Tack!

Jo nog ska det blandas efter konstens alla regler, inga chansningar här inte.. ;)

Dokumentärbilder ska jag ordna, inte minst för mig själv..
 
Hur går det TorpAnders??? [smiley=thumbsup.gif]
 
Klostergården skrev:
Hur går det TorpAnders??? [smiley=thumbsup.gif]
Lugn nu..allt har sin tid ;)
Men jag har smygit med fundamentet mellan alla andra jobb så det är i alla fall färdigt.
 
Jo det där med TID känner man igen! ;)
 
Den som väntar på något gott!

Nästan två år på dagen efter provtryckningen så kom jag igång med uppsättningen, det blev liksom lite andra projekt som kom i mellan....

Det har gått över förväntan och idag är det bara anslutningen mot skorsten och krönet kvar.

All bävan inför "svårt" lerbruk och andra mödor känns idag obefogad, för det har varit riktigt intressant och roligt även om det kräver en hel del tålamod.
Totalt är jag uppe på 10 veckor med juluppehåll och andra pauser inräknat, så den verkliga byggtiden är inte alls så mastig i själva verket.
Men många stenar att hugga blev det..jag har valt att endast använda manuella verktyg så detta blir verkligen ett hantverk i ordets rätta bemärkelse.
 
spocks_beard skrev:
Spännande! Väntar olidligt på bilder :)

Se nu till att du får rätt blandning med lera, vatten och sand för bruket.
Tror det är pga. felblandning av bruk som våran ugn inte är tät efter omsättning.

Lycka till :)
Trist med din ugn...Var du med vid uppsättningen, hur såg bruket ut, hur torkade du ugnen osv..?
 
Redigerat:
  • Gilla
rocking_ghost
  • Laddar…
Jaha, nu blev jag snopen. Ingen bild? :)
 
Jag är ju inte färdig än ju...men byggbilder har jag.
Det kunde iofs vara skoj och lägga upp dom någonstans som en "gör det själv" serie om intresse finns.


En hink med godis "svick" är en nödvändig följeslagare under bygget, och kan aldrig stå för nära.
 
  • Svick.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl klart att intresse finns. :)
 
Förslag på plats att lägga upp det på?

På andra forum tex båt eller bil så finns ofta en avd för tips o trix/gör det själv
där man lägger upp lite längre matnyttiga serier med foto och texter, kanske något även för byggahus att ta efter?
 
http://www.byggahus.se/attachments/...7555-nybygge-av-roerspis-kostnad-img_2464.jpg

Innandömet fixar man nog om man är hndig + det är som sagt var att få till det med de gamla kaklen som är trixet. De är inte raka nånstans samt sällan 90 grader i hörnen. Man få genom erfarenhet se och mäta hur mycket fel de ska stå så att inte spisen blir som en Turning Torso. Man sätter kakelplattorna först och sedan bygger upp innehållet. En rörsspis skulle jag kunna tänka mig att prova själv inte en kakelugn. För mycket jobb och skitar ner förmycket för att behöva göra om.

Han som satte upp vår hade satt 45¨0-500 ugnar, det gick undan och blev kanonfint!

mvh plexi
 
Redigerat:
Hoppsan har helt glömt bevisen... Foton 010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foton 021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foton 042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foton 070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Foton 101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nå det är ett tag sedan men sotaren blev rätt paff när jag förklarade att jag satt upp den själv, han hade sällan sett ett sådant kvalitetsjobb:x

Det har nu gått tre år och vi eldar dagligen i den under säsong, inga sprickor eller ras än..
 
  • Foton 037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foton 102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Frogmaster och 15 till
  • Laddar…
Väldigt imponerande! Den kan du ha glädje av i många år till.
 
Vackert!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.