Som info så lade jag in Ubuntu 08.10 på min gamla bärbara, Amd Sempron med 500 MB Ram. Den burken sparkar just nu skiten ur min nya med AMD Athlon, 3GB Ram och Wirus Vista

Inte en baggis direkt men oerhört trevligt med ett OS som man slipper starta om för att man t ex installerar program. Nackdelen är strul med det trådlösa nätverkskortet och att jag inte kan köra Sketchup under Wine.

Sen är jag mer än trött på MS's trams med olika versioner, vore bättre om de tog fram en version som fungerar istället.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Sen är jag mer än trött på MS's trams med olika versioner, vore bättre om de tog fram en version som fungerar istället.

/Kent
XP?
 
Canuto skrev:
Har i dag försökt på tillverkarnas sajter men de skriver bara att 64 bit stöds inte.
Vad skall man då ha 64 bit till?
Då är det ju sämre än 32 bit!
Verkar ju helgalet!
Att försöka köra 64-bit på en befintlig dator med tillbehör,
där man är beroende av drivrutiner, är ingen bra idé. Av någon anledning känner sig Microsoft tvingade att få drivrutinerna inkompatibla mellan alla sina operativsystem.

64-bits-versionerna är mest lämpade för servrar eller desktop-system som ska köra speciella applikationer som behöver mycket minne.

För hemmabruk rekommenderar jag 32-bit XP eller möjligen 32-bit Vista.

/Hasse
 
Snailman
64-bit är väl sämre på ungefär samma sätt som en formel-1 bil inte är det bästa på vanliga landsvägar....

jag kör vista 64 bitars, och det jag upplevt är väl att webkameran saknade drivrutiner, och att man ibland får vänta nåt halvår extra på att det ska komma en 64 bitarsversion av nåt cadprogram... DV kameran har jag förlagt nånstans så den har jag inte provat med Vista ännu (tror jag)

angående xp (32) så körde jag det ifrån att det kom ut på markanden, och då var det mycket värre med drivrutiner och annat än vad det var med vista -64

och de flesta tyckte man var tokig som körde xp, andra som provat bytte tillbaka till det de hade innan...
 
snickarboden skrev:
Som info så lade jag in Ubuntu 08.10 på min gamla bärbara, Amd Sempron med 500 MB Ram. Den burken sparkar just nu skiten ur min nya med AMD Athlon, 3GB Ram och Wirus Vista

Inte en baggis direkt men oerhört trevligt med ett OS som man slipper starta om för att man t ex installerar program. Nackdelen är strul med det trådlösa nätverkskortet och att jag inte kan köra Sketchup under Wine.
Ja, som gammal linuxanvändare kan jag bara hålla med. Man slipper dessutom (i stort sett alla) problem med kompatibilitet mellan 32/64-bitarsversioner. Jag kör själv 2 x 64-bitars + 4 x 32-bitars Ubuntu utan några problem. De fåtal "stängda" drivrutiner/apps där det gör skillnad (t ex Nvidias binära drivrutin och Adobes flashplugin) finns i både 32-bitars och 64-bitarsversioner så jag upplever inga problem idag (och annars så finns det bra stöd för 32-bitars apps i 64-bitars OSet). Den enda smolken i bägaren är att man inte på ett smidigt sätt kan uppgradera från 32-bit till 64-bit, men det får man väl helt enkelt lära sig att leva med.
 
anaitis skrev:
XP?
Själv råkar jag alltid ut för "bit rot" dvs att XP "ruttnar" efter sex mån - ett år eller så och måste installeras om för att få vettiga boottider eller för att uppgraderingar skall gå att installera osv. Måttet rågat på två datorer senast förra veckan. Och då är den ena av dessa väldigt lite använd.

Linux kan man använda (dvs också installera program o dyl) utan några problem år ut och år in. (Ja, viss "bit rot" sätter in även när man administrerar linux över tiden, men åtminstone en storleksordning långsammare än under XP).
 
