Min klockradio är av det någorlunda kända märket SONY och är inhandlat hos Elektroskandia, men till saken hör att även min gamla noname "skenade" vid strömavbrott.
Norea, är du säker på att ett inte sitter ett batteri i klockan? nästan alla har ett backupbatteri
 
Brukar vara ett vanligt 9V till backupen, men hur många sätter i ett egentligen? Har själv aldrig någonsin använt den möjligheten, å andra sidan är det ytterst sällan strömavbrott här.
 
det finns plats för batteri ja, men det sitter inget i.
 
Vi råder väl inte Norea att fixa ett potentiellt allvarligt elfel genom att sätta ett batteri i klockradion? :confused::eek:
 
Norea skrev:
det finns plats för batteri ja, men det sitter inget i.
Ja, då har vi uteslutit att klockorna skulle gå fel p.g.a. eventuellt spänningsbortfall, återstår väl bara att få dit någon att felsöka då? För att det skulle vara fel på flera klockor samtidigt låter ju osannolikt, men man vet ju aldrig?
 
Norea.... Jag har läst och läst men inte riktigt förstått ifall du har testat din klockradio på någon annan plats än i ditt nya hus. I så fall när? Före / efter elektrikerbesök?
Det måste i alla fall vara den billigaste och enklaste felsökningen du kan göra.
Visar det sig att klockan fungerar ok på någon annan plats så finns det all anledning att ringa efter en annan elektriker som kan felsöka mer utförligt.
 
jag hade klockan i min förra lägenhet. så den funkade alltså för två veckor sedan.
 
puttrix skrev:
Även om problemet nu är åtgärdat så kanske din klockradio inte tålde över-/under-spänning och därmed inte fungerar 100% på "riktig" 230 volt.
Snart håller jag nog med el-richard....
 
då tar vi det igen.....
kalla på urmakaren....
 
snaggletooth skrev:
Du skulle kunna testa med ett vanligt kopplingsur med urtavla (de brukar har ett elektromekaniskt urverk som garanterat går på nätfrekvensen) som man sätter i ett vägguttag, de brukar gå att köpa billigt även på ICA.
nu har jag köpt en på coop, fast där kallas det timer, hoppas det är samma sak. pluggade in den igår så nu ska jag snart kolla om nåt hänt..
 
Skulle kopplingsuret gå rätt så bevisar det inte speciellt mycket.

Den enda säkra kollen är att köra dina klockradioapparater någon annanstans. Tag dom till jobbet, exvis. Går dom rätt där så har du problem i huset.
 
Tror ju det mer troligt är fel på klockradion än att husets elsystem skulle på klockan att sacka efter dessutom hade ju elektriker varit där och kollat samt att felet inte visar sig på något annat ställe.
Det kan inte vara som så att du kopplat in den till ett timerstyrt uttag som bryter spänningen till klockan så att den startar på 00:00 när den går igång igen?
Men som sagt, ta den till ett annat hus och testa den där några dagar..

Är det ett misstänkt fel på din elanläggning kan nätägaren sätta upp övervakningsutrustning och kolla så det inte är nåt fel på spänningen i din inkommande servisledning.
Kan ju vara nåt som glappar men ´tycker du borde märka det mer än på radion då..
 
Redigerat:
Men det måste väl finnas något annat ställe du kan testa klockradion på? Jobbet? Nån kompis? Lokala macken? Släktningar? Att den funkade för två veckor sedan är ju ingen garanti. Det troligaste är ju faktiskt att klockradion är problemet och inte elsystemet.
 
mycke_nu skrev:
Skulle kopplingsuret gå rätt så bevisar det inte speciellt mycket.

Den enda säkra kollen är att köra dina klockradioapparater någon annanstans. Tag dom till jobbet, exvis. Går dom rätt där så har du problem i huset.
Nej, men däremot om det också skulle gå fel så bevisar det en hel del...
 
den verkar gå rätt änsålänge. ska prova båda klockorna hos min mamma när hon kommer hem från semester om en vecka. jag är mammaledig så jag kan inte ta dem till jobb just nu, har dessutom influensa så jag håller mig hemma..
vi har märkt lite andra mysko grejer här hemma med elen, inte bara klockorna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.