experten skrev:
Parkakungen är ett ämne för Nobelpriset i Ekonomi! med en dåres envishet speckulerar han i räntan och säkert utalar han sig om dess uppgång.

En retorisk fråga: Räntan går upp enligt din framtidsinsikt, vad händer med inflationen? Vad händer med lönerna? är allt detta statiskt, bara räntan som rör sig?

Jag håller med Jonas_O, fundera på vad ditt hus är värt när det är klart, hur lätt är det att sälja. Med en god insats och ett hus attraktivt även för andra är den bästa tryggheten.

Att räntan stiger följer löner efter. Inte på kort sikt, men på lång. En sak är dock ALLTID säker, den som vet absolut minst är banken. Det var bankerna som skapade krisen på 90-talet, inte lånarna! Samma sak med aktieidiotin för ett par år sedan. Fin fina tips från din bank om den fantastiska placeringen aktier!

/experten
Så du säger jag har fel? Du tror inte räntan kommer gå upp? Isåfall är du nog den enda som tror det i den här församlingen.

Sen till din fråga angående inflationen. Den brukar gå upp när räntan går upp. Beroende lite på hur arbetsmarknaden ser ut.
 
jtpro skrev:
Hej!

Intressanta funderingar, tackar så mycket för det. Blev väll lite klokare. Känns som man inte kan jämföra bakåt i tiden då hus priserna var helt annorlunda.

Det fanns utrymme för högre räntor då när husen kostade mindre. Låter inte troligt att räntorna skulle gå upp till de gamla siffrorna på 10-12%  med dagens huspriser.

I så fall måste husen också sjunka i värde först, vilket är tveksamt i en attraktiv region, eller?
Hur var priserna annorlunda förr? De berode väl precis som nu på tillgång och efterfrågan?

Det är inte huspriserna som bestämer räntan, det är räntan som bestämer huspriserna!
Sen är det så att i de attraktivare områdena så håller priserna sig bättre,pga att de som bor där har större reserv att ta av. Men även de kommer sjunka till slut.
 
ParkaKungen skrev:
Hur var priserna annorlunda förr? De berode väl precis som nu på tillgång och efterfrågan?

Det är inte huspriserna som bestämer räntan, det är räntan som bestämer huspriserna!
Sen är det så att i de attraktivare områdena så håller priserna sig bättre,pga att de som bor där har större reserv att ta av. Men även de kommer sjunka till slut.
Det är ju en betydligt högre produktionskostnad nu jämfört med den tiden då räntorna låg på 12%. Vid den tiden hade ingen normal byggt ett hus för 2,5milj. Då var produktions kostnaderna lägre och där med accepterades högre räntor.

Jag tror man måste se förhållandet mellan huspris och ränta istället för att bara titta på procent satser.
 
Vi är med i EU, EU har ett inflationsmål. Om inflationen stiger så följer räntorna med för att dämpa inflationen. Motsatsen gäller också. Räntorna kommer stiga om ekonomin överhettas tack vare en skenande högkonjunktur. Det vore dumt att tro att räntorna INTE ska stiga på lite sikt, men det är det nog ingen som gör. Däremot tror jag att det är nonsens med, som någon trodde, 12-15% ränta. Detta pga av att ECB inte tillåter sådan inflation som motsvarar den räntan.
 
jtpro skrev:
Det är ju en betydligt högre produktionskostnad nu jämfört med den tiden då räntorna låg på 12%. Vid den tiden hade ingen normal byggt ett hus för 2,5milj. Då var produktions kostnaderna lägre och där med accepterades högre räntor.

Jag tror man måste se förhållandet mellan huspris och ränta istället för att bara titta på procent satser.
Det är väl klart att produktionskostnaderna var lägre förr. Men inte i reelt värde.

Med ditt resonomang så kommer ju räntan att till slut försvinna helt eftersom produktionskostnaderna kommer öka i all framtid om vi inte får deflation.
 
887_Triggerfish skrev:
Vi är med i EU, EU har ett inflationsmål. Om inflationen stiger så följer räntorna med för att dämpa inflationen. Motsatsen gäller också. Räntorna kommer stiga om ekonomin överhettas tack vare en skenande högkonjunktur. Det vore dumt att tro att räntorna INTE ska stiga på lite sikt, men det är det nog ingen som gör. Däremot tror jag att det är nonsens med, som någon trodde, 12-15% ränta. Detta pga av att  ECB inte tillåter sådan inflation som motsvarar den räntan.

Så du sätter din tillit till ECB på att du klarar av ditt huslån??
Det gör inte jag. Vad gör du om ECB misslyckas?
Du menar alltså på fullt allvar att vi aldrig kommer få se en ränta på 12% igen?
 
