kricken_ skrev:
Iofs skulle väl miljön kanske må bättre av en fläktstyd panna med keramik iaf när dom är perfekt inställda och helt nya som vid typ sp:s tester.
Pannorna är inte nya vid SPs tester.
Vad har du fått det ifrån?
 
Totalt sett är nog inte baxi så miljömässigt överlägsen.
Stor vatten volym och mycket keramik = stora uppstarts förluster.

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktablad/artprovning.pdf

Här står det att 70-90% av utsläppen kommer i uppstarts fasen och ner eldnings fasen och dessa faser mäts inte.
Alltså borde en panna med lite keramik och liten vatten volym totalt sett ha bättre miljövärden men den kommer att ha ostadigare värden vid drift än tex baxi.
Men enligt denna länk så är ju dagens miljö tester inte mycket att hänga i granen.
 
Redigerat:
kricken_ skrev:
Totalt sett är nog inte baxi så miljömässigt överlägsen.
Stor vatten volym och mycket keramik = stora uppstarts förluster.

[länk]

Här står det att 70-90% av utsläppen kommer i uppstarts fasen och ner eldnings fasen och dessa faser mäts inte.
Alltså borde en panna med lite keramik och liten vatten volym totalt sett ha bättre miljövärden men den kommer att ha ostadigare värden vid drift än tex baxi.
Men enligt denna länk så är ju dagens miljö tester inte mycket att hänga i granen.
Nu entligen fattar jag varför panntillverkarna vill så gärna stoppa så mycket av keramik i sina pannor - det ger bäst resultat vid tester :). Undrar hur en Gaselle med gjutjärnroster klarade tester i så fall?

Nu när vvb är bortflyttat från pannan så kan pannvattenvolym minskas något också ...
Eldstaden skall hellst inte kyllas ner ( hög förbränningstemp) och vattenuppvärmning pågår egentligen ej runt eldstad men runt rökrören. Det känns att våra pannor på något sätt är ej byggda för eldning mot tank men bara gamla modeller som anpassades från en överförbränning till underförbränning så gott det gick... och man ska bara vara taksam att vedmagasin blev något större :).
Vår Atmos är av den äldre typen med minimal keramiksats och rymlig vedmagasin jämfört med andra pannor jag känner till. Den har sina fördelar när man är en vedeldare... och Baxis verkningsgraden hinner vi nog ikap med snabba uppstarter :).
gaia
 
Nej det märks att pannorna är optimerade för testet och inte för miljön.
Konstigt att man måste ha en panna som är optimerad för låga utsläpp när den släpper ut som minst i tätort.

Skulle vara intressant att se hur mycket det skiljer mellan gammal överförbrännings teknik och dessa moderna pannor i utsläpp sett över hela eldningen.
 
Redigerat:
Jaha då kanske det inte är värt att lägga extra pengar på en Atmos gse kontra en vanlig SF med mindre keramik. Mycket intressant. Kan det vara så att pannor typ Atmos gse och baxi mf bygger sina pannor enbart för att klara tester bra och inte vara en optimal produkt till konsumenten.Sorjligt i så fall. Men visst jag titta själv mycket på verkningsgrad när jag köpte. Testerna är viktiga försäljningsargment.
 
aprilia-tobbe skrev:
[

Jo men jag tänker såhär. Energirik ved som bok ek björk ger hög effekt = mycket rökgas med hög hastighet .
Lättare ved ger mindre effekt trotts att man bör öka primär luft och därmed mindre rök.
Hur mycket det skiljer mellan björk och bok vet jag inte.Troligen inte mycket,men det är inte samma brännsle i alla fall.
Möjligt att jag gör någon tanke vurpa här iofs.
Jag sitter och funderar på det här... borde inte rgt öka eller minska beroende på vilken vedsort man använder då?
Men det kanske den gör har aldrig kollat de.


klippt från nenet.se
Vedens energiinnehåll bestäms av flera faktorer: Vedmassans energi, vilket kan variera mellan björk (tät), al, gran, tall osv. Räknat per kg är vedens (obs endast ved, inget vatten) nästan densamma ca 19 000 kJ/kg torrsubstans oavsett vilket trädslag det än kommer ifrån. Vedpärmen från Novator säger följande siffror:
Tall 18 710 - 19 290
Gran 17 96 - 19 020
Björk 17 410-19 130
Asp 18 500
Al 18 700
Bok 18 400
Ek 18 400 samtliga kJ/kg torrsubstans


Vid samma drag och samma rgt borde rimligtvis rökgasmängden vara oförändrad.
Om jag eldar gran så får jag ju stoppa in flera gånger men räknat per kg så blir det samma mängd energi som när jag eldar björk fast jag stoppar in färre liter.

Fast brinn tiden är ju den samma, energi går ju inte att förstöra endast omvandla så det borde ju inte göra någon skillnad.

