duvan1 skrev:
Du har säkert rätt i att det inte är helt tätt i luckorna på pannan. Vet inte hur jag kan kolla det dock :(
När pannan brinner som bäst så kan man kolla det med en stearinljus - om lågan sugs in böjs mot springor runt luckor. Cigarettrök är också bra testmedium. Men å andra sidan klagar du inte på rökfyld pannrum trots dålig drag så prylar kanske hållet tätt trots ålder :).
gaia
 
Förstår att du e less, 35-40kubik e ju fetmycket...
Jag köpte en begagnad dragbegränsare i förrgår, pannan verkar ge mycket mer effekt nu, veden räcker längre.
Dragbegränsaren är helt stängd när jag börjar elda, ju varmare skorsten blir ju mer öppnar den, elden i pannan brinner lugnare och som det verkar lämna mer värme kvar i pannan.

Kolla efter en begagnad, betalade 350 för min, med anslutning till vinkelluckan, det blir garanterat inte sämre.

Synd att blocket inte har några lämpliga begagnade pannor till salu, mest gammalt skrot, det finns några CTC Total och liknande som ingen vill ha .
Antar att folk inte byter så mkt hela pannor denna tid på året....

Jag vill ha en ny panna.....
 
ska kika upp det där med dragbegränsare!

men som sagt, egentligen är jag ju på jakt efter en ny panna...tror jag! :D

och där återkommer jag ju till anledningen till trådskapandet - om jag har en 30 kw panna t.ex. innebär det då i praktiken att jag värmer upp tankarna dubbelt så fort som nu med min 15 kw CTC Total?
 
duvan1 skrev:
och där återkommer jag ju till anledningen till trådskapandet - om jag har en 30 kw panna t.ex. innebär det då i praktiken att jag värmer upp tankarna dubbelt så fort som nu med min 15 kw CTC Total?
Ja det bör vara så. Din tank på 1200l rymmer ca 70kW så den bör kunna laddas på 2,5-3 timmar om huset inte förbrukar något värme under tiden. Men om huset är nerkylld när du kommer hem så skall det ju värmas upp och hållas varm samtidigt ...då förlängs ju eldningstiden. Det du sparar på är tiden och veden. En 30kW panna tar emot mer värme
av det som produceras och inte skickar överskotet i skorstenen som den gamla pannan gör nu.

Hade du möjlighet att hålla elden brinnande i förugnen kontinuerligt så skulle 15kW vara helt OK och till och med bättre än en större panna som man skulle behöva hålla på halvfart.
Ingen vän eller granne som kan sitta eldvakt för dej? Det skulle behövas ilägg var ca 4-5 timme medan du är borta ....om det brinner kontinuerligt. Att slipa upptändning varje dag är ju en vinst....

Vi jobbar också på dagarna , bor i ett 1938 hus, moderat isolerat ca 300m2 uppvärmt yta, 40kW+3000l tank i Skåne. Värmen räcker i 1 dygn när det är 10 grader kallt. Det är det minsta anläggning vi kan ha för att kunna elda 1/dygn och hinna hem innan tempen inomhus sänks.
 
hmmm...jag borde förstås ha nåt liknande som dig då antar jag egentligen.
220 m2 är ju huset på, men vi bor ju i södra norrland....
men i nuläget håller vi inte mer än 60% av rummen varma och då får man ju som sagt ändå kämpa rätt bra när man är hemma för att hålla värmen tills jag är hemma nästa gång, nästan förtvivlat hopplöst de dagar det tickar ner mot 20 minus!

Det där med att anlita grannarna som eldvakt lär inte bli aktuellt, så bra har vi inte lärt känna dem - och vi har i princip bara en nära granne!
 
duvan1 skrev:
Det där med att anlita grannarna som eldvakt lär inte bli aktuellt, så bra har vi inte lärt känna dem - och vi har i princip bara en nära granne!
Ja, 20 minus har vi aldrig haft här men 15 var det några dagar och det var också kämpigt att hålla huset varm med vår panna. Skulle kylan fortsätta i några dagar till så skulle det behövas eldnind 2x per dygn. Svårt att anpassa eldningstider när man ska till jobbet emellanåt :). Du får börja tänka stort: större panna och större tank för att få det drägligt nästa vinter.