Så du sätter din tillit till ECB på att du klarar av ditt huslån??
Det gör inte jag. Vad gör du om ECB misslyckas?
Du menar alltså på fullt allvar att vi aldrig kommer få se en ränta på 12% igen?
1. Vi pratar inte om mitt huslån
2. Det är naivt att tro att man vet hur framtiden kommer se ut. Det är lika naivt att säga att det aldrig blir en ränta på 12%. Jag tror att utan extraordinära händelser kommer inte räntan stiga till 12%.
 
Om tillräckligt många parkaskallar sitter och slår i folk en massa skrämselpropaganda så lär vi aldrig få se en högkonjuktur värd namnet igen, det om något håller nere räntan. Så fortsätt sitta o spå i framtiden i din hyreslya, det tjänar vi andra överbelånade svenssons på ;)

 
Erik_D skrev:
Om tillräckligt många parkaskallar sitter och slår i folk en massa skrämselpropaganda så lär vi aldrig få se en högkonjuktur värd namnet igen, det om något håller nere räntan. Så fortsätt sitta o spå i framtiden i din hyreslya, det tjänar vi andra överbelånade svenssons på ;)
Du tycker det är skrämselpropaganda att säga att räntan kommer att stiga??!
Det som skrämmer mig är hur naiva människor är. De tror på fullaste allvar att när räntan stiger så kommer den inte högre än 5-6%!!! Vilken värld lever dessa människor i?

Sen sitter jag inte i en hyreslya, bara för att informera.
 
Givetvis kommer den att stiga, om/när det blir lite mer fart på ekonomin kommer den stiga, den som kommer ihåg bankrisen på 90 talet kommer kanske oxå ihåg varför den uppstod? Riksbankschenefn försvarade kronan in i det sista därav ränteläget och bankrisen då, nuförtiden har vi ingen fast växelkurs. Räntor som vi såg då kommer vi inte uppleva sålänge inget helt extremt skulle inträffa. Däremot tror ja säkert att vi kommer komma upp emot 7-8% för att sen långsamt dala igen.

 
"Sen till din fråga angående inflationen. Den brukar gå upp när räntan går upp. Beroende lite på hur arbetsmarknaden ser ut. "

Nja, så är det nog inte riktigt. Den korta ränta styrs av centralbankerna. Den långa ränta styrs av marknadens inflationsförväntningar. Om centralbankerna kan minska inflationsförväntningar genom att höja den korta räntan kommer den långa räntan att sjunka.

Det är egentligen ganska ointressant att jämföra den nominella räntan. Räntan på 80-talet var ofta väldigt hög, med då hade vi en väldigt hög inflation också. Staten hade då stora bostadssubventioner, men de är numera borta. Jag tror att vår bostadsrättsförening (byggde lägenheter 1990) hade lån med räntor på ca 10-14%. Men efter subventionerna betalade man kanske 5-6%. Man måste jämföra den reala ränta.

Personligen tror jag inte på någon jättehög ränta de närmaste 5-10 åren. Om inflationen håller sig kring 2-3 %enheter kommer nog bostadsräntorna vara ca 5-7%. Så några "räntesmällar" tror jag inte vi behöver bekymmras oss över.

I fall räntan stiger lite mer så är det ju ett tecken på högkonjunktur vilket brukar betyda fler jobb i samhället och en ökad efterfrågan på varor, bland annat bostäder.

Krisen i början på -90-talet var en ganska speciell kris. Vi hade då fast växelkurs och då sossarna hade misskött ekonomin i Sverige ganska rejält under -80 talet och västtyskland hade tagit sig an det gamla Östtyskland blev det en stor ekonomisk kris. De som har läst ekonomisk historia vet att sådana kriser inte kommer alltför ofta. Kanske en gång på 50 år.

Ett gott tips år ju att man amorterar på sina lån (även bottenlån) då sjunker ju riskerna för varje år och man blir mindre sårbar för räntehöjningar.

//Ekonomen
 
mrx skrev:
"Sen till din fråga angående inflationen. Den brukar gå upp när räntan går upp. Beroende lite på hur arbetsmarknaden ser ut. "

Nja, så är det nog inte riktigt. Den korta ränta styrs av centralbankerna. Den långa ränta styrs av marknadens inflationsförväntningar. Om centralbankerna kan minska inflationsförväntningar genom att höja den korta räntan kommer den långa räntan att sjunka.

