Välkommen i klubben Omv.peter.

Jag kan försöka fixa en bild på stenen, men det är riktigt banalt anordnat. En vanlig eldfast tegelbit/panna ställd på högkant(fastkilad mellan golv o tak precis bakom hålet i taket). En likadan under skålen- klart!
Och visst vill jag modda enligt Åskars modd....sålänge jag laddar pannan så är det ingen fara för bakslag. Men ska tjejen starta en brasa bör jag nog vara med och instruera och det skulle jag vilja komma ifrån.
Det hänger en del på vilken ved man har hur våldsam pannan blir, speciellt hur man packar veden vid olika kvalitet. Med luften nertill borde det vara skitsamma och det är det som är genialt som Åskar klurat ut.
 
Intressant att notera att det "bara" är ~950-960°C i keramiken som bäst ...
1750°F = 954°C

Säljarna för keramikpannor på mässor skryter gärna om i det närmaste total förbränning dvs >1200°C

/R
 
Det är annars smutt att ligga under 1000°C då NOx bildas över denna temp. Och NOx vill man ha så lite av som möjligt. Så runt 900° är perfekt då den totala förbränningen sker strax över 850°.
 
wodda skrev:
Det är annars smutt att ligga under 1000°C då NOx bildas över denna temp. Och NOx vill man ha så lite av som möjligt. Så runt 900° är perfekt då den totala förbränningen sker strax över 850°.
Ja , det är ju gött nog :)

Undra vad dom där säljarna som man träffar ibland på mässor "jiddrar" om :rolleyes:

/R
 
Hur går det för dig Åskar? Länge sen man hörde nått...

Hittat nån hållbar lösning för förbränningsutrymmet?
 
Hejsan Zac!

Jag har haft så mycket annat för mig så jag har inte gjort något annat med pannan. Den fungerar så bra som den gör nu men längre fram, om lusten och funderingarna, kommer fram igen så finns det mer pyssel att göra.. Kör med samma förbränningskammare som sist och trots att plåtmaterialet är lite mörbultade av värmen så håller det än så länge ihop..

Annars så har jag i höst eldat mycket "träspill" som jag fått. Gamla lastpallar, rivningsvirke och dyligt. Funkar bra det med efter lite justeringar mellan förhållandet sek/prim-luft.. Jag vill ju ha en panna som går stabilt och bra med allt från rivningvirke till björkved och min Orlan är nu en bra bit på den vägen..
 
Bra tråd!

Har eldat min Orlan 25 i drygt två veckor och är allt annat än missnöjd. Jävligt bra anläggning.
Provade att göra egna turbulatorer och stoppa dem i dom befintliga fjädrarna. rökgaserna sjönk med ca 50 grader direkt. (mäter mellan pannkroppen och isoleringen).
Men en fråga: Går det att ta bort sotningsmekanismen utan att ta fram rondellen? Har gamla pannan.
Har nämligen upptäckt att den automatiska sotningen inte gör helt rent, gjorde en egen viska och sotade ur dom efter att jag ryckt i spaken några gånger och fick ut ca 6-7 deciliter med sot, så därför vill jag kunna ta bort fjädrarna och sota med viska kanske en gång i månaden eller så. Det var lite bökigt att sota med fjädrarna på plats.
Vad har ni för skillnad på temp på laddomaten in och ut?
 
Qrille skrev:
Bra tråd!

Har eldat min Orlan 25 i drygt två veckor och är allt annat än missnöjd. Jävligt bra anläggning.
Provade att göra egna turbulatorer och stoppa dem i dom befintliga fjädrarna. rökgaserna sjönk med ca 50 grader direkt. (mäter mellan pannkroppen och isoleringen).
Men en fråga: Går det att ta bort sotningsmekanismen utan att ta fram rondellen? Har gamla pannan.
Har nämligen upptäckt att den automatiska sotningen inte gör helt rent, gjorde en egen viska och sotade ur dom efter att jag ryckt i spaken några gånger och fick ut ca 6-7 deciliter med sot, så därför vill jag kunna ta bort fjädrarna och sota med viska kanske en gång i månaden eller så. Det var lite bökigt att sota med fjädrarna på plats.
Vad har ni för skillnad på temp på laddomaten in och ut?
Jag har också den första generationen som hade sotspaken på höger sida (framifrån sett) och fjädrar i tuberna för autosotning. Är bara att skruva bort hela anordningen och täta hålet för sotspaken med en plåt/bricka. Så har jag gjort och sotar numera med Solo Innovas borrviska som jag sätter på borrmaskinen. Blir helt blankt i tuberna med den borrviskan. Som turbulatorer har jag nu vridna plåtar i syrafast plåt. Jag har så högt i tak och rymligt runt pannan så ställa sig på en pall och sota tuberna helt kliniskt rena tar inte många minuter.

