Ser till min glädje att det finns en viss förståelse för "moderna" byggnadsvårdare.
Jag har full respekt för den "ortodoxa" inställningen men själv föredrar jag den metod som ger ett bra resultat till rimlig arbetsinsats. Visst är limfärgstak vackert
men jag är fullt nöjd med det näst bästa. Mina tak har hållt bra i 18 år. Mina slipstrykningsfärger och grundfärger fungerar även bra som grund för temperamålning, och brutna som grundfärg vid ådringsmålning. Jag är inte säker på att alt för många pekpinnar i byggnadsvårdssammanhang gynnar utvecklingen
av vårt gemensamma intresse för byggnadsvård.
 
Jag tycker att det bara är dyrt överlag i Gysinge. Dom har nog bra priser på vissa saker. Men det som jag inte gillar det är servicen (och deras mygg). Dom gånger jag varit där så har jag inte blivit bemött på ett bra sätt. Det finns andra här på forumet som inte har blivit bemötta på ett bra sätt. Nu är det ju tur att man är den man är och löser det själv. Med egna färger och egen snickring. har en liten såg och brädgård där jag handlar vad jag behöver för en rimlig peng. Men det är ett bra ställe att få inspiration på.
Karln. Är "moderna" byggnadsvårdare, byggnadsvård? Bara en liten fråga!?
 
Är 10 liter linoljefärg på 25x2 kvm, alltså 50 kvm en dyr affär?????
 
Det är inte bara det som ögat ser som är avgörande för min del när jag väljer att limfärga mitt tak. Det finns väl fler "nördar" som förstår vad jag menar;)
 
Jovisst, men limfärg ska ner om man vill fräscha upp sitt kökstak! Det är ett slitigt geggjobb! Nörden blir lite praktisk ibland :p Men i salarna och kamrarna är limfärgen given!
 
aliback skrev:
Det är inte bara det som ögat ser som är avgörande för min del när jag väljer att limfärga mitt tak. Det finns väl fler "nördar" som förstår vad jag menar;)
Jag tror att jag förstår. Jag älskar färg och tycker att det är särskilt roligt med traditionellt måleri. Och då är det en speciell känsla med ett egenhändigt limfärgat gammalt tak. Men om man ser målarjobbet som ett nödvändigt ont, så förstår jag att man inte vill kladda med limfärg.
 
Tack karakorum!! Än en gång; Limfärg är vackert, men långt ifrån alla tak har varit
målade med limfärg där mitt hus står (Ångermanland) och jag har med min
slipstrykningsfärg fått samma nyans och glans som den ursprungliga. Jag tycker
fortfarande att mina tak är mycket snygga; nästan lika snygga som om de var
målade med limfärg.
 
Fast med det sagt måste jag erkänna att jag är lite sur på förra ägaren som tvättade ner limfärgen från pärlspontstaken och ersatte den med ett tjockt lager alkydfärg. Kökstaket går väl an, men i bagarstugan har taket blivit sotigt efter en ordentlig inrykning och jag tvättar hellre ner färg än skrapar ner den. Nu överväger jag faktiskt att måla ett par varv med slipstrykningsfärg i väntan på att jag får ork och mod att skrapa. För jag vill ju ha limfärg egentligen.

Karln: Får man fråga var i Ångermanland du har ditt hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.