Jag har köpt en Bosch GCM800S, vad ska jag köpa för sågklinga om jag vill såga lite lister och dörrfoder också?

Behöver inte nödvändigtvis vara Bosch om det finns något annat bra som passar.
 
jfernb skrev:
Jag har köpt en Bosch GCM800S, vad ska jag köpa för sågklinga om jag vill såga lite lister och dörrfoder också?

Behöver inte nödvändigtvis vara Bosch om det finns något annat bra som passar.
Vet inte riktigt vad den levereras med för klinga. Men du bör ha en klinga med negativ ATB eller HiATB tandning, med många tänder.

I denna tråd (och fler sök på tex "tandning") diskuteras sågklingor http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106577-kap-gersag-3.html
 
Så länge klingan är ny och riktigt vass kommer du troligen kunna såga lister med fullgott resultat ändå. Ta några stuvbitar och pröva. Ska du göra mycket i den vägen är det förstås helt rätt att satsa på en särskild klinga för det enl. ovan.
 
GCM800S levereras med en 24T-klinga, har inte testat lister än men 95-reglar blir rätt fransiga.

Jag har dålig koll på det här, Clas Ohlson verkar ha två klingor som passar och som någon rekommenderade i en annan tråd.

30-5197 216 30 Neg. 48 2,8 299,00 st.
30-8167 216 30 + 20 50 2,6 229,00 st

Vad är negativ tandning, och vad menas med 30+20 ovan?
 
Negativ tandning är då tänderna lutar bakåt, mindre risk för hugg men enbart för kapning. Den klingan rekommenderas förresten, jag anar nämligen att det samma som jag kört med en del år.

30+20 är att klingar har centrumhål 30 mm men även iläggsring för astt komma ner till 20 mm.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.