Hej,

Som totala nybörjare har jag och mina bröder gett oss den på att vi skall bygga en vedeldad bastustuga, och inte helt oväntat så har vi en del frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Jag bifogar en vy från den ritning vi för tillfället har.

Som ni ser tänkte vi ha ett förrum, och den fråga som jag inte lyckats hitta något svar på någonstans är hur man bäst löser ventilationen. På grund av platsbrist så är vi tvungna att ha aggregatet i hörnet vid ytterväggen istället för vid dörren där det borde stå, men eftersom vi har ett förrum och dessutom tänkte göra dörren så tät det går, så hoppas vi att detta inte skall vara ett för stort problem.

Tilluften tänker vi ta in under aggregatet, och frånluften släpper vi ut i motstående hörn (över diagonalen). Det jag förstått från alla instruktioner jag hittat är att tilluft och frånluft bör mynna i samma utrymme (antar att detta har med tryckskillnaden att göra, eller?), vilket inte skall vara några problem att lösa. Så, den stora frågan är, bör man ansluta ventilationen till förrummet, eller direkt ut i det fria? Ut i det fria är såklart enklast, eftersom vi annars får gjuta in en kanal i sockeln som leder tilluften fram till aggregatet, men det är ju också möjligt om man planerar för det i tid.

Slutligen har vi tänkt att sätt två spjällförsedda frånluftsventiler, en uppe vid taket och en under översta laven, så att man kan välja och pröva sig fram vilket luftflöde man vill ha. Är det någon som ser att denna lösning kan medföra några problem?

Som sagt, som nybörjare är jag tacksam för alla tips och förslag!
Hälsningar,
Per
 
  • Bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt på liknande sätt 15m2 fristående med en relaxdel och en bastudel. Tilluften till bastun tar jag utifrån nere vid golvet strax intill kaminen. Frånluften mynnar ut strax under laven genom väggen ut till relaxen.
Har inte hunnit utvärdera hur det fungerar än så länge då jag bara badat en gång och då var ensam... Att få tilluft är inget problem, blåser in ganska friskt genom den ventilen, hur det är vid frånluften har jag inte studerat ännu då det inte är färdigbyggt kring frånventilen och i övrigt i relaxen.
 
Jo, det är så jag skulle föredra att bygga ventilationen också (tilluft utifrån, frånluft till relaxdelen), då det ju blir allra enklast. Har du/ni någon aning om varför många bygginstruktioner hävdar att tilluft och frånluft skall tas från samma utrymme?
Du som också bygger fristående, har du byggt in någon fuktspärr i väggar/tak?
 
Vet inte anledningen till att man skall ha tilluft/frånluft i samma utrymme. Har jag inte haft en relaxdel skulle det ju blivit till- och frånluft genom ytterväggen. I mitt fall ansåg jag mig ha bäst nytta av att få in frisk uteluft och nyttja den värmda luften i relaxen. Skulle tro att det är av större betydelse om du tar till-/frånluft från ett angränsande utrymme inomhus och att det har mindre betydelse när man bygger fristående men det är bara min gissning...

Jag har ingen fuktspärr, något som jag efter förfrågningar på olika håll blivit avrådd att ha när det är fristående. Risken var snarare att fuktspärr skapade problem.

Jag har byggt på följande sätt:
Stomme av 45x95 som isolerats med rocwool. Spikade/skruvade sedan masonite på insidan och en spikläkt för att få luftspalt mellan masonite och panelen. Panelen är liggande. Ger intrycket av ett större utrymme och är i min mening det snyggaste.
Jag har också murat bakom/på sidorna av kaminen för att slippa ha mineritskivor/masterboard med luftspalt mellan som värmesköld mot väggen. I min smak ser det snyggare ut med murning, jag kan ha kaminen endast 50mm från muren vilket sparar plats.

Du kan kika på bilder och följa projektet på följande länk: http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html
 
Men om man gör så att frånluften går in i relaxdelen, får man inte all fukt där då?:confused:

Jag har ut i det fria för jag vill ha ut fukten från bastun efter avslutat bad.

/Kalle
 
Jag skulle gissa att eftervärmen tar hand om fukten efter badet. Går ju att slänga in ett par pinnar i brasan när man går efter avslutat bad...
 
