Jag har en ganska hög elförbrukning, och jag misstänker att varmhållningen i garaget är boven. Huset värms med jordvärme och aggregatet står i garaget. Därifrån går en 15 m kulvert till huset.

För att få varmt i garaget har jag kopplat in en Opel Ascona kylare med tillhörande elfläkt (skroten) som jag kör termostartstyrd på 5 volt. Den är inkopplad på returledningen från huset. Funkar kalas. Cirkulationspumpen i aggregatet går på läge III och drar 90 watt.

Nu skulle jag vilja beräkna hur mycket effekt kylaren tar ur returledningen. För att kunna beräkna effekten tror jag man behöver veta flödet genom kylaren (som man får uppskatta) och difftemperaturen in/ut kylaren.

Nån som vet ungefär vad 90 watt på pumpen ger för flöde (l/min) ?

Säg att temp in/ut kylare är 35/30 grader. Hur beräknar man effekten som kylaren tar ur returledningen?

Vet inte om man också måste veta temp i garaget? Säg isåfall att den är 18 grader.
 
räcker att veta flödet igenom kylaren och värme innan/efter

flödet borde stå på pumpen.
 
Ta flödet i l/s och multiplicera med densiteten för vätskan. Nu är det vatten antar jag, så då är densiteten väldigt nära 1 kg/l (eller egentligen 1000 kg/m3 om man håller sig till SI-enheter). Nu har du massflödet. Ta massflödet gånger specifika värmet för vätskan. Vatten har ca 4,2 kJ/(kg*grC). Hade det varit kylvätska, så hade specifika värmet legat på ca 3,4 kJ/kg*grC). Luft 1,0. Sedan multiplicerar du detta med difftemperaturen över kylaren, i ditt fall 35-30=5grC. Nu har dueffekten över kylaren. Problemet är bara att få fatt i flödet som du har...

Sedan skulle jag vara lite passupp om det är en aluminiumkylare du har. Aluminium och koppar, som jag antar du har i övriga radiatorrör, passar inte helt bra ihop galvaniskt. Utan kylvätska så kommer aluminiumet offra sig till kopparen, så förr eller senare så får du hål i rören påkylaren. Men det kanske är en koppar-mässingkylare du har? I bilen har du alltid kylvätska /glykol). Detta innehåler inhibitorer som förhindrar galvanisk korrosion. Men i villan är det ju bara vatten.
 
Redigerat:
En annan väg är att uppskatta luftflödet (hastighet x area och 1 kg per m3) genom kylaren och räkna på samma sätt som för vattnet. Alla andra uppgifter du behöver finns i Grops inlägg.
 
Hoppsan.

Nu blev jag lite orolig angående vilket material som används i rör och radiatorer. Huset är byggt -66 och där är det järnrör och järnradiatorer. Kulverten är i plast. Rördragningen i garaget runt jordvärmeaggregatet är koppar.

Vad beträffar kylaren så har jag ingen aning. Men dom är inte så dyra att köpa på skroten heller.

Flödet på pumpen står inte vad jag kan se. Bara effekten. Nån borde veta om det är 0,5 l/s eller 1 l/s eller nått helt annat.

Om jag tar ditt (Grop) räkneexempel:

Flöde= 0,5 l/s
Densitet= 1,0 kg/l
Specifika värmen vatten=4,2 kJ/(kg*grC
Difftemp= 5 grC

Då får jag det till:
0,5 * 1 * 4,2 * 5 = 10,5 kJ vilket min omvandlare får till 0.00292 kWh vilket verkar helt orimligt. det borde vara 1000 ggr större om det ska vara rimligt. Att flödet på pumpen skulle vara 500 l/s låter orimligt. Ahhh.... nu ser jag att det ska nog vara joule istället för kJ och då blir svaret 1000 ggr större.;)

2,92 kWh på ett 36 m2 stort dubbelgarage med ganska tunna portar ( 50 mm) med isolering. Låter det vettigt? Tycker det låter lite högt, kanske flödet är lägre än 0,5 l/s som jag räknat på.


Nu har jag kollat temp in/ut när det är -15 grC ute. Temp är 32,4/29,4 grC

Pumpen heter Grundfos UPS 21 - 60 F 120

Det var inte lätt att tolka pumpdiagrammen Man får tror jag ca 9 m3/tim vilket motsvarar 2,5 l/s vilket jag tycker låter mycket.

Sätter vi in värderna i formeln blir det:

2,5 * 1 * 4200 * 3 = 31500 kJ = 8,75 kWh vilket inte kan stämma.