Du kan fråga grannen vid lämplig tillfälle hur han värmer sitt hus och kanske få några bra tips? Det är alltid bra att prata med andra som är i samma sits.
Vi har träffat vår granne först efter ett år när vi blev insnöade och behövde hjälp och det var till nytta för båda parter då vi senare ofta hjälpte varandra i nöd. Husen står inte alltid tätt här i Skåne och gransämja är faktiskt mycket bättre än i villaområden :). Som nyinflyttad är man ju främmande och i början observeras på avstånd. Den avstånd måste du förkorta själv vid närmaste tillfälle :).
Lycka till!
gaia
 
Hej duvan1

Jag kan ju bara jämföra med mig själv, förr eldadade jag i en gammal CTC-kombipanna. Kåken är 260 m2 byggd 1926 och hade fönster dörrar från sent 50 tal när vi kom hit. Gick åt ~40-50m3/ år (35cm loggs), och var inte roligt att få isär och, tog en hiskelig plats att torka varje år. Den föregående ägaren hade knåpat ihop en acc-tank av den gamla oljetanken, som (visade det sig vid isärtagningen hade två gamla radiatorer som vvx) inte fungerade direkt optimalt, då jag fick sas. ha en anställd som kasta in ved i pannan. Jag höll nog på så ~8-9 år innan måttet var rågat. Talade med några grannar som också eldade med ved här på området, och som jag visste hade modernare pannor än mig själv.

Efter det togs belutet att byta panna då de "bara" hade hälften av min förbrukning. Köpte en Vedex-panna 35kW (den största jag kunde använda pga. rökkanalens area), kastade ut den gamla tanken och köpte en tank på skroten (så´n som åker kring och vattnar/ saltar grusvägarna varma sommrar, skar isär den i fyra delar för att komma in i källaren. Monterade ihop den på högkant, "typ" ett stående ägg för att spara utrymme i pannrummet, med hjälp av svetskunnig kompis), den blev på ~2700 liter när den blev klar, sedan sattes ihop allt med hjälp av en händig rörnisse. Han tittade och gick igenom flera av de färdiga lösningarna jag fått från några panntillverkare jag varit i kontakt med. Knåpade ihop ett eget system verkade det som. Och "vipps" sjönk vedåtgången ned till 20-25 m3/ år (växelvis årsmässigt sett, i 3m längder) och till 50cm loggs, vilket mer än halverade tiden och mängden arbete /år (den skall ju fortfarande staplas ute för tork och bäras ned i källarn) jag har numera hela årsförbrukningen uppstaplad i källaren. Sedan har ju huset kompletterats med nyare fönster efterhand (dvs. tjockare glas på ytter rutan och energiglas invändigt ) och dörrarna är givetvis bytta, vet inte hur mycket det har hjälpt, men det behöver bli rejält kallt ute innan man känner något kallras under fönstren.
Att jag bor här i Blekinge håller väl också en del av förbrukningen nere eftersom vi inte har haft nån vidare vinter sedan -06, för de två sista åren har inte gått mer än ca: 9-10 (staplade o torkade) m3/ år.

Hälsningar JPe
 
Hmmm...låter ju spännande det där JPe! Ett riktigt hemmabygge när det gäller acc.tanken! Skulle nog sitta fint med nåt liknande om man ska få ner så många kubik i vårt pannrum. Det tragiska nu om det blir en utökning av vattenvolymen är att jag bytte exp.kärl förra vintern då det satt ett 25-liters(!) i huset. Det var inte direkt anpassat efter de ca 1500 liter som finns totalt. Vi satte in ett 100-liters för 3000 spänn vilket räcker upp till 2000 liter... Så utökar jag tankvolymen så kommer jag alltså återigen behöva byta exp.kärlet oxå.

