Står lite i valet och kvalet mellan c12:an och deras nya T12+3 med Li-jon-batteri. Har bara erfarenhet av C12:an? Att det ska va så j@vla svårt :confused:Tycker T12:an ser lite klumpig ut.
 
Redigerat av moderator:
Skulle faktiskt inte köpt någon av de 2.

C12'an är ju otäckt klumpig att jobba med, dessutom otroligt ful.

T12'an är visserligen bättre, men långt ifrån bra. Batteriet är felplacerat på maskinen vilket resulterar i 2 stora problem, dels är den obalanserad, faktiskt så pass obalanserad att jag skulle föredra att använda en lågpris kina maskin, dels så är batteriet väldigt ofta i vägen när man ska skruva/borra i/nära hörn etc. Sen är greppet väldigt dåligt också, varför inget gummerat grepp som på makita, bosch och alla andra proffsmaskiner? (givetvis väldigt individuellt vad man tycker om greppet, men jag tycker det är obekvämt och känns väldigt plastigt)

Nä, jag skulle lagt pengarna på en riktigt skruvdragare istället, t.ex nån ur makitas 14.4v eller 18v lxt serier.
 
Smaken är som baken. Har själv en C12 och är jätte nöjd. Hade en T12 innan och var även nöjd även med den. men C12 passa mig. Inte den starkaste men den mäst flexibla med alla tillbehör. Har du kollat in tillbehören? Klumpig tycker jag den inte är, kommer åt på många ställen som en tex makita inte kommer åt, för dom har ju inga tillbehör. Kvaliten är bra. Man får ju vad man betalar för.
 
P
muruc skrev:
Skulle faktiskt inte köpt någon av de 2.

C12'an är ju otäckt klumpig att jobba med, dessutom otroligt ful.

T12'an är visserligen bättre, men långt ifrån bra. Batteriet är felplacerat på maskinen vilket resulterar i 2 stora problem, dels är den obalanserad, faktiskt så pass obalanserad att jag skulle föredra att använda en lågpris kina maskin, dels så är batteriet väldigt ofta i vägen när man ska skruva/borra i/nära hörn etc. Sen är greppet väldigt dåligt också, varför inget gummerat grepp som på makita, bosch och alla andra proffsmaskiner? (givetvis väldigt individuellt vad man tycker om greppet, men jag tycker det är obekvämt och känns väldigt plastigt)

Nä, jag skulle lagt pengarna på en riktigt skruvdragare istället, t.ex nån ur makitas 14.4v eller 18v lxt serier.

jag håller med där! dessutom är c12an otroligt framtung när man kör med chuckarna
 
Hoppsan, det glömde jag ju säga, en av festool dragarnas fördelar är ju tillbehören, dock överväger de ju inte alla nackdelarna(för mig iaf)

Har en T12'a (med alla(?) tillbehör) liggandes i bilen, har inte en enda gång sen jag skaffade min makita dragare saknat T12'an eller dess tillbehör.

Sen är det väl såklart lite beroende på vad den ska användas till, både C12'an och T12'an är säkert alldeles utmärkt i en snickeriverkstad eller hos en GDS'are, men för mig som snickare/byggnadsarbetare vill jag kunna använda den ute i ösregn, tappa den 2 meter ner i betonggolv eller blanda bruk med den utan fara för maskinen, det kan man inte med festools maskiner.

Argumentet att festools maskiner är de bästa bara för att de kostar mest är lite uttjatat, minst sagt.
 
Jag ville bara säga att man får en bra maskin för pengarna. Jag har just som du sa tappat min C12 i en betong platta, och den höll. Även jag jobbar som snickare.Jag gör allt från att bygga regel stommar till att snickra platsbyggda kök. Och det är just när det är finlir som den kommer till sin rätt.
 
Visst får man en bra maskin, även om den känns plastig och ser mer ut som en leksak än en riktigt skruvdragare ;)

Skillnaden är väl att om man satsar på makita får man en bättre maskin för mindre pengar + möjligheten att skaffa fler batteri maskiner i lxt serien utan att köpa ny laddare/fler batterier.

Just för finliret använder jag en 10,8 volts makita. Skönt med en maskin som bara väger 880 gram när man ska gå å montera kök eller liknande en hel dag. Och led belysningen är ju ruskigt bra när man är inne i skåp å skruvar.
 
Behöver du två maskiner? Vad kostar dom tillsammans? Ja du har rätt om den gröna färgen, inte snygg. Men man ser ju den iallafall. Jag tänker som så, hällre en ful en, än en dålig. Hade gott
 
Har faktiskt 3 dragare (ja, 4 om man räknar T12'an som bara ligger i bilen)

Köpte för ett paket med bdf451 + btd140 och det paketet gick väl på 4500-5000 exkl moms och rabatter dvs lite mer än vad T12'an kostar(ungefär samma som T12 setet). Men då har man ett set som klarar bra mycket mer än vad T12'an klarar. Slagskruvdragaren drar ju t.ex 160mm franska utan att förborra hur lätt som helst.