Flödet måste vara lägre Nån som vet?
 
Du blandar äpplen och päron dvs effekt och energi.
I ditt exempel med 0,5 l/s och diff på 5 grader blir det 10,5 kW (alltså inte kWh vilket är mått på energi). Siffrorna är rätt. Kolla litemer på hur högt flödet är, jag tror indata är fel där.
En Opel kylare ger knappast så hög effekt.
En riktigt effektiv fläktkonvektor (för hemmabruk) som är betydligt större än bilkylaren ger ca 3 kW vid 50 grader C på inkommande vatten.
 
Hur vet du att pumpen drar 90W, har du mätt det?
Om du kollar uppgifterna i specen för pumpen får du då ett flöde ca 1.5m³/h. Effekt blir 1.5 x 1.16 x 3 = 5.2kW.
Troligtvis har du lite lägre flöde eftersom effekten verkar hög.
Det kan även vara så att det är svårt att mäta temperaturen med god noggranhet, och ett litet fel ger ju stor inverkan på effekten.

Du kan uppskatta lite om du tittar på din framledningstemp, då kan du om du vet husets förbrukning direkt proportionera fram andelen som kylaren tar.
 
En annan angreppsvinkel är att uppskatta hur mycket energi det kostar att värma garaget till 18 grader givet hur stort det är och hur välisolerat det är.
 
Det står 90 W om man kör på högsta fart.

Vad kommer 1,16 ifrån? Ahhh...vad dum jag är: 4,2/3,6 såklart.

Kollade framl/returl på processorn till jordvärmen och det visade 53/35 grC, Det stämmer inte med returen jag mätte upp på kylaren som visade 29,4. Jag använde en sån där inne/ute termometer där jag tejpade fast utomhusgivaren på röret. Skit desamma, det är ju diffen som är avgörande och det är ju mätt med samma termometer.
 
  • DSC03041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörru GK100, du är ju klockren. Du har ju löst problemet.

Så här tänker jag:

Aggregatet ger 10,5 kW utan tillsatsvärme. Diffen framl/returl är 18 grC.
'
Då blir flödet:

10,5 / 18 / 1,16 = 0,5 m3/tim = 0,14 l/s

Då kör jag åt andra hållet:

0,5 * 1,16 * 3 = 1.74 kW

Edit: jag som inte kan räkna diff. ska vara 18 grader.

Tänker jag rätt?
 
Redigerat:
Ja det är rätt tankegång, hade du inte difftemp 18 grader (53/35), men det ger ju ännu "rimligare" kylareffekt. Ca: 1.5kW.
 
Redigerat:
Snorunge skrev:
Aggregatet ger 10,5 kW utan tillsatsvärme. Diffen framl/returl är 18 grC.
Men går det 24 timmar om dygnet?
 
f91jsw skrev:
Men går det 24 timmar om dygnet?
Det verkar inte bättre.:(
Jag startade en tråd om min elförbrukning, och nu har jag fått in hela januari i databasen. Där framgår att den går nästan jämt. ( hur stavas det, jämt eller jämnt ? )

Ska försöka optimera beräkningen ytterligare. 10,5 kW ger aggregatet optimalt när det är varmt i jorden. Idag har det ju varit griskallt, så nu ger den nog inte mer än 9 kW. Kompressorn drar inkl övr utrustning 3,6 kW Det ger en värmefaktor på 2,5.

Då blir pumpflödet:
9 / 18 / 1,16 = 0,43 m3/h = 0,12 l/s

Vilket ger till kylaren:
0,43 * 1,16 * 3 = 1,5 kW

Räknar man med värmefaktorn på 2,5 ger det 600 watt för att hålla varmt i garaget nu när det är kallt. När det är varmare stänger termostaten av fläkten i kylaren. Det är inte så farligt tycker jag. Måste nog leta läckor på nått annat ställe också.

Summasumarum är att det räcker med 1,5 kW för att hålla ett dubbelgarage på 36 m2 varmt. Kylaren syns i överkant på bilden.
 
när du tar så mycket effekt på returen så ökar diffen på fram o return på vpn o du kommer att få mycket dålig verkningsgrad
 
Precis inte bra att kyla ner returen. Får pumpen slita hårt för att återställa. Vore nog smartare att sätta dit en egen slinga till kylaren med en t-koppling efter cirkulationspumpen och någon strypning där för att styra hur mycket flöde du vill ha genom kylaren. Då kommer du få en högre returtemp från huset in i värmepumpen och den får lättare att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.