Det är egentligen ganska ointressant att jämföra den nominella räntan. Räntan på 80-talet var ofta väldigt hög, med då hade vi en väldigt hög inflation också. Staten hade då stora bostadssubventioner, men de är numera borta. Jag tror att vår bostadsrättsförening (byggde lägenheter 1990)  hade lån med räntor på ca 10-14%. Men efter subventionerna betalade man kanske 5-6%. Man måste jämföra den reala ränta.

Personligen tror jag inte på någon jättehög ränta de närmaste 5-10 åren.  Om inflationen håller sig kring 2-3 %enheter kommer nog bostadsräntorna vara ca 5-7%. Så några "räntesmällar" tror jag inte vi behöver bekymmras oss över.

I fall räntan stiger lite mer så är det ju ett tecken på högkonjunktur  vilket brukar betyda fler jobb i samhället och en ökad efterfrågan på varor, bland annat bostäder.

Krisen i början på -90-talet var en ganska speciell kris. Vi hade då fast växelkurs och då sossarna hade misskött ekonomin i Sverige ganska rejält under -80 talet och västtyskland hade tagit sig an det gamla Östtyskland blev det en stor ekonomisk kris. De som har läst ekonomisk historia vet att sådana kriser inte kommer alltför ofta. Kanske en gång på 50 år.

Ett gott tips år ju att man amorterar på sina lån (även bottenlån) då sjunker ju riskerna för varje år och man blir mindre sårbar för räntehöjningar.

//Ekonomen        
Först citerar du mig när jag säger att räntan brukar stiga när inflationen går upp, lite beroende på hur arbetsmarknaden ser ut, och tycker jag har fel.
Sen i nästa andetag så säger du precis samma sak?

Låt mig ställa en rak fråga.
Om arbetslösheten sjunker kraftigt, stiger eller sjunker inflationen då? Och i sin tur hur kommer detta att påverka räntan??
Vi kommer att hamna i en sådan extraordinär händelse som enligt dig bara inträffar vart 50år inom snar framtid.Arbetslösheten kommer att sjunka drastiskt.
 
ParkaKungen skrev:
Låt mig ställa en rak fråga.
Om arbetslösheten sjunker kraftigt, stiger eller sjunker inflationen då? Och i sin tur hur kommer detta att påverka räntan??
Vi kommer att hamna i en sådan extraordinär händelse som enligt dig bara inträffar vart 50år inom snar framtid.Arbetslösheten kommer att sjunka drastiskt.
Jag antar att du inte ställde frågan till mig, men hoppas att den är så fri att även ickeekonomer får blanda sig i ;)

Om arbetslösheten sjunker kraftigt, sen kan man ju alltid dividera om vad som är "kraftigt" men säg att vi skulle få i princip ingen arbetslöshet, (lite kommer ju alltid att finnas även om det finns jobb lediga ;)), men säg att vi nu får en generell arbetskraftsbrist, åtminstone i teorin, då kommer naturligtvis inflationen att sticka iväg uppåt och räntan följa efter för att försöka bromsa, om inte staten vidtar åtgärder för att klara inflationsmålet som ju förmodligen får anses som viktigt sett i EU-perspektiv.
Nu gick vi ju inte med i EMU så i praktiken är vi väl "fria" att sätta vilken ränta vi vill i Sverige men det jag tycker är intressant är vilka åtgärder tror ni att staten vidtar när tex. 40-talisterna går i pension eller annan händelse inträffar som kan vara kraftigt inflationsdrivande??

För knappast vill man väl från regeringens sida (oavsett vilken färg det är på sidan) se en inflation på säg 10% och därmed följande räntenivå igen!?
Tror ni att vi får en arbetskraftsinvandring igen likt 60-talet fast nu från lite andra länder eller kommer man att styra upp avtalsrörelsen hårdare eller kommer man att acceptera räntenivåer över 10% om det anses behövas eller...... tja, vad tror ni kommer att hända om inflationen sticker iväg uppåt tex. pga högkonjunktur samtidigt som det infaller stora pensionsavgångar mm??

//Christina.

PS: Skulle vara intressant att höra vad ni alla har för åsikter i frågan oavsett vilka ekonomikunskaper ni har i bagaget, själv har jag inga (ekonomipoäng alltså, åsikter däremot har jag många ;D)/DS.

 
Vi kommer att hamna i en sådan extraordinär händelse som enligt dig bara inträffar vart 50år inom snar framtid.Arbetslösheten kommer att sjunka drastiskt.
Inte illa att du, Parkakungen, *vet* vad som kommer ske. Sen Saida gick bort saknar vi ju en spågumma som kan berätta var man har tappat sin gamla vigselring ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.