Följande fungerar nu inte på min dator med Vista 64 bit:
Panasonic DV kamera
HP 9300 skrivare
Nikon Coolscan 4000 ED
Canonscan 1200U flatbed
Skall jag få 64 bit att fungera får jag köpa nya grejor för c:a. 30 000 kr!
Helt sjukt att 64 bit är så inkompatibelt!
Alla dessa grejor fungerade med 32 bit Vista.
Nu byter jag OP system.
Någon som vill köpa mitt 64 bit Vista Home Premium?
Fortfarande inte aktiverat! (20 dagar kvar!)
 
Canuto>Vad skulle hända om du istället för att slänga ut Vista 64 lägger in VirtualBox och under den lägger in Vista 32? http://www.virtualbox.org/

Jag har ingen aning om det funkar men jag tänkte lägga lite tid på att leka med den ikväll, vill se lite om jag kan få antingen Ubuntu eller OpenSolaris att köra på min vanliga burk.

Skälet jag testar är för att se om t ex Solaris kör på denna burken, Ubuntu har lite strul tyvärr men jag lägger gärna lite tid för att kunna kasta ut Windows, i alla fall som host.

Wirus XP är inte ens ett alternativ, med tanke på att jag har Ubuntu på sambons burk nu så byter jag inte ner mig *S*

/Kent
 
Snailman
Canuto skrev:
Följande fungerar nu inte på min dator med Vista 64 bit:
Panasonic DV kamera
HP 9300 skrivare
Nikon Coolscan 4000 ED
Canonscan 1200U flatbed
Skall jag få 64 bit att fungera får jag köpa nya grejor för c:a. 30 000 kr!
Helt sjukt att 64 bit är så inkompatibelt!
Alla dessa grejor fungerade med 32 bit Vista.
Nu byter jag OP system.
Någon som vill köpa mitt 64 bit Vista Home Premium?
Fortfarande inte aktiverat! (20 dagar kvar!)
här kanske lösningen för din DV kamera står...

http://support.microsoft.com/kb/927827/en-us

Här verkar lösningen på din filmscanner stå (längst ner på sidan)

http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=59380

om du inte vill köra vuescan istället så fattar jag det som att man ska installera det först och sedan så kan man installera niconscan 4 men då ska man avmarkera att installera drivarna för 5000ed
 
Redigerat:
Nu kan jag tyvärr inte licensreglerna för hemmaversionen men du har installationssupport från MS och jag tror även att du kan få en 32 bit skiva mot hanteringskostnad om du ringen dem och redogör för ditt probblem. Det har gått tidigare i alla fall.
 
Var och en gör som man vill, just nu kör jag i alla fall Ubuntu under VirtualBox under Wirus Vista.
Det jag däremot inte vet än är hur just drivrutiner funkar om de nu inte funkar under det överliggande os'et.
Förhoppningsvis får jag svar på det när jag fått in Wirus 2000 på min Ubuntuburk, i en virtuell maskin kan man ju stå ut med det *S*

Återkommer när jag vet lite mer...
Klart trevligt verktyg i alla fall :)

/Kent
 
Mac OS X: 32- och 64-bitars samtidigt. Både programvara och drivrutiner. Helt transparent.

;)
 
Problemet är bara att det går lite dåligt att installera det lagligt på en PC
 
Jag begriper fortfarande inte varför det finns en 64 bit version. Det är ju absolut bara problem!
Vad kan man använda 64 bit versionen till?
Det finns ju "inga" drivrutiner, datorn går långsammare, speciellt med Explorer 64 bit version. Etc, etc...
Men jag är väl en klantskalle som inget begriper!
Lägger nu in XP igen. Det fungerar i alla fall!
 
64 bit finns främst till för att kunna hantera mer minne. Sen finns det en del funktioner i hårdvaran som man inte kommer åt utan 64 bits läget. En del av det gör det lite jobbigare för virus och andra otyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.