Nu gällde frågan c12:an vs T12+3 och inte nån av Makitas dragare.;)
 
Så här ligger det till, har gjort jobb åt en kille som bla ska betala mig i form av verktyg. Och nu har han bla avtal med sin vertygshandlare på Festool, så jag ska plocka ut en dragare på hans konto.
 
Fnularn skrev:
Så här ligger det till, har gjort jobb åt en kille som bla ska betala mig i form av verktyg. Och nu har han bla avtal med sin vertygshandlare på Festool, så jag ska plocka ut en dragare på hans konto.
Aha, då förstår jag.. Ja Festoolen är fin som fasiken.!
 
muruc skrev:
Då vi är väldigt OT nu så drar jag mig ur diskussionen med ett sista råd till TS:

Köp ett annat festool verktyg för pengarna (festool gör ju många grymt fina verktyg, men deras dragare är varken speciellt bra eller prisvärda) du får från det jobbet och köp sen en makita dragare för dina egna pengar.
jag tycker att festools dragare, med chucksystem etc är grymt bra. (frågan kring prisvärdhet rör jag inte med en ten foot pole:) ) men jag tycker som muruc att det ändå kan vara en ide att titta på någon annan festoolmaskin. Festool är rikitgt bra på många områden.

Om du ändå ska gå på skruvudragaren så måste du nog känna på maskinerna sida vid sida, vilken balans gillar du bästa...när man ska skruva vertikalt resp horisontellt...osv. Dessutom rekommenderar jag skarpt att du bör invester i centrotec-tillebhörslådan (eller ja, egentligen skäms jag för att rekommendera så sjukt dyra bits....men men) maskinen kommer verkligen till sin fulla rätt med denna låda, centrotec-systemet med bits borr etc är verkligen bra.
 
Redigerat:
Fnularn skrev:
Står lite i valet och kvalet mellan c12:an och deras nya T12+3 med Li-jon-batteri. Har bara erfarenhet av C12:an? Att det ska va så j@vla svårt :confused:Tycker T12:an ser lite klumpig ut.
Eftersom du nämner Li-ion... jag har hört att Festool är på väg att lansera C12:an med Li-ion. Är det någon annan som hört detta, eller snackar min källa dynga?

(Ledsen om jag gör valet ännu svårare om ovanstående visar sig vara sant...)
 
Att man ens anväder LED lampan som en fördel?, hur ofta tomtar man runt utan riktigt arbetsbelysning?
Sen att man ens kan påstå att T15/12 är obalanserad är man ju ute på riktigt hal is.
Inget ont om maktia men ska man snickra fint är det festool i alla väder, sen om man står dagarna i ända i en gjutform kan man hålla sig till sina dewalt eller maktia prylar och använda dom där dom hör hemma.

Över till tråden;
t15/12 har klumigare batterier, inte för att jag egentligen vill använda ordet klumpigt men om man jämnför med nic batterierna så är dom lite bredare, annars är den i stort sätt samma maskin som c12:an.
Om du köper C12 rekommenderar jag att du kör dom minsta batterierna om du kommer att jobba i närheten av ett eluttag och inte är beroende av lång batteritid. 3.0 batteriet får maskinen att skena iväg i vikt lite grann. Har en uppsättning av både 1.3 och 3.9ah batterier.
3.0:surprised:rna är o stort sätt oanvända.

I början kommer C12:an att kännas lustig innan man lärt sig hålla/använda den, när man väl tagit sig över den tröskeln finns ingen annan maskin i världen.
Min t15 är näst intill oanvänd.

Och ja; ryktet säger att en c12:a med li-on batterier är på gång.
 
Redigerat:
C12:an hadde jag till låns av polarn när jag satte nya köket hemma, där va den ju klockren, tänkte ha den mest till finlir, renovering m.m. då Jag har redan två dragare en blå Bosch och en dewalt för dom grövre slit-jobben. Skulle jag kombinerat till en maskin hadde jag nog Kikat på Makitan!:)
 
Väldigt vad komplicerat det blev i den här tråden...