Det lutar nog åt att göra som Thomas_I och ta tilluften utifrån och leda frånluften till relaxen. Mycket fin bastu förresten! Jag håller med om att det blir snyggt med murning bakom aggregatet, funderar nu på att också göra så. När man ändå bygger från grunden, så... Den enda nackdelen kan väl vara att det stjäl lite effekt, har du (Thomas_I) lagt någon isolering mellan den murade väggen och ytterpanelen eller har du lagt läkten direkt på?
 
Kan man bygga som följande, innefrån och ut:

Bastupanel
Liggande spikreglar 21x45 cc600
Stående reglar 45x70, med 70 mm isolering imellan.
Vindpapp
Liggande spikreglar 21x45 cc600
Stående lockpanel



Ske väll inte behövas någon distans mellan vindpappen och de liggande spikreglarna
och imellan spikreglarna och isoleringen bakom bastupanelen?

Och det behövs väll inte vindpapp bakom bastupanelen också?
 
Jag har murat med lecablock bakom kaminen 19x19x59 och sedan slammat dem, enklast och ger en mer rustik känsla som i mitt fall passar bra till golvet av skiffesten. Jag har 50mm isolering på utsidan av lecablocken.
På sidorna av kaminen har jag murat med leca passblock 9x25x59 som även de är slammade. Tror inte att murningen stjäl någon effekt utan att det snarare är en fördel som snyggare och mer effektivt värmeskydd samt att det gör att du kan placera bastuugnen närmare väggen, 50mm i mitt fall med en TYLÖ KL 20

HawkEye ang väggkonstruktion

Jag har byggt min vägg så här sett från insidan

Asppanel liggande 12x65
Spikläkt stående 12x45
Masonite 2,5mm
Väggregel stående 45x95 CC600 (100mm isolering)
Liggande 45x45 CC600 (50mm isolering)
Vindpapp
Liggande spikläkt 12x45 CC600 (utanpå 45x45)
Panel stående 125x25
Lockläkt stående 16x45

Du skall inte behöva någon distans mellan den lilla kontaktyta som uppstår mellan vindpapp och spikregel eller mellan isolering eller spikregel på insidan. Du skall inte ha någon vindpapp inne i bastun men jag har blivit rekommenderad att använda masonite vilket jag också gjort.
 
Redigerat:
perjohn skrev:
Det lutar nog åt att göra som Thomas_I och ta tilluften utifrån och leda frånluften till relaxen.
Jag anser nog att frånluften skall gå direkt ut från bastun. Man skall inte släppa in varm fuktig luft i relaxen. Efter att man har bastat är det skönt att sitta svalt och eftersvettas, även om det är riktigt svalt. Efterhand när man har svalnat ned och om det är kallt i relaxen kan du öppna dörren till basturummet och ta del av den torra eftervärmen. Man skall alltid lägga på några vedpinnar i kaminen när man har bastat klart för att torka ut fukten.
Ja så har jag det i min bastu, och det funkar perfekt.
 
Vart tar du då ut frånluften?
Under laven eller uppe vid taket?

Perjohn, jag skulle råda dig att fundera på att minska på bastun och öka på relaxen.
När jag byggde min bastu så tänkte jag först göra som du, men blev avrådd av en polare, och han hade rätt, man sitter mer i relaxen än i bastun. Dricker pilsner, äter korv och snackar skit.
 
stenen skrev:
Jag anser nog att frånluften skall gå direkt ut från bastun. Man skall inte släppa in varm fuktig luft i relaxen. Efter att man har bastat är det skönt att sitta svalt och eftersvettas, även om det är riktigt svalt. Efterhand när man har svalnat ned och om det är kallt i relaxen kan du öppna dörren till basturummet och ta del av den torra eftervärmen. Man skall alltid lägga på några vedpinnar i kaminen när man har bastat klart för att torka ut fukten.
Ja så har jag det i min bastu, och det funkar perfekt.
I min bastustuga har jag också den lösningen med tilluft i golvnivå och frånluft i taknivå med reglerbart spjäll i bastudelen. Jag vill heller inte skicka het fuktig luft i relaxen. Varmt blir det ändå i relaxen av värmeläckage och "spring" från bastudelen.
 
Är det vanlig board, eller någon oljebehandlad board man ska ha?
 
Jag har kört med vanlig masonite, tror inte att du skall ha oljebehandlad eftersom det är rätt varmt i bastun. Risken är ju att det blir att lukta av den om den är oljebehandlad
 
Några bra tips på ventiler man kan ha då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.