt svar från Per. Tycker det är bra att någon med kunskap i ämnet kan debattera och föra en disksussion, stå på dig Ridax för du gör ett bra jobb.

Per: Jag menar definitivt inget illa mot dig och jag hoppas absolut du får allt ersatt/fixat om det visar sig att du har rätt i sakfrågan. Jag vänder mig mer till alla i tråden som hoppar på ridax som i mina ögon bara för en saklig och bra debatt.
 
Nu har jag rensat bort ett par inlägg som innehöll personliga påhopp. Jag kommer att stänga den här tråden om ni inte för en saklig debatt.
 
Är lite kluven i vem som har rätt ! MEN det viktiga med ett bra forum är att det finns tvåvägs info och inte bara att en person kan klanka på ett företag.Man måste vara två för att bråka och inte sällan brukar båda ha varsin del i varför det blir konflikt.
Vad jag tycker är viktigt att se på är att man måste ha i åtanke att Heda omsätter över 130 miljoner och har över 80 anställda enligt allabolag.se ,min känsla av Per´s inlägg är att han vill framhäva att inte Heda vet vad dom sysslar med,men det ser alla är fel när man kollar på bolagets siffror.DOM är en seriös leverantör av betongelement,och dom vet vad dom levererar och säljer.
Jag tror att Per inte insåg vilket hus han byggde förrän det var försent.

All heder åt Ridax som vågar stå emot forumets drev.
All heder till Per som svarat sakligt och vänligt till alla,men jag tror att det vore klokt att inte skriva mer på detta forum för det du skriver och det ev du skrivit fel kommer garanterat Heda använda i rätten mot dig.
 
koffa skrev:
U-värden är ju givetvis intressant men det som är viktigt är ju hur hela huset fungerar.
.
ja, det är bra att få veta att man inte alltid får det man har väntat sej. U-värdet för en fönster mätts på ett fönster med standardmått och samma fönster blir sämre/bättre beroende hur man ändrar storleken på fönsterrutan. U-värde på en vägg mätts tydligen också på ett viss sätt som kan vilseleda om man glömmer bort köldbryggor.
Undrar hur resultatet blir när man sen ska energideklarera ett hus i verkliga livet ?
Det kan bli minst sagt komplicerat ...
gaia
 
ferd123:Företagets storlek har inget med slutproduktens funktion att göra. Även stora företag som Volvo, Ericsson, Electrolux och Nokia har alla släppt dåliga produkter som "rättats" till i efterhand. Visst de borde ju ha resurserna för att kvalitetssäkra men vem förrutom HEDA vet hur det är utvecklat och testat?

mycke_nu:Du har helt rätt men resultatet ÄR detsamma dvs IR-kameran visar lägre temp än utetempen. Hur den visar det vet jag inte men det du säger låter troligt.

Fast i det sammanhanget det diskuterades spelar det ju trots allt ingen roll.

IR-kamera är ju ett verktyg som alla andra och dess indikationer ska ju verifieras på andra sätt innan man tex bilar upp ett golv e.dyl. Och jotack jag vet att det är smådrygt med absoluta värden med kameran. För att få köra profesionellt krävs 2dagars kurs.
 
F
koffa skrev:
Intresseant debatta detta.
Tråkigt med ett dåligt resultat för .
Tråkigt med dålig reklam för Heda.

Det som är intressant är hur långt ansvaret sträcker sig för en leverantör av husdelar.
Vart går gränsen mellan materialleverantör och entreprenör.

U-värden är ju givetvis intressant men det som är viktigt är ju hur hela huset fungerar.

Själv är jag bara kunnig på fuktproblem som härrör från grunden och det är ju en hel del fukt som ska ur en betongplatta innan man kan bygga klart.
Kan inte Per visa hur detta skötts så kan han inte lägga fuktproblemen på väggleverantören.

Men ändå lycka till , hoppas det reder sig utan att det kostar så mycket oavsett vem som skall betala.
Borde inte fuktproblem som beror på en dåligt uttorkad platta i första hand märkas på pinsamt vågiga parkettgolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.