Jag har bara erfarenhet av Festool C12, och även om den är klockren ifråga om precision och chuckar osv. gillar jag inte tyngdpunkten i den. Har jag dessutom läst rätt på festool.se finns den bara med NiCd och NiMH. Det är lite sent att köpa såna maskiner till fullpris nu.

Chuckarna är väldigt bra, och Centrotec i gemen, men det är osympatiskt att de är gjorda så de inte passar något annat system.

Flera i bekantskapskretsen som älskar Festool för bl.a. sänksågarna väljer bort skruvdragarna för andra märken. Själv kör jag Hitachi och Bosch.
 
Fnularn skrev:
C12:an hadde jag till låns av polarn när jag satte nya köket hemma, där va den ju klockren, tänkte ha den mest till finlir, renovering m.m. då Jag har redan två dragare en blå Bosch och en dewalt för dom grövre slit-jobben. Skulle jag kombinerat till en maskin hadde jag nog Kikat på Makitan!:)
C12 är kanon - just för tillbehörens skull. Litenheten skulle du kunna få billigare i t.ex. någon av 10.8V-maskinerna..
Inga andra roliga Festoolprylar du behöver? De har myyyyycket annat som är fint :D
 
Nu har jag försökt att städa upp litet i den här soppan som gick O/T och innehöll en massa tjafs.

Kan ni vara så snälla att trycka på knappen "rapportera inlägg" i stället för att gå i svaromål i tråden, tack!

Det blir så rörigt att ta bort och redigera i inlägg för att ta bort det dåliga och spara det som är bra
 
Att T12/15 skulle vara obalanserad är ju löjligt. Min T15 har tyngdpunkten exakt i mitten av handtaget, som har ungefär lika mycket gummiyta som min pensionerade Makita LXT.
Den enda fördelen med Makitan är belysningen -som skuggas av chucken..

Jag säger inte att Makitan är dålig, men Festool är grym tack vare;
- Mångsidigheten med de 5 olika chuckarna
- Precisionen i drivningen
- Vridmomentet som nu är tillräckligt med den nya T15
- Den tysta laddaren (finns det öht någon Makitaladdare som inte har ballat ur och börjat väsnas?)
- Vridmomentsinställningen/frånkopplingen
- Systainern
- Ett skönare, kraftigare grepp
- Det otroligt smidiga Centrotec-systemet (sakerna får gärna kosta när kvalitén/ funktionen lever upp till priset)

Batteriet på T15 är lika högt och brett som på Makitan, men ett par cm längre i framkant. Dock inte så stort att det kommer i vägen, och får man problem i hörn med maskinerna så ska man nog fundera på hur man håller dom.

När det kommer till valet mellan C12 eller T12 skulle jag välja den senare pga att den är mer välbalanserad, Li-batteriet och vridmomentsinställningen/frånkopplingen.
Dock skulle jag föreslå den 100 g tyngre, men starkare, T15.
 
Redigerat av moderator:
"Att T12/15 skulle vara obalanserad är ju löjligt."

Jag påstår fortfarande att de är obalanserade, men kanske ska uttrycka mig annorlunda; den har en annorlunda balansering jämfört med någon annan dragare jag har haft tidigare, därför upplever jag den som obalanserad.

"som har ungefär lika mycket gummiyta som min pensionerade Makita LXT."

Återigen, skulle uttryckt mig annorlunda. Makitan har olika typer av material i handtaget (det mjukare svarta gummit och det hårdare blå) vilket IMO ger ett överlägset grepp

"belysningen -som skuggas av chucken.."

Den lyser ju dock fortfarande upp arbetsområdet, skulle faktiskt aldrig kunna tänka mig en dragare utan belysning igen efter att ha haft makitan.

"- Mångsidigheten med de 5 olika chuckarna"

Visst, de är helt okej. Har dock personligen aldrig saknat dem på min makita.