Och min 10,8 volts maskin var ett impulsköp, fick ett riktigt bra pris när jag köpte lite andra maskiner. Behöver den verkligen inte men rätt smidig att ha just när man har mycket finlirs jobb.
 
pleqtiz skrev:
jag håller med där! dessutom är c12an otroligt framtung när man kör med chuckarna
Hur menar du? I mening är C12:an utomordentligt välbalanserad, även med chuck monterad. Stick in fingret vid avtryckaren och låt maskinen balansera på det - då kan du nästan använda maskinen som vattenpass ;)

Men det beror nog också på vilket batteri som sitter monterat eftersom de väger olika mycket. Ovanstående gäller med 3 Ah batteriet som jag själv brukar köra med.

Sen kan jag väl hålla med om att C12:an inte är en maskin man tar fram för att blanda bruk med, men å andra sidan var det nog inte det tyskarna hade i åtanke när de designade maskinen...
 
P
bygga_bo skrev:
Hur menar du? I mening är C12:an utomordentligt välbalanserad, även med chuck monterad. Stick in fingret vid avtryckaren och låt maskinen balansera på det - då kan du nästan använda maskinen som vattenpass ;)

Men det beror nog också på vilket batteri som sitter monterat eftersom de väger olika mycket. Ovanstående gäller med 3 Ah batteriet som jag själv brukar köra med.

Sen kan jag väl hålla med om att C12:an inte är en maskin man tar fram för att blanda bruk med, men å andra sidan var det nog inte det tyskarna hade i åtanke när de designade maskinen...
nja ja kommer inte överens med c12an.. dock har jag massor med festool grejjer men c12an gillar jag inte, kör man med centrotec chucken så är den bra men inte med dom andra, känns som att den vill tippa framåt. men chuckarnas funktion är det inge fel på :D
 
pleqtiz skrev:
nja ja kommer inte överens med c12an.. dock har jag massor med festool grejjer men c12an gillar jag inte, kör man med centrotec chucken så är den bra men inte med dom andra, känns som att den vill tippa framåt. men chuckarnas funktion är det inge fel på :D
chuckarna gör ju tvunget att maskinen blir lite framtung, svårt att komma ifrån. dock medger de ju att man kommer till bättre än med någon annan maskin.
 
P
Daniel_N skrev:
chuckarna gör ju tvunget att maskinen blir lite framtung, svårt att komma ifrån. dock medger de ju att man kommer till bättre än med någon annan maskin.
spelar ingen roll, jag kan ändåså inte med den! även formen stör mej, lixom handtaget är klumpigt och ställaren för rotationsriktningen sitter fel. var ett impulsköp jag gjorde och den fick ligga i ett par månader innan jag använde den.. idag hade jag lämmnat tilbaka den o valt T12 då den ser ut o va bättre ballanserad. men det är iaf vad jag tycker
 
pleqtiz skrev:
spelar ingen roll, jag kan ändåså inte med den! även formen stör mej, lixom handtaget är klumpigt och ställaren för rotationsriktningen sitter fel. var ett impulsköp jag gjorde och den fick ligga i ett par månader innan jag använde den.. idag hade jag lämmnat tilbaka den o valt T12 då den ser ut o va bättre ballanserad. men det är iaf vad jag tycker
Jag håller delvis med dig. handtaget , ställaren för rotationsriktningen råkar passa just min hand väldigt bra. däremot tycker jag att den för vissa moment inte är så bra balanserad, och att en traditionell T-modell hade varit bättre.

Men väljer trots det C12 före allt annat jag har testat pga tillbehör, motor, krypkörningsegenskaper etc. etc.

har dock inte testat T12+3 så jag kan inte riktigt bidra till den här tråden känner jag...

men battieret på T12+3 är väldigt brett, betydligt bredare än på C12an.
 
Håller med muruc..
Jag har en 18V Makita LXT (eller två faktiskt, en ren tvåväxlad skruvdragare och en lite starkare, treväxlad).. Framför allt den lilla av de två är fantastisk, använder den till allt, såväl karmskruv som kök. Men i takt med att firman växt har jag skaffat en starkare för karmskruv, franska etc. och dessutom nu nyligen en C12 för alla tillbehörens skull..
Skulle jag bara välja en skulle jag ta den lilla Makitan alla dagar i veckan - men C12:an är givetvis väldigt väldigt bra till finlir, t.ex. kök med de speciella tillbehören som i vissa lägen är helt ovärderliga. Synd att det inte finns LED på den bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.