Hoppas att det finns någon som är mera påläst som kan hjälpa oss i denna fråga.:)
 
aprilia-tobbe skrev:
Jaha då kanske det inte är värt att lägga extra pengar på en Atmos gse kontra en vanlig SF med mindre keramik. Mycket intressant. Kan det vara så att pannor typ Atmos gse och baxi mf bygger sina pannor enbart för att klara tester bra och inte vara en optimal produkt till konsumenten.Sorjligt i så fall. Men visst jag titta själv mycket på verkningsgrad när jag köpte. Testerna är viktiga försäljningsargment.
Man får ju verkligen hoppas att det inte är på det viset.
Då faller ju alla argument för att köpa en "värsting".
Det här är en av anledningarna till att jag har tjatat om denna keramik för jag har gjort väldigt mycket olika tester i min viadrus för att öka verkningsgraden.
Bla så har jag isolerat precis hela pannan med keramik och visst jag fick en fin förbränning men uppstarten tiden på pannan fördubblades och ved förbrukningen minskade av den anledningen inte nått.
Men pga att man inte har något rökgas instrument så har alla tester tagit en väldig tid att utvärdera.
Nu kör jag pannan helt omodifierad och förbrukar ingen mer ved snarare mindre.

Så det är väldigt många olika aspekter att väga in i detta med förbränning och konstruktioner.

Men har skrivit det förut och nu igen det är bara att gratulera pann tillverkarna för en effektiv marknadsföring.

Visst skall man väga in bekvämlighets faktorn då finns det nästan inte något annat val än en panna med stort ved utrymme och sug fläkt och som bekant är alla dessa utrustade med keramik.

Nu svävade jag iväg men ju mer man lär sig desto mer frågande ställer man sig till alla dessa pann tillverkar sanningar.
 
Vid samma drag och samma rgt borde rimligtvis rökgasmängden vara oförändrad.
Om jag eldar gran så får jag ju stoppa in flera gånger men räknat per kg så blir det samma mängd energi som när jag eldar björk fast jag stoppar in färre liter.
Jag har erfarenheten att det tar lite längre tid att värma min tank med gran än tex med ek och björk och därmed drog jag slutsatsen att eftersom det tar längre tid så blir det mindre liter rök per minut och därmed skulle verkningsgraden teoretiskt kunna öka. Men detta kanske är en egenskap som gäller min panna. Vore kul om någon med STORT vetande kunde bringa klarhet.
 
aprilia-tobbe skrev:
Jaha då kanske det inte är värt att lägga extra pengar på en Atmos gse kontra en vanlig SF med mindre keramik. Mycket intressant. Kan det vara så att pannor typ Atmos gse och baxi mf bygger sina pannor enbart för att klara tester bra och inte vara en optimal produkt till konsumenten.Sorjligt i så fall. Men visst jag titta själv mycket på verkningsgrad när jag köpte. Testerna är viktiga försäljningsargment.
Visst, verkningsgraden säljer bra ! Vi tyckte vi går ner en klass när vi valde den keramikfattiga Atmos före Baxi. När man är helt utan erfarenhet och ska välja sin första panna så stirrar man sej blind på dom data som är tillgängliga och så blir det automatiskt mycket fokus på procenten :). Man vet ju inte vad vattenvolym kan betyda i praktiken och man har ju inte mycket att gå efter som man begriper . Vedmagasin var ju viktig för oss för vi viste fördelen med förugnen och gjutjärn letade jag efter också för att slipa eller minska keramikandelen.

Måste säga att den Atmos 40 SF köpt 2005 vi har är otrolig lätt- och snabbstartat. Inom ca 15 min vrider man på fläkten från start- till driftläge när panntemp passerat 40 grader. Sen går pannan upp över 80 grader halv timme efter man har tänd en tändsticka. I brännkammare ligger det en keramikklump som ser ut som ett hustak och uppskattningsvis kanske bara är 1/5 del av den keramikvolymen som Baxi och dom nya Atmos har på samma ställe. Röken blir grå när man startar men övergår snabbt i vitt ånga så jag hoppas att vi klarar miljökraven :).
Det var ingen dålig köp trots att man var nybörjare ....men det var mer tur än kunskap som avgjorde :). I stället för att reglera fläktens kapacitet har pannan en gammal enkel lösning med en tilluftsreglering som minskar /ökar tilluften beroende på pannvattens temp. så den inte skenar iväg över sin kapacitet eller kvävs i onödan av en fastställd luftflöde. Vet ej hur mycket det hjälper men vi har aldrig upplevt behov av en dragbegränsare. Vi eldar nu med grovhugget vedbod-torkat 20-25cm ved och det är slut med övertändning och rökpuffar som vi haft i början med finhugget och pannrumstorkat ved. Det kanske sänker verkningsgraden något men vad gör man inte för mindre jobb vid klyvning och rökfritt pannrum :).
Vi vill ju hellre ha en problemfritt vedeldning än något kubikmeter ved per år i besparing :).
gaia
 
Måste ju säga att du är en klok man/kvinna gaia för iaf när man som jag själv skall klyva 10-11m3 fub med björk ved så märker man ingen skillnad om det är 1m3 hit eller dit den helgen är ändå vikt till ved hantering :) så om jag står där 30min mer eller mindre spelar väldigt lite roll.