"- Precisionen i drivningen"

Märker ärligt talat inte någon skillnad när det gäller kryp/precision skruvning på min t12 och makita.

"- Vridmomentet som nu är tillräckligt med den nya T15"

40nm, fullt tillräckligt i de flesta siuationer antar jag, står sig dock rätt slätt mot min makitas 80nm...

"- Den tysta laddaren"

Det är ju på grund av fläkten som kyler batteriet under laddning för ökad livslängd, kan inte begripa vad det skulle vara för fördel att inte ha det?

"- Vridmomentsinställningen/frånkopplingen"

Aldrig använt så vet inte hur bra/dålig den är på varken makitan eller min T12'a

"- Systainern"

Kan man ju dock köpa lös.

"- Ett skönare, kraftigare grepp"

Högst personligt. Tycker makitans grepp är betydligt skönare.


Mja, givetvis är inte batteriet i vägen i ett "rakt" hörn(uhm..) tänkte snarare på "knäckta"(?) hörn vid snedtak. Batteriet ÄR längre fram(det säger du ju själv) då är det ju också rimligtvis en större risk att batteriet är i vägen när man ska skruva på svåråtkomliga stället, säger sig själv.

Som det sagts tidigare i tråden så handlar det nog mycket vad man ska ha den till, i en snickeriverkstad eller om man sysslar med mycket finlir så är T12/15 en helt okej maskin, kan väl tillochmed erkänna att 18v makitan är en modell eller två för stor för den typen av jobb. Men om man är ute efter en maskin att ha på ett bygge eller en allroundmaskin som ska fixa det mesta(allt) så är makitan en överlägsen maskin. (anser jag)
 
Redigerat:
Ja, nu måste jag också säga min åsikt i denna fråga. Har kört många skruvdragare genom åren och den största skillnaden för mig när det gäller att

klara alla typer av skruv- och borrutmaningar,
i trånga och öppna utrymmen,
med hög effektivitet,
få jobbet gjort, utan att (som kollegor i branschen) behöva springa runt o rota i verktygslådor och fickor efter rätta bitsen, andra prylar o tillbehör.

är INTE själva skruvdragaren utan Centrotech-lådan med snabbkopplade tillbehör samt vinkelchuck, chuck med förskjuten bitshållare och den vanliga chucken.

Har man inte provat Centrotech eller för den delen, inte har märkt att man behöver systemet, så kan man köpa vilken roterande chuckmotor som helst och diskutera i oändlighet var balanspunkten ska ligga eller vilket gummi som ger bäst grepp....

Har man dessutom under sitt arbete inte märkt av behov av vridmomentsomställning eller en vinkelchuck så blir det ännu enklare att välja.

Så om dina behov omfattar gipsskruv, trallskruv, ankarskruv, karmskruv och franskskruv ska du ta den med största vridmomentet, ställ i borrläge, sätt i en 13 mm hylsa och kör 500 st 100 mm franskskruv in i en bjälke och gläd dig åt att du har den bästa av alla dragare i världen.

Tyvärr så har det otroligt smarta systemtänket i Centrotech inte anammats av Festools konkurrenter vilket förmodligen är orsaken till att så få har provat det.

Och om man inte tar hänsyn till detta systemtänk i diskussionen så blir det lite sandlådenivå på det hela.
Diskutera antingen roterande chuck och Nm ELLLER system för all tänkbar borrning skruvdragning, men blanda inte båda i samma. Det blir bara löjligt..
 
Håller med dig Pingler.
Själv har man ju dreglat över Centrotechlådan inte bara en gång :)
Inte ens jag som har fastnat i träsket kan motivera det höga priset för en Festooldragare och Centolåda för jag skruvar för lite :(
 
Man behöver inte ha en festool dragare för att kunna utnyttja centrotec lådan från och med 08 då en adapter för vanliga chuckar följer med, inte lika smidigt men då kan ju även makita/dewalt/bosh folket få en anledning till att få köpa festool prylar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.