Men det där du säger om "(den största jag kunde använda pga. rökkanalens area)" - vad är det för tumregler som gäller ang det? Har läst nåt liknande i nån annan tråd här. Hur vet man hur stor kapacitet man kan ha?!
 
Hej igen

Några tummregler vet jag inte, men jag har för mig att det var sotaren som påtalade det för mig när jag diskuterade pannbytet med honom när han skulle sota den gamla nån gång. Eftersom det bara fanns kakelugnar från början i huset, var ju alla tillgängliga rökkanaler gjorda därefter, men funkade tydligen till den gamla pannan (som huvudsakligen skulle användas för olja), dvs. ½ x ½ sten kallas det för. Den pannan jag tll slut valde hette Vedex 2000 och har en minsta rökarea på dia. 133 mm. Så den skulle enligt sotarmästaren (eftersom de ändå skall godkänna installationen efteråt var jag i kontakt med honom flera ggr, för han ville inte nänmna några direkta namn på pannor utan jag fick leta själv och kontakta honom när jag hade något som jag trodde skulle passa), här i kommunen duga till den storlek på skorsten jag har.
Panntillverkaren blev straxt efter uppköpt av Nibe och de gjorde om pannan lite så nu kallas den visst Nibe 3300.

Tänker man efter så är det väl logiskt, att inte strypa rökarean efter pannan, för då förloras ju mycket av det naturliga draget man har i skorstenen. Har man ett stålrör hela vägen går det väl att trycka ut röken, men det krävs nog en helt annan eldning.

Angåeende expansionkärlet gjorde jag det lätt för mig. Tog helt enkelt en gamal rostfri vvb som blivit "över" från det förra huset vi bodde i, byggde en liten ställning som den kunde vila på och ställde den på vinden. Att jag tog den var att en av IN-kopplingarna kopplade jag till påfyllningen sas.(den sitter ju fysiskt givetvis in där pannvattnet är som varmast), i den andra kopplingen satte jag i ett kopparrör ca: 3/4 väg av vvb´s höjd och drog därifrån ett rör tillbaks ned i pannrummet så när jag behöver fylla på så ser jag ju när vattnet kommer tillbaks. Klart. Även när man eldat riktigt hårt kan man se att lite vatten kommer tillbaks(mest bara som en extra koll på att tempmätarna funkar), de står ju sällan på samma temp. under tiden man eldar. För står de (pannan och tanken) på iaf. runt 90 gr bör man nog tänka över om man behöver lägga i mer när det droppar i "skvallerröret"
 
Ps. vvb´n är på 200 L ds
 
Apropå det där med hemmagjort expansionskärl - fungerar det med i princip vilken typ av helst som kärl till det?
Rostfritt måste det förstås vara antar jag...annars hade ju ett gammalt oljefat typ varit en billig lösning...
 
Måste o måste, kan du bara förankra det ordentligt så funkar det med vilket kärl som helst.
Rostfritt är ju bra för framtiden sas, inget koll på ialla fall den delen av systemet.
 
Det var ju ett tag sen jag skrev i den här tråden.
Kan bara så här i efterhand konstatera att jag råkade köpa precis samma modell som du JPe skaffade. En begagnad Vedex 2000.
Det är på tok för tidigt att svara på vad jag kommer få ner min förbrukning till, men nog märks det redan att det kommer bli mindre! För att inte tala om hur mycket lättare eldningen är!!! Ca 2000 liter har jag och är det nåt jag ångrar så är det kanske att jag inte slog till med 3000 liter när jag ändå lekte rörmokare!

Tilläggas kan ju oxå att jag håller på för fullt att installera en Keddy insats till vår öppna spis, jag har stött på lite bekymmer som jag skrivit om i en annan tråd, men hoppas att den är igång inom ett par veckor, då kan jag minska shuntningen ytterligare och därmed även vedförbrukningen, samt höja komforten! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.