Jag har alltid varit av den uppfattingen att en panna med jätte hög verkningsgrad är ingen skänk från ovan.
Tyvärr så har jag på dessa forum alltid fått försvara den panna jag köpt för att de flesta som köpt en annan panna tycker att viadrus är skit även fast de flesta inte en sett en.
Man är en jävla miljö bov som har en sådan panna med låg verkningsgrad, ibörjan trodde jag på allt detta DRAVEL men sedan stötte jag på olle45 det är en väldigt kunning man som lärde mig hur man skall elda dessa pannor.
Och sett över hela eldningscykeln så är inte dessa värsting pannor effektivare än ens en MILJÖBOVS VIADRUS.
Jag har gång på gång varit frågande till detta med att fylla pannan med keramik för att uppnå fin förbränning och tyckt att det skall bli stora förluster men hela tiden blivit nerröstad att jag har fel.
Då måste jag säga att det känns skönt att ett av sveriges största testföretag även upptäckt detta.

Ta nu inte detta fel ni som köpt typ baxi pannan ni köpt är långt från dålig men den är ini helvetes långt från den skänk från ovan som ni alltid påtalat för oss viadrus ägare att den skall vara.

Visst viadrus har sina nackdelar men skulle jag köpa en panna idag så skulle jag leta efter en panna som är lätt eldad och har skaplig total effektivitet och med det menar jag liten vatten mängd och lite keramik den pannan spöar en baxi eller annan panna med mycket keramik och tämligen stort vatten innehåll varje dag..
 
Redigerat:
Kunde inte skrivit det bättre själv!Ja är stolt över dig kricken:)
 
Redigerat:
Det låter som när grannen känner sig tvungen att förklara hur bra hans gamla skrotbil är. Eller surt sa räven :)
 
Har ingen skrot bil men kan du förklara för mig vad jag skulle vinna på att köpa mej en mercedes iställetför att komma med en massa lösa påståenden.
Men det är väl kanske lite jobbigt när man profilerat baxi typen av pannor som det bästa gud gjort och insett att så var inte fallet.

Blir så jävla irri på alla försäljare på detta forum... kom nu med ett vettigt inlägg varför baxi eller någon annan panna med mycket keramik å vatten är bättre.. nu när det fram kommit att era tidigare argument har fallit???

Men det är väl klart äfab har väl fel liksom jag själv.. vad vär det för verkgrad du hade på din värstig panna matss?? minns att du hade en tråd om det men ids inte leta efter den nu..

Men en sak kan vi ju alla vara överens om baxi är bäst allt annat är skit.. och även om en viadrus skulle sparka baxis röv även på miljön så är det väl så.. iom att vi skall väl ändå tro på försäljarna och tillverkarnas reklam..


Är hittils inte överbevisad kan faktiskt inte säga annat än att jag skulle bli glad om jag vart det.. utvecklingen kan ju inte ha stannat.. för överförbränning är ju helt ute eller hur var det nu??

Du kan ju skicka det som en offert skall med glädje betala och även bidra med min ringa kunskap när du ser att baxis färg börjar flagna..
 
Redigerat:
Tycker egentligen inte om att uttrycka mig på detta vis som jag gjorde i mitt ovanstående inlägg.. Men när det kommer svar som i brist på innehåll skall skall försöka trycka ner publicisten så blir jag förbannad..
Så kontentan blir överbevisa mig förfan.. det finns ju inget bättre än dessa premium pannor.. lustigt att användarna typ aprilla-tobbe är mera ödmjuka till sin panna än försäljarna typ matss.. hur kan det komma sig?..

Jag har min åsikt den är lätt att ändra på det enda som behövs är riktiga fakta.. hittils har ingen presenterat dessa.. jag hoppas dock att någon gör det.. och kom inte med något sp test dessa säger lika mycket om verkligheten som det papper jag nyss torkat röven med..
Den dag någon gör det skall jag byta panna..

Finns sedan förut en tråd på detta forum som på visar det jag vill ha sagt men denna tråd vill nog de flesta av dessa miljö "nissar" glömma men här kommer den ändå..
http://www.byggahus.se/forum/biobra...pp-underfoerbraenning-oeverfoerbraenning.html
Kanske ligger rätt mycket i räddningsverkets tester ändå..
 
Redigerat:
ÄÄh tat lungt kricken!Försäljarn klarade inte av att hålla lögnen vid liv längre!För att inte göra ner sig totalt så tvingas dom ta till såna knep som ironi,humor etc.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.