Jag har 83 graders termostat i laddomaten och har då mellan 90-95 grader under normal panndrift. Dubbeltermostaten jag har i pannan bryter på 95 grader. Jag har för mig att Laddomaten under normal panndrift (ena termometern är paj nu) skickar in ca 80 gradigt vatten in till pannan när det är ca 30-40 grader i botten av acktanken.
 
Åskar skrev:
Jag har också den första generationen som hade sotspaken på höger sida (framifrån sett) och fjädrar i tuberna för autosotning. Är bara att skruva bort hela anordningen och täta hålet för sotspaken med en plåt/bricka. Så har jag gjort och sotar numera med Solo Innovas borrviska som jag sätter på borrmaskinen. Blir helt blankt i tuberna med den borrviskan. Som turbulatorer har jag nu vridna plåtar i syrafast plåt. Jag har så högt i tak och rymligt runt pannan så ställa sig på en pall och sota tuberna helt kliniskt rena tar inte många minuter.

Jag har 83 graders termostat i laddomaten och har då mellan 90-95 grader under normal panndrift. Dubbeltermostaten jag har i pannan bryter på 95 grader. Jag har för mig att Laddomaten under normal panndrift (ena termometern är paj nu) skickar in ca 80 gradigt vatten in till pannan när det är ca 30-40 grader i botten av acktanken.
Problemet är ju att hela skiten är ihopsvetsat, på själva armen som går in i pannan är det sex plattjärn svetsade som varje turbulator sitter skruvad i. Så skruvarna går ju att lossa så att turbulatorerna släpper men själva mekanismen går ej att ta isär. För trångt att komma ner med rondellen också :/.

Din panna går väl också bara till 81 grader original eller?
Jag har flyttat ut givaren för vattnet för att lura den till högre temp.
Har 78 graders i laddomaten och pannan ligger på 83 grader ungefär med pumpen på 3.

Sen har jag funderat på en rökgaskylare längst ner på skorstenen (syrafast rör) som jag tänkte sätta en fläkt på för att få ut mer värme i källaren under eldning. Frågan är om det är en bra ide, kondensen spelar ju ingen roll då det är syrafast, men kommer tjärbildningen i skorstenen att öka om man kyler rökgaserna?
Har en liten vison att få ner rökgaserna till 40 grader, vilket skulle innebära att anläggningen får en verkningsgrad på runt 95-98% eller så.
Har du någon erfarenhet av detta?
 
Problemet är ju att hela skiten är ihopsvetsat, på själva armen som går in i pannan är det sex plattjärn svetsade som varje turbulator sitter skruvad i. Så skruvarna går ju att lossa så att turbulatorerna släpper men själva mekanismen går ej att ta isär. För trångt att komma ner med rondellen också :/.
Låter märkligt! Min var det bara att skruva loss.. Har du verkligen sett rätt? Hela skiten finns ju som reservdel på hemsidan så det låter konstigt om den inte går att montera bort?
 
Helt säker. Det sitter en skruv som man lossar själva spaken med, men sen sitter ju hela axeln genom pannplåten och på insidan är ju plåtarna svetsade i axeln så det går inte att bara dra ut den. och den är inte skruvad på fler ställen utan det är bara en solid axel.
 
Om du tar bort isoleringsplåten där sotspaken sitter så kan du väl skruva bort brickan som håller själv axeln. Sedan du lossat fjädrarna från mekanismen så ska det gå att dra ut axeln genom hålet där "brickan" suttit?
 
Nä, tyvärr för det sitter ett rör som är ca 4 cm långt som är svetsat i pannkroppen, och i det röret löper sotningsaxeln, så det verkar inte bättre än att rondellen måste fram. tror inte det är någon fara att kapa där för det verar inte vara nån vattenmantling där axeln går igenom.
 
Qrille skrev:
Nä, tyvärr för det sitter ett rör som är ca 4 cm långt som är svetsat i pannkroppen, och i det röret löper sotningsaxeln, så det verkar inte bättre än att rondellen måste fram. tror inte det är någon fara att kapa där för det verar inte vara nån vattenmantling där axeln går igenom.
Så har jag på motsatt sida sotspaken. På den sida sotspaken sitter finns det ett hål i pannplåten och en skruvad bricka med fastsvetsat rör där sotningsaxeln löper igenom. När brickan lossas så var det bara att dra ut hela mekaninsmen genom hålet. Hålet tätade jag sedan med en ny tät bricka och packning. Du kan ju också ta en bågfil och kapa axeln om du vill ta bort skiten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.